Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 1:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 27, 2013 5:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
nu sitter det dragavlastare på tryckrören och 2000cc spridare där och lite renoverad kabel härva.

jag mattias och roger mappade till den från 2 bar till 2.55bar igen där vi nådde 670hk igen nu med 81% duty% ochj 22 grader förtändning.

test B230 014.cfg

189.6hk sugmotor :thumbright:

den går stabilare på tomgång nu också :thumbright:

tack för hjälpen roger och mattias :thumbright:

716nm i vrid vid 6300 /2.52bar

39.2bar medeltryck/6400rpm

Citera:
BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym


Där enheterna är som följer
BMEP - Bar
Vridmoment - Nm
Slagvolym - Liter

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 5:44 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 27, 2013 10:23 am
Inlägg: 1
:thumbright: more more more


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 7:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am
Inlägg: 150
En fråga som kanske är dum, Men hur mkt effekt kan man få ur en helt orörd topp?

Väldigt intressant tråd att följa, Imponerande effektsiffror :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 7:52 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Inlägg: 75
Ort: Hovmantorp
Mycket imponerande resultat bra jobbat! I bland börjar jag att fundera på turbo, att de går att få så mycke effekt är imponerande med i stort sett std prylar, kanske inte håller länge i drift men ändå.

// Göran


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 9:49 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Skulle vara rätt kul prova bromsa med orörd topp och sen steg för steg göra en värre topp och se men det far en ju hel del tid och pengar.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 10:15 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Då Jens kamera lagt av kastar jag in lite mobiltelefon-bilder jag tog idag :

Dragavlastning för tryckrören på plats när fabror Holset blåser på.
Bild

En "strumpedump" krävs när det ska ut höga tryck.
Bild

KL-insuget med original bränsle-skena och regulator, spridarna är Bosch 1680 cc och är bottnade vid 3 bar grundtryck och 670 hk.
Bild

HX50 MFS på KL-grenröret som Jens designat
Bild

Jag sponsrar med nya sprit-pinkare så motorn får smaka högre tryck.
Bild

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 11:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
Bra med kräm nu! Kul den funkar så bra med enkla medel
Kan ni inte lägga upp ett diagram från sista körning
Med laddtryckskurva

Mvh Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 28, 2013 2:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nu börjar det bli mos i maskin :)
Vet du vad Jens, prova 'koppla väck'(bortse från den) mottrycksmätaren i grenröret. sedan kranar du på laddtryck tills du ser 'sugmotoreffekten' sjunker.
Då har du juh hittat nivån där antingen turbon tar slut eller var nånstans mottrycket börjar ha inverkan vid overlap.

koppla väck är väl fel ordval, men jag lade in 'bortse', så du inte stirrar dig blind på att mottrycket går ikapp laddtrycket.
Så länge maskin ger förväntad ökning per hekto laddtryck är mottrycket ointressant anser jag.

Mvh

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 28, 2013 2:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Inlägg: 122
Ort: Sundsvall
Härlig tråd.
Mattias, har du mer info om spridarna?

//Danne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 02, 2013 12:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
Jag har i dag bytt bort de 3-4 gånger redan dragna sträck bultarna som lämnade volvo fabriken 1991 mot B21 12.9 bultar med MB stål brickor under. bytte en och en och la på lite molly pasta på gängen och på brickans båda sidor sen drog jag dem 130nm.
hoppas det vart en förbättring??

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 02, 2013 3:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
Huston we have a problem!

jag körde lite i dag och då trycket började ställas upp med uppdaterad laddtrycks styrning så gick svänghjuls bultarna av på ca 7800rpm nån stans?? det gick dock rätt bra ingen tvär stopp eller flygande delar det började bara spruta lite eld då kugg kransen tog i bultarna i dyno stativet tror att mellan axeln inte fick nån större smäll men jag ska plocka isär allt som har med mellan axel/drivning att göra och kolla igenom den riktigt.
motorn tror jag klarade sig rätt bra med men vevaxeln är bara att byta den är rätt ful. ska kolla hur remsivor och kam drev står sen så inte ventilerna vart krokiga.

sen är ju frågan så klart vad gjorde detta och hur kan det undvikas i framtiden.

bultarna va inte nya och motorn hadde gått ett större antal pull på högre varv nu när det hände. men allt va ihopsatt med mycket kärlek.

vi skulle nog lagt in nån typ av servis efter vist antal hundra pull på att allt är ok. inte så vanligt att man står och plågar en motor i dynon så många timmar som denna har fått jobba. sen ska man nog köra nya bultar var gång man sätter upp en högvarvig motor i dynon men det kostar en del men det gör trasiga vevaxlar och eventuellt bänkar också...

återkommer med en djupare haveri utredning senare då vi vet mer.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 02, 2013 3:28 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Jag anlände in i Jens garage 10 sek efter haveriet, synd man missade händelsen. Motorn får göra comeback med ny vevaxel om ett par veckor, nu ska andra motorer upp i bänken efter allt kollats genom för skador/slitage.


Danne F skrev:
Mattias, har du mer info om spridarna?

Ja det är Bosch "original" ca 2200 cc/min @ 3 bar beroende på vad du flödar för bränsle. Jag har konkurrenskraftigt pris på dom, speciellt om det är ett projekt där jag ska fixa med motorstyrningen och annat.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 02, 2013 5:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
jag och peter kollade lite på motorn och som vanligt då det skakat i vevaxeln så släpper typ alt som sitter skruvat och som snurrar på motorn men ventilerna värkar inte ha tagit i kolvarna men remskivan fram är knäckt och sprinten av.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 02, 2013 5:08 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Hade du loctitat svänghjul/remskiva/kil ?

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 02, 2013 5:29 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
nej jag molly fettar skruvarna så de drar max. vet ej om lock är rätt? då det börjar svänga i veven så rör sig grejorna. hade inte svänghjulet lossnat så hade aldrig grejorna fram lossnat heller. det är en följd av svägningar då svänghjulet slapp.

har du inga problem fredde att svänghjulet smider lite mot vevaxeln då du ser på ytorna mellan? vad har du för taktik med bultar montering mm?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010