Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Inlägg av robban »

Nä har aldrig tryck i kylaren. Däremot än min kylare underdim så om man står på tomgång förlänge efter hård burnout så stiger den i temp.

Original termostat är 80gr den brukar var på gränsen, därför jag alltid kör med 71, visat sig fungera bra.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

450hk och nm nu vid 1.78bar. inte riktigt klar med fin liret där ännu.

mvh jens och peter
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av johan johansson »

Hur är responsen, svarar den bra? hur ser vridkurvan ut? intressant bromsning, lycka till
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

responsen är grymt bra och när jag åkte med peter i sommras så mins jag han visa hur den gick först typ en dragrace repa med växlig vid 8000rpm sen drog han en repa då han växla vid 6000 och den svara lika bra då på den nya växligen då :) det är fränt med en 1790cc motor :thumbright:

vridet här i bänken nu på ca 1.8bar håller max pik +-3nm på 450 nm från 5400rpm till 7200rpm sen tappar den vridet så sakta så effekten stort sätt är samma eller ökande upp till varvstoppen på 8200rpm.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av Roger Berglund »

be peter ladda upp ett film klipp från då han kör bilen , tror nog fler hade valt holset då dom inser vilken respons man kan få med rätt prylar :).


föresten vad har ni för Laddtryck kontra Mottryck nu ?.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vid 1.8 bar har vi ca 1.65bar mototryck på 8000rpm . vid 5000rpm/1.8bar ladd ca 1.3bar mottryck. vi ska prova ett 14 avgashus senare för att testa för och nackdelarna med det.

253 liter hk/1.8bar är ju ändå lite fränt på en ren gat motor som säkert klarar avgasvärden mm för en 90 tals motor om man skulle montera cat.

253hk/l motsvarar 585hk på en 2.3L B230 :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

i går så jobbade vi vidare med M10 men vi nådde bara 457hk med lite mer tryck då en vippa justerade om sig själv så det vart 1mm ventilspel sen behövde vi även kolla lite andra grejor sen så börjar super hx35 turbon med 12# avgashus få avgas trycket nära laddtrycket vid 8000rpm. vi jobbar vidare senare i dag.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

475hk nu vid 2.0 bar med lite mer tuning men nu börjar avagastrycket gå om laddtrycket efter 7500rpm och pik effekt varvet sjunker också av det.

större avgashus!

mvh jens och peter, conny-kompa och stövarn
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Inlägg av mattias »

Jag filmade lite igår, men har inte tid att klippa ihop nåt men Peter har allt material.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Mattias J »

Riktigt trevligt.
Hade varit kul om ni la upp några svep :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av lyyski »

Hur ser setupen ut på denna motorn?

Kan du slänga upp lite kurvor?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

min kamera har pajat tyvärr. lägger pengarna på B20 delar istället för ny :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

1.78L motorn passerar 1 bar vid 3600rpm med super hx 35 om jag mins rätt och då börjar den kännas fin och det blir sen laddtrycks styrningen som reglerar trycket till önskvärt tryck.

vi har labbat ca 20 pull i dag med laddtrycks uppbyggnad och lågvarvs mappning. mycket intresant dag :thumbright:

477hk på 2 bar på en av de få pull vi drog hela vägen till 8200rpm.

när man håller fast den vid 3000rpm 3-4 sek med "rätt" tändning så blir det 0.55bar laddtryck/220nm men då är det nära och iblans fullt surge . sen på 8200rpm/477hk och 2.0bar så är avgastrycket högre än laddtrycket så där är det ganska max också så vi utnyttjar hella turbon nu :lol: pik max 140 grader C insugstemp och 12 grader insugs temp och ca 27 efter kylaren. vet ej hur snabb temp mätaren är (1.5mm avgastemp med 12mm instick)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Peter filmade lite med telefon, 2 bar 477 hk :

https://db.tt/Gv1BtgHM
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Daniel 850 »

Kom inte trådgivaren fram ja skickade till dig Jens? Den är perfekt å mäta insugstemp / ur kompressorn med! Mycket snabbare än en 1.5mm tempgivare, bara lossa slang å klämma dit!

Bra med kräm i den lilla maskinen!!

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Skriv svar