Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Har införskaffat mig en shenck elbroms med dubbla rotorer/spolar.
I dagsläget saknas power-supply-enhet samt kontrollenher.
Antingen hittar jag ovanstående delar till bra pris och köper mig tid.
Eller så köper jag ett separat powersupply och bygger en egen kontrollenhet.
Kanske någon här har känningar så man kan köpa dessa grejer för mindre än 150k!!?
Sedan är den långsiktiga planen att montera denna i en container för att ha den mobil.
Bilder kommer snart.
I dagsläget saknas power-supply-enhet samt kontrollenher.
Antingen hittar jag ovanstående delar till bra pris och köper mig tid.
Eller så köper jag ett separat powersupply och bygger en egen kontrollenhet.
Kanske någon här har känningar så man kan köpa dessa grejer för mindre än 150k!!?
Sedan är den långsiktiga planen att montera denna i en container för att ha den mobil.
Bilder kommer snart.
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Hej
Vilken storlek är den? Kan lite om Schenk bromsar, och planerar bygga egen kontrollsystem.
Vilken storlek är den? Kan lite om Schenk bromsar, och planerar bygga egen kontrollsystem.
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Bänken heter W2-470
Spolarna har nummer w2s-450
Spolarna har nummer w2s-450
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Vad ska bromsarna ha för spänning?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Vad jag hittat: 170v 20amp.
Jag testade lite med spänningsaggregat, baserat på resistansen så landar det nog rätt nära 20amp nog på 170V.
Behöver man köra en sådan här över h-brygga? Hittade någon stans att de hade möjlighet att kör +-170V, tänkte om man ville kunna polvända för att hantera tranisenter?
Hur brukar man styra detta, reglerar man dc-spänning?
För jag hade en idé att bara bygga en krallig likriktare och köra den strömåterkopplat.
Finns det några nackdelar att göra så?
Jag testade lite med spänningsaggregat, baserat på resistansen så landar det nog rätt nära 20amp nog på 170V.
Behöver man köra en sådan här över h-brygga? Hittade någon stans att de hade möjlighet att kör +-170V, tänkte om man ville kunna polvända för att hantera tranisenter?
Hur brukar man styra detta, reglerar man dc-spänning?
För jag hade en idé att bara bygga en krallig likriktare och köra den strömåterkopplat.
Finns det några nackdelar att göra så?
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Semikron har komponenter som behövs. Kan kolla närmäre när är på datorn.
Vi börjar snart att mäta ström och spänning från Schenk W260 virveströmbroms för bygga eget styrsystem.
Vi börjar snart att mäta ström och spänning från Schenk W260 virveströmbroms för bygga eget styrsystem.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
vore kul med bilder
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Otto, har du något typ-nummer på dina spolar?
Om du har möjlighet så får du gärna göra en induktansmätning på spolen.
(Strömderivata till 50% av mättnadsspänningen. )
Alternativt om du tar en bild på hela förloppet till mättning
Om du har möjlighet så får du gärna göra en induktansmätning på spolen.
(Strömderivata till 50% av mättnadsspänningen. )
Alternativt om du tar en bild på hela förloppet till mättning
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Mycket greijer! Kylflänsar (runda saker med labyrint spår)ser ut som nya, dom rostar om man kylar med ren vatten. Kostar närmare 10000 eur att renovera.
Kan du mätä resistans av spolen?
Är det någon slags doppelbroms? Har aldrig sett sånt.
Kan du mätä resistans av spolen?
Är det någon slags doppelbroms? Har aldrig sett sånt.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Grundprincipen om jag fattat det rätt är att starkare dc-ström ger starkare magnetfält som in sin tur ger starkare bromsning.
Men jag såg någonstans att dom kastar om polerna, vet inte varför men det kanske är för att undvika mättning och öka verkningsgraden?
Men jag såg någonstans att dom kastar om polerna, vet inte varför men det kanske är för att undvika mättning och öka verkningsgraden?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Ska mäta resistansen.
Men tror den ligger i storleksordning av 8-10 Ohm.
det är dubbla rotorer i den för att den ska klara högre vrid.
Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.
Men tror den ligger i storleksordning av 8-10 Ohm.
det är dubbla rotorer i den för att den ska klara högre vrid.
Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Hej du kan styra bromsen med en semikron skpc 200-240
Kopplad till en semikron skpc 28-14.
Kan styras med analog 0-5v eller en potentiometer.
El schema finns på sportdevices.com
Kopplad till en semikron skpc 28-14.
Kan styras med analog 0-5v eller en potentiometer.
El schema finns på sportdevices.com
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.
Mättat skall man inte köra, då har man ingen regleringsmöjlighet längre, man har slagit i taket. Strömreglering är det som gäller.*L.R* skrev:...Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.
Min gissning är att anledningen till att vissa kastar om polerna är att undvika att järnkärnan i spolarna blir självmagnetiserade, då blir det svårt att reglera små effekter, om dom har kvarliggande magnetism utan ström i spolarna. Men det är bara min amatörgissning, jag har ingen erfarenhet av det där.
Jämför med att man kan få en växelströmsgenerator att börja ladda utan ström i magnetiseringslindningarna...det ligger kvar en viss magnetism i järnkärnan...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.