Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 22, 2017 3:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 19, 2013 10:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
Nä har aldrig tryck i kylaren. Däremot än min kylare underdim så om man står på tomgång förlänge efter hård burnout så stiger den i temp.

Original termostat är 80gr den brukar var på gränsen, därför jag alltid kör med 71, visat sig fungera bra.

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 21, 2013 8:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
450hk och nm nu vid 1.78bar. inte riktigt klar med fin liret där ännu.

mvh jens och peter

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 22, 2013 12:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 713
Ort: västerås/turbocity
Hur är responsen, svarar den bra? hur ser vridkurvan ut? intressant bromsning, lycka till

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 22, 2013 10:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
responsen är grymt bra och när jag åkte med peter i sommras så mins jag han visa hur den gick först typ en dragrace repa med växlig vid 8000rpm sen drog han en repa då han växla vid 6000 och den svara lika bra då på den nya växligen då :) det är fränt med en 1790cc motor :thumbright:

vridet här i bänken nu på ca 1.8bar håller max pik +-3nm på 450 nm från 5400rpm till 7200rpm sen tappar den vridet så sakta så effekten stort sätt är samma eller ökande upp till varvstoppen på 8200rpm.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 22, 2013 2:13 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1782
Ort: Sävar
be peter ladda upp ett film klipp från då han kör bilen , tror nog fler hade valt holset då dom inser vilken respons man kan få med rätt prylar :).


föresten vad har ni för Laddtryck kontra Mottryck nu ?.

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 22, 2013 3:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
vid 1.8 bar har vi ca 1.65bar mototryck på 8000rpm . vid 5000rpm/1.8bar ladd ca 1.3bar mottryck. vi ska prova ett 14 avgashus senare för att testa för och nackdelarna med det.

253 liter hk/1.8bar är ju ändå lite fränt på en ren gat motor som säkert klarar avgasvärden mm för en 90 tals motor om man skulle montera cat.

253hk/l motsvarar 585hk på en 2.3L B230 :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 10:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
i går så jobbade vi vidare med M10 men vi nådde bara 457hk med lite mer tryck då en vippa justerade om sig själv så det vart 1mm ventilspel sen behövde vi även kolla lite andra grejor sen så börjar super hx35 turbon med 12# avgashus få avgas trycket nära laddtrycket vid 8000rpm. vi jobbar vidare senare i dag.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 4:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
475hk nu vid 2.0 bar med lite mer tuning men nu börjar avagastrycket gå om laddtrycket efter 7500rpm och pik effekt varvet sjunker också av det.

större avgashus!

mvh jens och peter, conny-kompa och stövarn

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 4:18 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9612
Ort: Sävar
Jag filmade lite igår, men har inte tid att klippa ihop nåt men Peter har allt material.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1651
Riktigt trevligt.
Hade varit kul om ni la upp några svep :)

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 8:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Hur ser setupen ut på denna motorn?

Kan du slänga upp lite kurvor?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 10:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
min kamera har pajat tyvärr. lägger pengarna på B20 delar istället för ny :)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 6:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
1.78L motorn passerar 1 bar vid 3600rpm med super hx 35 om jag mins rätt och då börjar den kännas fin och det blir sen laddtrycks styrningen som reglerar trycket till önskvärt tryck.

vi har labbat ca 20 pull i dag med laddtrycks uppbyggnad och lågvarvs mappning. mycket intresant dag :thumbright:

477hk på 2 bar på en av de få pull vi drog hela vägen till 8200rpm.

när man håller fast den vid 3000rpm 3-4 sek med "rätt" tändning så blir det 0.55bar laddtryck/220nm men då är det nära och iblans fullt surge . sen på 8200rpm/477hk och 2.0bar så är avgastrycket högre än laddtrycket så där är det ganska max också så vi utnyttjar hella turbon nu :lol: pik max 140 grader C insugstemp och 12 grader insugs temp och ca 27 efter kylaren. vet ej hur snabb temp mätaren är (1.5mm avgastemp med 12mm instick)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 7:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
Peter filmade lite med telefon, 2 bar 477 hk :

https://db.tt/Gv1BtgHM

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 10:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
Kom inte trådgivaren fram ja skickade till dig Jens? Den är perfekt å mäta insugstemp / ur kompressorn med! Mycket snabbare än en 1.5mm tempgivare, bara lossa slang å klämma dit!

Bra med kräm i den lilla maskinen!!

Mvh Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010