Sida 1 av 13

B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: ons okt 09, 2013 11:09 am
av Jens Gustavsson
Hej jag håller på att montera ihop en ny motor med samma bottendel och insug/grenrör som vi körde på drift D-K motorn. detta blir liksom en del 2 om man vill trimma lite mer för mer rakt fram körning av olika slag.
del 1 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279

toppen blir en snäll 531 topp med standard 44x35mm ventiler som jag har portat i ca 3-4 timmar på insugnings sidan jag har bara lagt omkull inner radien samt gjort kanalen lite rakare under ventilen på insug. på avgas har jag portat lite under ventilen i inner radien och bräddat kanalen väldigt lite sen öppnat upp förbrännings rummet lite på lång radie sidan, men det är allt! säten, ventiler mm är original förutom en liten back cut. det är alltså minimal tid lagt ned men ändå bakat in lite kärlek med det jag vet är viktigt.
kompa ca 8.8:1 skulle jag tro då kolvarna är ned tagna lite. toppen är bara rikt planad.
kan tillägga att denna topp va en skrot topp som jag bara skulle experimentera lite med i flödes bänken då den har en hel del sprickor i sig men den va portad klar så jag sätter ihop den och hoppas den inte trycker i kylsystemet allt för mycket (jag kommer nog att ångra detta senare :) men jag behöver inte va rädd om den)

satt ihop den med Agap värsting fjädrar och titan retainers så varvet är i stort sett valfritt+ att kamaxlar med olika lyft kan testas :twisted:


man kan nog säga att jag vill visa hur man bygger en väldigt prisvärd 8v motor där man ska se att det kan va värt att köra 8v topp till höga effekter utan att man behöver gå över till väldigt mycket dyrare och mycket mer svår och tung jobbade 16v toppar. 16v som små modifierade är inte så bra heller även om flödet blir grymt bra så klar då det inte går att varva då det är hydraliska lyftare tyvärr :thumbdown: en om byggnad kostar mycket pengar och det är fortfarande en mycket svår skruvad topp om man inte är en erfaren mekare med mycket tid över så klart.

B230 531 flöden....

2mm 48 cfm/28"
4mm 94
6mm 131
8mm 158
9mm 168
10mm 178
11mm 189
12mm 198
13mm 205
14mm 208
15mm 210

insuget blir det lätt portade KL modellen som jag va med och designade samma med grenröret det är ett så kallat KL extrem med T3 twin entry fläns och med riktig puls splitt+ sts 50mm westgate.

men ska prov köra den först med sugmotor grenröret så man få se hur den jobbar.

blir en gammal klassisk rally kam först en NH 185 med ca 265 grder vid 1.25mm och 12.8mm lyft/111 nock vinkel för turbo (lite värre än sts 269 och ca 2500kr+ inbyte, det vassaste man kan slipa på en A kam).

är förkyld och lite orkes lös och mycket annat på gång men ska försöka köra den sug så fort som möjligt.

undra vad den kan ge? 180hk/6500rpm vore ju bra men det kanske är för mycket att hoppas på med den låga turbo kompan och den enkla toppen? men is B200 gav ju 172hk med en sts 269 som inte skiljer så mycket och med en lätt portad 530 med 44x38 ventiler som bara flödade 175cfm.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: lör okt 12, 2013 4:26 pm
av Jens Gustavsson
första pullerna som bäst 173hk och 215nm. vid låga 5900rpm va max effekt men kammen stog lite väl mycket adv har fixat det nu sen måste jag kolla till olje pumpens oringar den är lite seg i trycket på lägre varv.

(jag kör 20.5kg smk och långsamma 300-400rpm svep)



mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: lör okt 12, 2013 7:51 pm
av Jens Gustavsson
oljan fixad nu det va o ringen i pump röret.

får se i morgon om vi når 180 hk det ser lite tungt ut men vi har inte tunat in allt än heller.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: lör okt 12, 2013 8:29 pm
av Daniel 850
intressant å se hur den funkar sen när de blir lite laddtrytck i den!
hur mycket de gör mot tidigare.
180hk ger den säkert om den lämnar maxeffekt lite högre upp

lycka till!


