Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej vi har kollat lite noggrannare och du har rätt big al det är lite finare centrum på hx40.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska dyna vidare nu i kväll med 1.8liters M10:n som den va så vi ser att den fungerar. vi har justerat kamaxeln lite då den inte stog riktigt där den skulle tidigare. ca 2 grader retardad före nu nån grad advansad.

sen blir det nog byte till den där H1d(e??) turbon för att prova hur den känns.

mvh jens, peter ,conny och stövarn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi provar en gammal hx 40 i dag som peter tidigare kört med. 489.6hk nu vid 2.05bar. lägre avgastryck men senare spool.

vi vart tvugna att ful öka soppa trycket för att få 1200cc spridarna att räcka till.

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av DreRacing@ »

vevaxel muttern ska väl dras 440nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är på s14 motorn vad vi förstår. det ska va 190nm på M10 vad vi hittade.

nu har vi 497hk/2.1bar men vi ger oss där tror jag? ca 20 grader på full snurr och lamda 0.81.

vi skruvar tillbaka super hx 35 och testar lite mer tändning sen är det klart.

mvh jens och peter
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Vad har ni för topplocks packning....?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

standard elring pckning och standard bultar.

edit spridarna kollades nu efter bromsningen och de va inte bra i balansen och det saknades en del % flöde på dem alla så soppan skulle nog ha räckt längre nu på lägre bränsle tryck. detta skulle vi gjort före bromsningen men som vanligt lätt att va efter klok :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Inlägg av mattias »

Det var för övrigt insats-filtren i spridarna som behövde bytas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Inlägg av Tore Bjerke »

Ble motoren testet med Hx40 turbin/HX35kompressor ?
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

https://www.youtube.com/watch?v=G1mVlgzrPUI
Har kvar den gammla e12...kör med den ibland...har ju turbo knuff i den i alla fall....sjukt att en man kan ha kvar en bil så länge...:)
Skriv svar