Sida 5 av 5

Postat: tor nov 28, 2013 10:23 pm
av Big Al
-

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: fre nov 29, 2013 7:26 pm
av Jens Gustavsson
hej vi har kollat lite noggrannare och du har rätt big al det är lite finare centrum på hx40.

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: mån dec 02, 2013 3:26 pm
av Jens Gustavsson
vi ska dyna vidare nu i kväll med 1.8liters M10:n som den va så vi ser att den fungerar. vi har justerat kamaxeln lite då den inte stog riktigt där den skulle tidigare. ca 2 grader retardad före nu nån grad advansad.

sen blir det nog byte till den där H1d(e??) turbon för att prova hur den känns.

mvh jens, peter ,conny och stövarn.

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: lör dec 07, 2013 1:44 pm
av Jens Gustavsson
vi provar en gammal hx 40 i dag som peter tidigare kört med. 489.6hk nu vid 2.05bar. lägre avgastryck men senare spool.

vi vart tvugna att ful öka soppa trycket för att få 1200cc spridarna att räcka till.

mvh jens

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: lör dec 07, 2013 3:36 pm
av DreRacing@
vevaxel muttern ska väl dras 440nm

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 475hk/2.0bar

Postat: lör dec 07, 2013 4:45 pm
av Jens Gustavsson
det är på s14 motorn vad vi förstår. det ska va 190nm på M10 vad vi hittade.

nu har vi 497hk/2.1bar men vi ger oss där tror jag? ca 20 grader på full snurr och lamda 0.81.

vi skruvar tillbaka super hx 35 och testar lite mer tändning sen är det klart.

mvh jens och peter

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Postat: sön feb 02, 2014 10:19 am
av bmwe12turbostorhamn
Vad har ni för topplocks packning....?

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Postat: sön feb 02, 2014 3:33 pm
av Jens Gustavsson
standard elring pckning och standard bultar.

edit spridarna kollades nu efter bromsningen och de va inte bra i balansen och det saknades en del % flöde på dem alla så soppan skulle nog ha räckt längre nu på lägre bränsle tryck. detta skulle vi gjort före bromsningen men som vanligt lätt att va efter klok :)

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Postat: sön feb 02, 2014 10:21 pm
av mattias
Det var för övrigt insats-filtren i spridarna som behövde bytas.

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Postat: mån feb 17, 2014 8:41 pm
av Tore Bjerke
Ble motoren testet med Hx40 turbin/HX35kompressor ?

Re: Sävar Peters BMW M10 1.8 liter 498hk/2.1bar

Postat: mån sep 19, 2016 9:36 pm
av bmwe12turbostorhamn
https://www.youtube.com/watch?v=G1mVlgzrPUI
Har kvar den gammla e12...kör med den ibland...har ju turbo knuff i den i alla fall....sjukt att en man kan ha kvar en bil så länge...:)