Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039
Sida 13 av 13

Författare:  Jens Gustavsson [ tis jun 02, 2015 2:58 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

det va en kille som behövde en topp akut i stockholms trakten så jag erbjöd denna och plockade lös den och allt ser fint ut inga konstiga slitage nånstans än fast den har slitit tungt :thumbright: de små sprickor jag såg va inte större vad jag kunde se och den har inte haft nå fuffelns med vatten tryck i kylaren eller så heller.

mvh jens

Författare:  Jens Gustavsson [ fre okt 28, 2016 6:50 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

nu har det börjat hända grejor på riktigt. ska lägga upp lite bilder och planer i morgon på vad som komma skall. tror det blir i en ny tråd dock då det blir ett nytt koncept som är lite vildare och mer anpassat till dragrace och värre sortens street-race med automat eller lenco, liberty låda och ett varvtals register som passar det men kommer va samma bottendel igen som drifting exprimenten och denna 673hk expriment motor. (ja orginal kolvarna som bara skulle hålla nått pull enligt vissa kommer att få jobba vidare... ca 400-600 dyno pull på den nu skulle jag tro :) )

inspirerad av tommys motor också kul!!

mvh jens och sävar gänget

Författare:  Erland Cox [ fre okt 28, 2016 6:53 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Det är helt OK med gamla botten bara vi slipper höra : trots att det är en utsliten botten som gått 600 pull.
På med en deckplatta, hona och i med nya ringar.

Erland

Författare:  Jens Gustavsson [ fre okt 28, 2016 8:01 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

har inte tid att göra det sen behövs det inte heller den är i bra skick trots alla pull. loppen ser fin ut i ytan inte som bilderna i den andra tråden med race kolvar eller som i vår 2150RC bottendel den är helt färdig :) både leeak down och kompa mätaren är överäns.

Blir kul erland vi har skaffat 3 grenrör nu alla med T4 fläns! ett kort ajden med 37mm invändig dim ett likadant ajden med 42.6mm diameter sen ett "långt" ajden med 42.6mm ! en gång för alla så får vi en ganska vetenskapligt test i den gamla frågan vad som är för och nackdelarna.

vist blir det kul?

mvh jens

Författare:  Sten [ fre okt 28, 2016 8:06 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Superkul!

Författare:  S Iwarson [ fre okt 28, 2016 9:54 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Jag tror att kamaxelvärdena utgör en betydande faktor för hur motorn svarar på olika rörlängder och kanske även dimensioner.
Tror man behöver labba med några olika kamaxelvarianter också för att få en komplettare bild.
Det är tidskrävande visst, men testen blir å andra sidan mer användbar.

Författare:  Big Al [ lör okt 29, 2016 1:13 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Mer intressant om man byter avgashus på turbon med det korta grenröret.

Författare:  Jens Gustavsson [ lör okt 29, 2016 2:10 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

detta test kommer göras på en vass turbomotor med stor hx 55 PRO turbo så inget stryper. vi vill veta vad som ger mest effekt nu mellan 5500-8500rpm ungefär. kommer testa runt 2 bar.

på en jätte snäll motor har vi redan kommit fram till att ett pullsplittat rör med små dim spolar upp tidigast. läs i drift test motorn och zebbe roland drift tråden för mer info.

mvh jens

Författare:  Big Al [ lör okt 29, 2016 7:31 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Hur definierar du "jätte snäll motor" och "vass turbomotor" ? ... så jag hänger med på skillnaden.

Författare:  S Iwarson [ lör okt 29, 2016 7:51 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Big Al skrev:
Mer intressant om man byter avgashus på turbon med det korta grenröret.


Fast det tycker jag nog är lite mer förutsägbart vad som händer, än variabeln kamaxlar.
Men du kanske tänker på något annat än just avgastrycket specifikt?

Kanske bör en rättvis jämförelse också ske med avgashus anpassade så rörtesterna utförs med sånär likvärdiga avgastryck.

Författare:  [ lör okt 29, 2016 8:07 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Hur långt är dom korta rören och det långa?
Vad kommer du använda för kamaxel till motorn?
Visst var det CNC 530 toppen som skulle användas?
Roligt att tråden fortsätter och vi håller tummarna för att det kommer ett kg laddtryck till efter du testat klart på 2 bar :hihi:

Författare:  [ lör okt 29, 2016 8:16 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Big Al skrev:
Hur definierar du "jätte snäll motor" och "vass turbomotor" ? ... så jag hänger med på skillnaden.


Det är väll inte svårare än att motorn som sugmotor ger närmare 50 hk till nu och arbetar i ett mycket högre varvtalsregister och toppeffekt är prioriterat istället för tidigt laddtryck då användningsområdet är ett annat?

Författare:  Jens Gustavsson [ lör okt 29, 2016 8:50 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

om motorn överlever grenrörs testerna så har vi ett trumf kort i bakfickan som vi kanske spelar imot tommy 8)

kommer mer info om nya motorn snart. trodde jag skulle hinna det i dag men kom grejor imellan. men den blir av argare sorten helt klart inga lågvarvs tjafs denna gång :lol: nu är det effekt race som ska passa till dragrace och värre sortens street-race vi optimerar konceptet för.

mvh jens

Författare:  Jens Gustavsson [ fre nov 04, 2016 6:52 am ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

48x38 cnc topp

Bild

Bild

Författare:  Tommy Luhr [ lör nov 05, 2016 11:52 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

vackert. Ser mycket bra ut den toppen!
Nu har vi lika ventiler 48-38mm bara att jag har en 531.

Gjorde en sådan 530 nu i veckan som flödade 218cfm på 16mm med 46mm ventil. Det var flödesrekord på denna storleken.
Men jag vet att dom kan bli grymma med onormalt stora ventiler:)

Skall riva toppen av min dynomaskin kanske imorgon. Märkt att jag läcker komp på två cylindrar efter ventilssläppet.
Måste byta ventiler antagligen. Men det är snabba ryck på dessa maskiner!

Sida 13 av 13 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/