Sida 10 av 13

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: lör nov 02, 2013 5:50 pm
av PerAage
Svänghjul loctitas och stiftas. 2 styrstift.
Blir billigare så :)
Använde mollyfett en gång, då blev det dyrt.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: lör nov 02, 2013 6:02 pm
av Ceder
Trist när ett sådant "skitfel" sätter stopp för bromsningen. Bra effekt i billiga delar annars.
Tack för titten i garaget i tisdags. Väldigt trevligt :D

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: lör nov 02, 2013 7:46 pm
av Martin H
Trist :( jo stift o loctite är det som gäller. Motorn må ju ha övervarvat vid nåt tillfälle?
skedde det före eller efter svänghjulet lossnade? Tänkte ifall du fick nå knas me bänken, har alldrig tappat nåt så länge det varit belastning på veven.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: lör nov 02, 2013 8:28 pm
av Fredde Holmgren
loctite överallt annars lossnar saker

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: lör nov 02, 2013 8:48 pm
av Johan
Jens och ni andra kunniga: Vad brukar ni använda för svänghjulsbultar när ni trimmar volvos rödmotorer?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 12:09 am
av PerAage
TG motor har/hadde ARP svänghjulsbultar som inte är gjängad helt till bultskallen, och har grövre hals.
Annars har vel spm/ACM det samma.
Använder dom här när jag åker ostiftat. Bultarna är såpass grova at dom presis går i bulthålen i svänghjulet, och i fall bultarna släpper, får inte svänghjulet röra sej.
Annars är det 2 grova styrstift som gjäller. :)

Jens: Jag funderar fortfarande på det här med svänghjul och axel i bänken. Vi bromsade i en superflowbänk, utan svänghjul, men nån form för sentreringspatent a la dynapack nav-bänkar, men sentrerat mot vevaxelen..
Skulle detta va en patent som är aktuell?
Boström's motor fick ju vibrationer i bänken som störde tännings-sensoren, som han inte hadde i bilen.
På en balanserat motor vil man ju ha det svänghjulet man skal åka med, även i bänken. 0-ballanserat är förståss nånting annat..
Kan det va vibrationer, eller egensvängningar som uppstår i vissa fall i bänken, som kan strula till så svänhjulet lossnade?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 1:14 am
av Filaren
Testa arp bultar, kört med såna till svänhjul ihop med locktite.
Tråkigt. Med haveri, men det var väl väntat med så många pull och standard prylar:)

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 11:52 am
av Jens Gustavsson
hej vill tillägga att jag har alldrig tidigare tappat svänghjul i dynon eller i nån av mina bilar, så helt fel är det nog inte monterat men jag lyssnar gärna på fredde och de som tävlat länge med motorstarka motorer :thumbright:

vad det exakt berodde på är inte klart ännu men vi ska klura på detta noga och ta åtgärder.

vill också tillägga att boströms vevaxel-haveri hade noll med detta att göra, det var andra saker (som jag inte tänker gå in på här) så alla förstår detta!

det kördes med 2 arp bultar sen volvo orginal 12.9 bultar momentat och monterat enligt konstens alla regler så som jag tycker det ska sitta ,dock använda tidigare.

motorn har aldrig övervarvats, varv stopp har legat på 8200 och sällan över 8000rpm. inte ens vid haveriet så övervarvade den vad jag kan se på loggen.

det största misstaget va att jag inte hade knock-linken inkopplad till displayen, den satt till vemset där jag inte ser knack vid spakarna. hade jag haft det då hade jag nog sett att nått va fel före det vart ett stort fel och det har vi lärt oss nu.

stifta svänghjul hade vi väl rett ut som en dålig lösning i en annan tråd om jag minns rätt ?
det är kläm-kraften som håller ihop grejorna.

sen kvarstår alltid risken ändå på en 4 cyl rak motor då de är förföljda med torsions-svängningar än vad man gör i långa loppet. det finns en anledning att ecotec race motorerna har 12 st M12 bultar.

tror vi ska lägga in en service på svänghjuls-bultarna efter xxx antal repor körda. det är mycket sällan en motor får gå så många pull i en bänk som denna har gjort. samt att det ska va nya bultar på motorer över en viss effekt och varv.

i slutändan så är jag ändå nöjd att vi i sävar teamet fick lära oss så mycket av denna motor och sen att jag fick visa att mina grejor verkligen fungerade än fast jag så klart gärna velat gå mycket längre då det just började bli intressant :lol: turbon hade fortfarande 0.7bar lägre avgastryck och var inte ansträngd alls.

nu blir det andra motorer och en kontroll av att allt i bromsbänken har klarat sig. jag ska eventuellt skicka mellan axeln på en check hos nån mellanaxel expert för att va 100% säker att den inte tagit skada.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 12:38 pm
av super7
PerAage skrev:ARP svänghjulsbultar som inte är gjängad helt till bultskallen, och har grövre hals.

Använder dom här när jag åker ostiftat. Bultarna är såpass grova at dom presis går i bulthålen i svänghjulet, och i fall bultarna släpper, får inte svänghjulet röra sej.
:thumbright:
Blir ju ingen snärt på bultarna om det lossnar då.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 12:59 pm
av Jens Gustavsson

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 1:53 pm
av Fredde Holmgren
Använder man vanliga 12:9 och loctitar så fyller loctite igen gängorna så det blir inget glapp.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 2:29 pm
av Jens Gustavsson
ok jag ska prova det fredde. vad har du för loctite och går det bra att skruva lös och rengöra gängen sen också eller kör du rens gäng grejor?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 2:31 pm
av Fredde Holmgren
medelfast, och det är skitjobbigt rengöra när grejerna ska isär men lossnar det inte så får man ta det.

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 4:49 pm
av Kadett4wd
köp arp och ha liggande i bänken så slipper ni sulla med loctite.
i övrigt blir loctite blöt igen då man värmer.
ha det i åtanke då ni ska loss med grejerna.
och hur varm blir vevaxeln i drift?

Tycker arp bult är en billig försäkring i flera led.
bromsören är trygg.
bromsningen ger inga överraskningar åt kunden pga merjobbet som kan dyka upp.

köp inte två bult.. köp till alla åtta.
inget att dumsnåla på enligt mig.

mvh

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Postat: sön nov 03, 2013 5:02 pm
av Fredde Holmgren
Ja ibland får man värma för att få lös loctitade skruvar, löses inte upp av värmen som blir av vevaxel/koppling. Jag har aldrig kört lös nånting trots massor av varvstoppskörning.