B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag menar att det inte är nått fel på kolvringar (leekdown) mm utan ett inbyggt fel i B230 vevhus vent då man varvar mycket.

skit samma, minsta bekymret är att det sprutar lite olja ur vevhus ventilationen, jag håller mig på nedre delen av kexet på stickan då kommer det inte så mycket.

mvh jens
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Deztallica »

Inbyggt fel är väl lite förtal? Den är väl inte riktigt konstruerad för 610hk och 7800rpm? :mrgreen:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Gör leakdowntestet på 7800rpm om du kan ,, då ska du se hur tät maskin är ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av PerAage »

Vill bara supplera at vi på B20-dragsteren har en 45mm slang upp till våran vevhusburk.
Vi har åkt med olika kolvspel, och i vissa fall har det varit mycket dimma ur vevhusfilteret, spesiellt med 0,2mm kolvspel :D
Det har även varit lite oljasvetting på vevhusfilteret, men jag har inte sett nån vulkan än.....

Min mening med å forska fram vilket AFR-värde som är det korrekta, är at jag har provat 0,76 och 0,79 och 0,81 i AFR på 2,6bar laddtryck med hx55an, och under 0,8 blev den bludrig och "fuskade"/misstände över mål på 402m.
Till slut, på 2,7bar,misstände den även på AFR=0,82, så då knackade jag inn stiften från 0,6 till 0,4mm.
Våran tändspole har nu bottnat, och cop är på gång :D

Vad tycker du oom duty-cycle tabell över motorer, spridare och effekt/vrid?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Gör leakdowntestet på 7800rpm om du kan ,, då ska du se hur tät maskin är ;)

hej jag gör det vart dyno pull! tror jag är den ända i sverige som har sånna grejor? (jag mäter flödet i vevhus ventilationen :thumbright:) men jag har kört utan nu på slutet för att inte sjuta så mycket olja i den. men den visar normala värden för en turbo motor med högt laddtryck.
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: fre mar 24, 2006 10:38 pm
Ort: GBG

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av muppo »

Angående oljevulkanen. Rödblockare sprutar olja vid varv, jag har satt eld på en bil så här (inget fel att dö av däcksrök och övervarvning) så är det bara, har du tur så går vevkilen av innan du brinner upp ;)

Ingen mening att NASA analysera detta (Kadetten, jag gillar dina inlägg) Jag brukar börja med att rensa oljefällan, borra upp och rensa(alt. Bygg en egen bättre) oavsett detta så behövs det ytterligare andning, bäst är att öppna upp vid toppen, ventilkåpstrixet funkar, enkelt och oavancerat (inga titan grunkor eller miniräknararmhävningar) Det kommer att värmesvettas fortfarande, men det bör ses som normalt.

Dålig täthet på ringar har inte med detta att göra, det är en design fråga, inte helt olik vevhusproblemet på vitmotorn där man måste öppna upp mellan cylindrarna. Jag har provat övervarv med E85, 98 oktan samt racebränsle och ohälslig metanol inblandad i diverse cocktails. Alla har vulkanoljat om man inte modifierar.

Då du bromsar vidare Jens, varför inte testa enkla vägen, om det inte funka, då har jag fel. Och om det funkar så kan det vara en lösning för andra rödblocksåkare som är verifierat.

Jag lär mig nya saker varje dag och denna är en av de trådarna som vidgar mina vyer!

Med vänlig hälsning,
Mikael
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Som kadetten skriver, stort hål ut ur motorn in en stor burk med stort filter, och nån plåt invändigt så det inte sprutar rakt mot filtret. Jag hade en mer avancerad konstruktion på min innan det funkade men det borde funka så.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av philleee »

Nu vet jag inte hur din venhusvent ser ut men på orginal turbo så är slangen som går ner i sumpen för lång så när man har mycket olja i motorn så går oljenivån över den o då kommer det oftast ut olja här o där istället för gaserna som ska ut..
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Det är inte nasautredning. Det är sunt bonnförnuft.
Att olja trycks ut beror juh på att vevhuset blir trycksatt och att oljan hittar ut.
lite som att blåsa luft i sugröret till en festis.
då kommer det en överraskning tillbaka. ;)
Och det finns inte så många ställen där det blåser in tryck i vevhuset om man gjort som man ska med alla slangar.
det är mao kolvringarna som 'lossar' från sina tänkta tätningsytor.
kallas 'ringflutter'.
Tunnare lättare kolvringar hjälper.
Även gasportade kolvar hjälper.
och det hjälper att ventilera kraftigt.
kanske med hjälp av torrsump eller vakumpump.

