Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 22, 2017 3:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 17, 2013 3:23 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
vi är drabbade av stormen i dag. ingen el :thumbdown: vi har kört elverket och mekat lite på motorn men vi har inte ström så vi kan köra den stora pumpen och fläkten.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 17, 2013 8:38 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
nu med friskare tändning så svara den lite bättre på snålare lamda mot 0.83 men dip vi hadde vid 5100rpm va kvar men efter mycket testande så fick vi till det också med hjälp av justering av spridar vinklar (vilka? ja bara att boka tid haha). det var en känslig motor på spridar vinklarna och det vart en annan motor nu nästan :thumbright:
341hk nu iallafall på 1.11bar och 7600rpm. och mycket bättre mellan register från 4500-uppåt. nästan 20hk mer vid 5100rpm och samma laddtryck (logg M10peter035-036)

avgastrycket vid max effekt 0.88bar

ca 25 grader tändning
väder: nära noll i kompensering

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 10:01 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1651
Överlag svarar alla motorer bra på justering av spridarvinklarna. Man tjänar även på spridartiden.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 10:15 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
jo man får ändra på mappningen en hel del sen också. mycket intressant men sällan det gör i närheten av så mycket som det gjorde på denna motor :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 11:12 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1651
Ändrar ni inte bara på problemområdet eller ni kör en generell siffra?
Kör ni med kamsync eller utan?
Man lär sig oerhört mycket utav att sitta i dynon :D

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 3:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
vi kör kam synk annars kan man aldrig veta vart spridaren öppnar. vi ska jobba igenom bränsle och tänd mappen igen nu med den nya spridar tiderna innan vi jobbar oss upp i tryck då det är mindre risk att skada nått här nere på dryga kilot.

jo man lär sig grymt mycket i dynon då man kör olika kombinationer på olika motorer :thumbright:

mvh jens och peter, conny och erik the slayer.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 4:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1324
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
men dip vi hadde vid 5100rpm va kvar men efter mycket testande så fick vi till det också med hjälp av justering av spridar vinklar (vilka? ja bara att boka tid haha). det var en känslig motor på spridar vinklarna och det vart en annan motor nu nästan :thumbright:

Vad för duty cycle har ni vid 5100 rpm?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 4:43 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
vet ej men ca 40-50% skulle jag tro? va vist nått bugg i den gamla programvaran som kunde spöka så vi ska kolla lite på det men den går rätt fint nu iallafall på det låga laddtrycket och med tanke att det är en ren gat motor på under 1800cc.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2013 8:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
345hk/8050rpm/1.08bar i kväll med mera jobb på bränsle och tändningen.

vi börja höja trycket lite men det blir lokala kokningar i toppen så vi ska fixa till kylningen lite så vi kan köras den kallare tills i morgon.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2013 2:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
71gr termostat hjälper. Då ligger den runt 80-85. Har en sådan om det behövs.

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2013 5:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
vi har en termostat som ger lite drygt 80-82 men det är frågan om den är riktigt i form?? robban har du haft problem att det blir tryck i systemet på höga laddtryck?

mvh jens och peter

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2013 6:14 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
utan termostat så vart det inget tryck i systemet :thumbright:

vi höjde trycket sen till 1.35bar och mappade lite så vart det 392hk vid 7800.

men vi såg en liten rök puff näst sista pullet men sen sista så vart det rem explosion som smiskade sönder spjällläges givaren :)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2013 7:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
419hk nu vid 1.51bar

sug effekten blir bara bättre och bättre :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2013 8:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 713
Ort: västerås/turbocity
Stark liten rackare

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2013 9:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
jo det tar sig :thumbright: vi jobbar vidare på torsdag.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010