Mvh Wigge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: lör okt 12, 2013 8:47 pm
av Jens Gustavsson
den känns tom på nått vis med den kamaxeln och den kompan :) men vi får se i morgon vart vi kommer den bör pika mot 6500 tycker jag om inte toppen är för dålig? undra om insug eller avgas är största proppen nu sug och sen med stor turbo?

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: sön okt 13, 2013 8:13 am
av fredde_vit_pv
jag har ett kort insug liggandes just nu! kanske värt att testa!?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: sön okt 13, 2013 9:52 am
av Jens Gustavsson
vad är det för grovlek i det? hur långt?

mitt är ca 20cm och ca 40 vid toppen och 44mm före tratten.

vi kan prova det om du vill bara det är komplett med spjäll mm.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp

Postat: sön okt 13, 2013 11:00 am
av Jens Gustavsson
nu har jag 182 din hk/6600rpm vid ett långsamt svep och 218.5nm/5600rpm.

tändningen värka va lämplig kring 37 grader och den gillar lamda 0.91.

börjar kännas rätt bra nu :thumbright: samma effekt som volvo hade i den här 531 toppen med turbo 1985

den går skapligt på tomgång för en race motor med 1680cc spridare. 1200 rpm men den vill gärna ha 28 grader och 0.95 i lamda vilket tyder på rätt mycket ERG men över 2500 rpm går den helt rupp fritt .

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: sön okt 13, 2013 11:40 am
av fredde_vit_pv
Det är komplett med 3" spjäll och 140mm till trattkant och ca 40mm vid topp och bara lite större längst ut!

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: sön okt 13, 2013 4:15 pm
av Jens Gustavsson
nu håller jag på att montera en adapter på t3 grenrörs flänsen så T4 eller holset B fläns turbon passar. inget som ser optimalt ut för 5 öre men det får duga då jag inte har möjlighet att bygga om grenröret eller bygga ett nytt..

viktigast är att få grovtesta ut lite olika koncept så och se om man lär sig nått :thumbright:

nya turbon Blir en billet HOLSET MFS 50 med 66 mm in och 72mm ut och 19# twin entry avgashus. nu skiter jag i det lägre varven nu ska det bli lite mer effekt men ändå inga ur flippade dyra värsting grejor.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: sön okt 13, 2013 4:25 pm
av Jens Gustavsson
sugmotorn. den gick lite fet över 7000 så den tappade snabbare än vad den skulle på detta pull.

Bild

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: mån okt 14, 2013 11:41 am
av johan johansson
Har du kvar min gammla 47a. Du skulle provar med den..

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: mån okt 14, 2013 2:31 pm
av Jens Gustavsson
jo den finns kvar ska prova den framöver men den har en konstig fläns och den är alldeles för stor för att köra på T3 fläns som jag har nu.

lite för lite krut i sug motorn också kanske för en sådan stor turbo.

jag säljer ju holset nu förtiden så jag kör ju mest med de men kul att jämföra turbos, garets stora GT serie är ju helt klart fina och bra att jämföra med.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: mån okt 14, 2013 5:28 pm
av mikael olsson
Mycket kul läsning. Man blir mycket inspirerad av alla dina testet Jens. Fortsätt med detta:)

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: mån okt 14, 2013 8:34 pm
av Fransson
+1 :thumbright:

Samt det skulle va intressant å få se en sammanställd graf/skillnader på rödblockarna ni/du har bromsat.
Så man ser vilka olika turbos,kammar,grenrör. grund effekt mm.
Som motorerna har haft.


Tänkte tex på B200 ismotorn,Stövarns b230,Roger,Mattias,DK motorn mm.