Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag mäter insugnings temp med den men jag kan ju byta plats dem :idea:

nån som orkar räkna ut turbo kompressor verknings grad baserat på 140 grader C och ca 13 grader rums temp på 2 bar laddtryck?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Daniel 850 »

Får skicka upp en till då:)

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har jobbat vidare med större avgashus och det gav lite bättre siffror men turbon har fortfarande lika eller lite högre avgastryck över 7600rpm. blev ett litet haveri också på toppackningen då trigger hjulet började glappa och tändningen glappade ca 5 grader men vi har på lager och den går nog snart igen, inget annat värka ha tagit skada.

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok då stämmer inte temp givaren så bra (för långsam) ska montera en snabbare senare.
vid 2bar och max rpm på den lilla turbon så ska man nog va nöjd om man ligger kring 68% nått.......

mvh jensa
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror också att det är turbinen som begränsar men kompressorn är nog rätt nära sitt max också innan den övervarvar för mycket eller kommer för långt från värkningsgraden. vi provade med ett större 14# hus men det vart bara minimalt bättre så jag tror att det är svårt att lösa? funderar på att polera huset invändigt och kanske kolla igenom det noga men det ger nog lite och inget. ska man vidare upp i effekt blir det nog en super HX 40 men vi är ju egentligen super nöjda med registret och även effekten då detta är en ren gat motor. vad tror du skulle gå att flow preppa i turbinen?

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har jämfört turbinen på HX 35 och 40 och om man skalar om storlekarna så är det skillnad på två sätt (förutom storleken): det är längre avstånd mellan ving spetsen till puls splitt fenan på hx 40 så den pulsplittar liksom lite mindre, sen har man en rak yta före 90 graders svängen där radien är svarvad i huset på väg ut mot lilla dim, om du förstår?
på hx 35 så är ju hela avgashuset en storlek mindre så det blir en större vinkel ändring i svängen ut på avgaserna.

vad jag kan se så är det ingen skilnad på turbin bladens vinkel på hx 35 och hx 40 det är samma propeller fast bara ned svarvad 5mm i dim mer och mindre total dim på stora delen av turbin bladets dim.

man ser att holset har prioriterat spool-up lite mer på hx 35 men med lite mer avgastryck på speciellt höga varv som bak sida, mot hx 40 som bruka va mer vågrät och parallel i grafen med avgastryck mot laddtryck.

man kanske skulle svarva ned mellan väggen lite mer på ett hx35 avgashus för att se vad som händer. om det blir lite mer ett high-flow avgashus. skalar ned måtten från hx40.
det kan tilläggas att det större 14# vart bättre i dynon men väldigt lite bättre, avgastrycket gick om laddtrycket vid 7600rpm istället för vid 7300rpm på 2 bars laddtryck.
mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

som jag sagt skilnaden i konstruktionen sitter i avgashuset holset har helt enkelt inte prioriterat låga avgastryck lika mycket på hx35 som på hx40 eller de större turbosarna.

det är inte heller lika lätt att göra en väldigt effektiv mindre turbo då man jobbar mot naturlagarna mer där.

du har lite fel vad då du säger att man alltid ska ta största turbinen i serien... tror det va lite så tidigare men det har kommit helt nya turbinaxlar på vissa turbos som är optimerade för den storleken. ta exemplet på da gamla lastbils hx 52 med 66mm in och 72mm ut de va jag inte så jätte förtjusta i för 10 år sen men dagens MFS50 som jag säljer och som jag använde på B230 test motorn fungerade ju suveränt bra och gav nästan ett bar lägre avgastryck på 2.6bar laddtryck och laddasde upp väldigt tidigt för sin storlek.

sen är ju frågan också ska man alltid ha minsta möjliga center del på avgasturbinen? om man ökar flödet ut ur turbinen i mitten av utblåset då minskar man ju flödet längre ut där det gör mer nytta att driva turbin axeln får jag en känsla av?

vi får se jag kanske bygger en hybrid super Hx35/super hx40 11blads turbin och hx40 14# avgashus senare den skulle nog spola upp nästan lika tidigt som en super hx35 men ändå ge lägre avgastryck på riktigt höga laddtryck(+2bar) och på höga varv på en sån mindre motor som peter har som ändå inte fullt ut behöver en super hx 40.
vi körde en liknade holset turbo på simons B20 och på erik "stövarns" B230 weber A kams motor som gick så extremt bra :thumbright: 51mm in och sen hx 40 turbin på den hette den H1D?

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Simon Jonsson »

Är det olika turbiner på h1e och en hx40 i samma storlek?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

H1E kanske den hette ja! jo din gammla turbo har samma turbin som gamla hx40 och samma avgashus 16# i ditt fall men 14# skulle ha varit ännu bättre på din gammla B20.

jo jag förstår att den där BW/switsern med stora 65mm ut turbinen är fin också :thumbright: men den med mindre 57mm ut har samma avgastryck kurva som hx 35 då man börjar plåga den lite och lite mer också (jag körde en sån på vegan första året men bytte till Hx40 senare) men den laddar inte lika tidigt heller tror jag spm hx 35? inte på min vega iallafall.

peter har också planat toppen lite i kväll och gjort en liten fasning på klämspalten då den liks va lös så den är på väg tilbaka nu.

nån BMw expert som har tipps om hur man får fast remskivan fram bättre? vika moment brukar ni dra tror det stog 140nm i rep handboken m22 muttern skulle dras. lockar men den då man monterar ihop det?

mvh jens
Skriv svar