Mvh.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av johan johansson »

På Pv´n har jag en kylarslag från fördelarålet in i en burk med lite plåtar för att förhindra skvätt. sen har den burken en 25mm slang till en annan uppsamlings burk i kofferten.

Den första burken har återrinning till tråget med. Hade bara 25mm slangen från fördelaren till baken förut men då låg där nog 1,5l olja där efter varje repa. Nu är det bara en skvätt sprit som hittar dit.

Sen funderade jag på din duty kör du sekventionellt på spridarna?

jag hade ju nästan 300hk mer på samma duty på 3,4 bar soppatryck med mina 1680.. men ett gammalt haltech pulsar väll lite mer

Kul att läsa :thumbright:
volvo pv 53 16v
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av nicke b »

hade åxå problem tidigare.... nu inte en droppe på en hel sesång

orginal fälla urkapad med 30mm slang till burk löste problemet helt :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tack för alla ideer.

jag är lite imot att ventilera uppe i toppen jag får för mig att det blir svårare för oljan där uppe att rinna ned då??

jag har inget fördelar hål i detta block men jag har tänkt att bygga om befintliga olje fälla (ja den är rengjord). ska man ta bort slangen som går ned mot olje pumpen?

ska göra ett grövre rör också ur fällan med mindre hastighet i då kommer nog inte lika mycket olja med upp heller.

sen gälande olje nivån det värkar som om detta problem minskar då oljan ligger längre ned på kexet och det fungerar bra i dynon där det inte finns nå G krafter men om man ska ha en motor i eb bil så kan det ju va dumt att ha så lite då pumpen kan börja suga luft då man accelirerar eller som i mitt fall på B20 vegan då jag bromsade.

mvh jens
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Magnus »

På min motor kör jag dubbla 25mm.en från där original vevhusventburken sitter och en från gamla hålet för fördelaren.dessa går till en ventilerad burk som sitter högre än motorn.sen har jag en 25 mm från ventilkåpan till en burk som sitter högre än kåpan.har aldrig fått några mängder olja i nån av burkarna.bara en skvätt sprit till fredagsgroggen
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

jag är lite av tyckandet att man ska aldrig ha mindre med olja i maskin, hellre mer i ett utökat tråg.
om man måste ha lägre nivå på stickan så ballar smörjningen ur än snabbare med std oljepump,
att inte ventilera i ventilkåpan är korrekt, det är risk oljan blåses upp i toppen annars, den som normalt skulle runnit ned från toppen.
Varav det då blir än lägre nivå i tråget.
därav jag tipsade om att ventilera i framkant på maskin(dragrace) och precis ovanför oljenivån, med GROVA slangar, det kan nog nästan inte bli för stort ;)
Och låter man dessa grova slangar ansluta i en burk i underkant så får oljan chans att rinna ned igen trots det ventilerar hårt i slangen, man kan givetvis även låta de från ventilkåpan och bilens övriga stduttag ansluta till burken, men då i överkant.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan johansson skrev:På Pv´n har jag en kylarslag från fördelarålet in i en burk med lite plåtar för att förhindra skvätt. sen har den burken en 25mm slang till en annan uppsamlings burk i kofferten.

Den första burken har återrinning till tråget med. Hade bara 25mm slangen från fördelaren till baken förut men då låg där nog 1,5l olja där efter varje repa. Nu är det bara en skvätt sprit som hittar dit.

Sen funderade jag på din duty kör du sekventionellt på spridarna?

jag hade ju nästan 300hk mer på samma duty på 3,4 bar soppatryck med mina 1680.. men ett gammalt haltech pulsar väll lite mer

Kul att läsa :thumbright:
jo det bekymrar mig att den är så törstig på soppa jag ska gå djupare in i detta då jag fortsätter bromsa. gör rätt mycket att snåla ned lamdan till 0.81 från 0.78 som mattias sa åt mig. men det är ju baksidan av 8v toppar med vassa kamaxlar också VS en modärn 16v topp till viss del.

johan vad har du för lamda target ungefär då du mappar på +2.5bar?

kadetten man ska se hur långt oljan är från vevaxeln också det skiljer på olika motorer och volvon har ganska hög nivå som det är och det är inte bra om veven ligger och plaskar i oljan heller allt för mycket. som jag kom fram till nu efter 19 år dragrace så ska man inte krångla till trågen så mycket på turbo dragrace volvo motorer. standard med ett lock på med 15mm plåtar nedåt så oljan inte kommer upp lika lätt är en bra början på ett fungerande tråg som vev lagren gillar :thumbright:

mvh jens
Skriv svar