Sida 3 av 5

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Postat: tis nov 19, 2013 10:52 pm
av robban
Nä har aldrig tryck i kylaren. Däremot än min kylare underdim så om man står på tomgång förlänge efter hård burnout så stiger den i temp.

Original termostat är 80gr den brukar var på gränsen, därför jag alltid kör med 71, visat sig fungera bra.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 418hk/1.51bar

Postat: tor nov 21, 2013 8:41 pm
av Jens Gustavsson
450hk och nm nu vid 1.78bar. inte riktigt klar med fin liret där ännu.

mvh jens och peter

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: fre nov 22, 2013 12:16 am
av johan johansson
Hur är responsen, svarar den bra? hur ser vridkurvan ut? intressant bromsning, lycka till

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: fre nov 22, 2013 10:59 am
av Jens Gustavsson
responsen är grymt bra och när jag åkte med peter i sommras så mins jag han visa hur den gick först typ en dragrace repa med växlig vid 8000rpm sen drog han en repa då han växla vid 6000 och den svara lika bra då på den nya växligen då :) det är fränt med en 1790cc motor :thumbright:

vridet här i bänken nu på ca 1.8bar håller max pik +-3nm på 450 nm från 5400rpm till 7200rpm sen tappar den vridet så sakta så effekten stort sätt är samma eller ökande upp till varvstoppen på 8200rpm.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: fre nov 22, 2013 2:13 pm
av Roger Berglund
be peter ladda upp ett film klipp från då han kör bilen , tror nog fler hade valt holset då dom inser vilken respons man kan få med rätt prylar :).


föresten vad har ni för Laddtryck kontra Mottryck nu ?.

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: fre nov 22, 2013 3:41 pm
av Jens Gustavsson
vid 1.8 bar har vi ca 1.65bar mototryck på 8000rpm . vid 5000rpm/1.8bar ladd ca 1.3bar mottryck. vi ska prova ett 14 avgashus senare för att testa för och nackdelarna med det.

253 liter hk/1.8bar är ju ändå lite fränt på en ren gat motor som säkert klarar avgasvärden mm för en 90 tals motor om man skulle montera cat.

253hk/l motsvarar 585hk på en 2.3L B230 :thumbright:

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: lör nov 23, 2013 10:50 am
av Jens Gustavsson
i går så jobbade vi vidare med M10 men vi nådde bara 457hk med lite mer tryck då en vippa justerade om sig själv så det vart 1mm ventilspel sen behövde vi även kolla lite andra grejor sen så börjar super hx35 turbon med 12# avgashus få avgas trycket nära laddtrycket vid 8000rpm. vi jobbar vidare senare i dag.

mvh jens

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: lör nov 23, 2013 4:01 pm
av Jens Gustavsson
475hk nu vid 2.0 bar med lite mer tuning men nu börjar avagastrycket gå om laddtrycket efter 7500rpm och pik effekt varvet sjunker också av det.

större avgashus!

mvh jens och peter, conny-kompa och stövarn

Re: sävar peters Bmw M10 1.8 liter 450hk/1.78bar

Postat: lör nov 23, 2013 4:18 pm
av mattias
Jag filmade lite igår, men har inte tid att klippa ihop nåt men Peter har allt material.

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: lör nov 23, 2013 5:36 pm
av Mattias J
Riktigt trevligt.
Hade varit kul om ni la upp några svep :)

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: lör nov 23, 2013 8:08 pm
av lyyski
Hur ser setupen ut på denna motorn?

Kan du slänga upp lite kurvor?

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: lör nov 23, 2013 10:49 pm
av Jens Gustavsson
min kamera har pajat tyvärr. lägger pengarna på B20 delar istället för ny :)

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: sön nov 24, 2013 6:27 pm
av Jens Gustavsson
1.78L motorn passerar 1 bar vid 3600rpm med super hx 35 om jag mins rätt och då börjar den kännas fin och det blir sen laddtrycks styrningen som reglerar trycket till önskvärt tryck.

vi har labbat ca 20 pull i dag med laddtrycks uppbyggnad och lågvarvs mappning. mycket intresant dag :thumbright:

477hk på 2 bar på en av de få pull vi drog hela vägen till 8200rpm.

när man håller fast den vid 3000rpm 3-4 sek med "rätt" tändning så blir det 0.55bar laddtryck/220nm men då är det nära och iblans fullt surge . sen på 8200rpm/477hk och 2.0bar så är avgastrycket högre än laddtrycket så där är det ganska max också så vi utnyttjar hella turbon nu :lol: pik max 140 grader C insugstemp och 12 grader insugs temp och ca 27 efter kylaren. vet ej hur snabb temp mätaren är (1.5mm avgastemp med 12mm instick)

mvh jens

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: sön nov 24, 2013 7:44 pm
av Jens Gustavsson
Peter filmade lite med telefon, 2 bar 477 hk :

https://db.tt/Gv1BtgHM

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: sön nov 24, 2013 10:57 pm
av Daniel 850
Kom inte trådgivaren fram ja skickade till dig Jens? Den är perfekt å mäta insugstemp / ur kompressorn med! Mycket snabbare än en 1.5mm tempgivare, bara lossa slang å klämma dit!

Bra med kräm i den lilla maskinen!!

Mvh Wigge