Sida 2 av 5

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter

Postat: sön nov 17, 2013 3:23 pm
av Jens Gustavsson
vi är drabbade av stormen i dag. ingen el :thumbdown: vi har kört elverket och mekat lite på motorn men vi har inte ström så vi kan köra den stora pumpen och fläkten.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: sön nov 17, 2013 8:38 pm
av Jens Gustavsson
nu med friskare tändning så svara den lite bättre på snålare lamda mot 0.83 men dip vi hadde vid 5100rpm va kvar men efter mycket testande så fick vi till det också med hjälp av justering av spridar vinklar (vilka? ja bara att boka tid haha). det var en känslig motor på spridar vinklarna och det vart en annan motor nu nästan :thumbright:
341hk nu iallafall på 1.11bar och 7600rpm. och mycket bättre mellan register från 4500-uppåt. nästan 20hk mer vid 5100rpm och samma laddtryck (logg M10peter035-036)

avgastrycket vid max effekt 0.88bar

ca 25 grader tändning
väder: nära noll i kompensering

mvh jens

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 10:01 am
av Mattias J
Överlag svarar alla motorer bra på justering av spridarvinklarna. Man tjänar även på spridartiden.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 10:15 am
av Jens Gustavsson
jo man får ändra på mappningen en hel del sen också. mycket intressant men sällan det gör i närheten av så mycket som det gjorde på denna motor :thumbright:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 11:12 am
av Mattias J
Ändrar ni inte bara på problemområdet eller ni kör en generell siffra?
Kör ni med kamsync eller utan?
Man lär sig oerhört mycket utav att sitta i dynon :D

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 3:17 pm
av Jens Gustavsson
vi kör kam synk annars kan man aldrig veta vart spridaren öppnar. vi ska jobba igenom bränsle och tänd mappen igen nu med den nya spridar tiderna innan vi jobbar oss upp i tryck då det är mindre risk att skada nått här nere på dryga kilot.

jo man lär sig grymt mycket i dynon då man kör olika kombinationer på olika motorer :thumbright:

mvh jens och peter, conny och erik the slayer.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 4:07 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:men dip vi hadde vid 5100rpm va kvar men efter mycket testande så fick vi till det också med hjälp av justering av spridar vinklar (vilka? ja bara att boka tid haha). det var en känslig motor på spridar vinklarna och det vart en annan motor nu nästan :thumbright:
Vad för duty cycle har ni vid 5100 rpm?

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 4:43 pm
av Jens Gustavsson
vet ej men ca 40-50% skulle jag tro? va vist nått bugg i den gamla programvaran som kunde spöka så vi ska kolla lite på det men den går rätt fint nu iallafall på det låga laddtrycket och med tanke att det är en ren gat motor på under 1800cc.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: mån nov 18, 2013 8:03 pm
av Jens Gustavsson
345hk/8050rpm/1.08bar i kväll med mera jobb på bränsle och tändningen.

vi börja höja trycket lite men det blir lokala kokningar i toppen så vi ska fixa till kylningen lite så vi kan köras den kallare tills i morgon.

mvh jens

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: tis nov 19, 2013 2:52 pm
av robban
71gr termostat hjälper. Då ligger den runt 80-85. Har en sådan om det behövs.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: tis nov 19, 2013 5:28 pm
av Jens Gustavsson
vi har en termostat som ger lite drygt 80-82 men det är frågan om den är riktigt i form?? robban har du haft problem att det blir tryck i systemet på höga laddtryck?

mvh jens och peter

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: tis nov 19, 2013 6:14 pm
av Jens Gustavsson
utan termostat så vart det inget tryck i systemet :thumbright:

vi höjde trycket sen till 1.35bar och mappade lite så vart det 392hk vid 7800.

men vi såg en liten rök puff näst sista pullet men sen sista så vart det rem explosion som smiskade sönder spjällläges givaren :)

mvh jens

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 341hk/1.11bar

Postat: tis nov 19, 2013 7:04 pm
av Jens Gustavsson
419hk nu vid 1.51bar

sug effekten blir bara bättre och bättre :thumbright:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Postat: tis nov 19, 2013 8:58 pm
av johan johansson
Stark liten rackare

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Postat: tis nov 19, 2013 9:52 pm
av Jens Gustavsson
jo det tar sig :thumbright: vi jobbar vidare på torsdag.