B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar
Postat: ons okt 09, 2013 11:09 am
Hej jag håller på att montera ihop en ny motor med samma bottendel och insug/grenrör som vi körde på drift D-K motorn. detta blir liksom en del 2 om man vill trimma lite mer för mer rakt fram körning av olika slag.
del 1 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279
toppen blir en snäll 531 topp med standard 44x35mm ventiler som jag har portat i ca 3-4 timmar på insugnings sidan jag har bara lagt omkull inner radien samt gjort kanalen lite rakare under ventilen på insug. på avgas har jag portat lite under ventilen i inner radien och bräddat kanalen väldigt lite sen öppnat upp förbrännings rummet lite på lång radie sidan, men det är allt! säten, ventiler mm är original förutom en liten back cut. det är alltså minimal tid lagt ned men ändå bakat in lite kärlek med det jag vet är viktigt.
kompa ca 8.8:1 skulle jag tro då kolvarna är ned tagna lite. toppen är bara rikt planad.
kan tillägga att denna topp va en skrot topp som jag bara skulle experimentera lite med i flödes bänken då den har en hel del sprickor i sig men den va portad klar så jag sätter ihop den och hoppas den inte trycker i kylsystemet allt för mycket (jag kommer nog att ångra detta senare men jag behöver inte va rädd om den)
satt ihop den med Agap värsting fjädrar och titan retainers så varvet är i stort sett valfritt+ att kamaxlar med olika lyft kan testas
man kan nog säga att jag vill visa hur man bygger en väldigt prisvärd 8v motor där man ska se att det kan va värt att köra 8v topp till höga effekter utan att man behöver gå över till väldigt mycket dyrare och mycket mer svår och tung jobbade 16v toppar. 16v som små modifierade är inte så bra heller även om flödet blir grymt bra så klar då det inte går att varva då det är hydraliska lyftare tyvärr en om byggnad kostar mycket pengar och det är fortfarande en mycket svår skruvad topp om man inte är en erfaren mekare med mycket tid över så klart.
B230 531 flöden....
2mm 48 cfm/28"
4mm 94
6mm 131
8mm 158
9mm 168
10mm 178
11mm 189
12mm 198
13mm 205
14mm 208
15mm 210
insuget blir det lätt portade KL modellen som jag va med och designade samma med grenröret det är ett så kallat KL extrem med T3 twin entry fläns och med riktig puls splitt+ sts 50mm westgate.
men ska prov köra den först med sugmotor grenröret så man få se hur den jobbar.
blir en gammal klassisk rally kam först en NH 185 med ca 265 grder vid 1.25mm och 12.8mm lyft/111 nock vinkel för turbo (lite värre än sts 269 och ca 2500kr+ inbyte, det vassaste man kan slipa på en A kam).
är förkyld och lite orkes lös och mycket annat på gång men ska försöka köra den sug så fort som möjligt.
undra vad den kan ge? 180hk/6500rpm vore ju bra men det kanske är för mycket att hoppas på med den låga turbo kompan och den enkla toppen? men is B200 gav ju 172hk med en sts 269 som inte skiljer så mycket och med en lätt portad 530 med 44x38 ventiler som bara flödade 175cfm.
mvh jens
del 1 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279
toppen blir en snäll 531 topp med standard 44x35mm ventiler som jag har portat i ca 3-4 timmar på insugnings sidan jag har bara lagt omkull inner radien samt gjort kanalen lite rakare under ventilen på insug. på avgas har jag portat lite under ventilen i inner radien och bräddat kanalen väldigt lite sen öppnat upp förbrännings rummet lite på lång radie sidan, men det är allt! säten, ventiler mm är original förutom en liten back cut. det är alltså minimal tid lagt ned men ändå bakat in lite kärlek med det jag vet är viktigt.
kompa ca 8.8:1 skulle jag tro då kolvarna är ned tagna lite. toppen är bara rikt planad.
kan tillägga att denna topp va en skrot topp som jag bara skulle experimentera lite med i flödes bänken då den har en hel del sprickor i sig men den va portad klar så jag sätter ihop den och hoppas den inte trycker i kylsystemet allt för mycket (jag kommer nog att ångra detta senare men jag behöver inte va rädd om den)
satt ihop den med Agap värsting fjädrar och titan retainers så varvet är i stort sett valfritt+ att kamaxlar med olika lyft kan testas
man kan nog säga att jag vill visa hur man bygger en väldigt prisvärd 8v motor där man ska se att det kan va värt att köra 8v topp till höga effekter utan att man behöver gå över till väldigt mycket dyrare och mycket mer svår och tung jobbade 16v toppar. 16v som små modifierade är inte så bra heller även om flödet blir grymt bra så klar då det inte går att varva då det är hydraliska lyftare tyvärr en om byggnad kostar mycket pengar och det är fortfarande en mycket svår skruvad topp om man inte är en erfaren mekare med mycket tid över så klart.
B230 531 flöden....
2mm 48 cfm/28"
4mm 94
6mm 131
8mm 158
9mm 168
10mm 178
11mm 189
12mm 198
13mm 205
14mm 208
15mm 210
insuget blir det lätt portade KL modellen som jag va med och designade samma med grenröret det är ett så kallat KL extrem med T3 twin entry fläns och med riktig puls splitt+ sts 50mm westgate.
men ska prov köra den först med sugmotor grenröret så man få se hur den jobbar.
blir en gammal klassisk rally kam först en NH 185 med ca 265 grder vid 1.25mm och 12.8mm lyft/111 nock vinkel för turbo (lite värre än sts 269 och ca 2500kr+ inbyte, det vassaste man kan slipa på en A kam).
är förkyld och lite orkes lös och mycket annat på gång men ska försöka köra den sug så fort som möjligt.
undra vad den kan ge? 180hk/6500rpm vore ju bra men det kanske är för mycket att hoppas på med den låga turbo kompan och den enkla toppen? men is B200 gav ju 172hk med en sts 269 som inte skiljer så mycket och med en lätt portad 530 med 44x38 ventiler som bara flödade 175cfm.
mvh jens