Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar

Inlägg av jacobson_se »

Då var första b20 turbon bromsad i bänken.
Tanken är att bromsa motorn som det har varit och sedan riva den i vinter och uppdatera lite samt justera den ordentligt i bänken. Är enbart mappad på landsväg tidigare.
Vi körde den med knappt 0.8 i ladda idag, blir mer senare i veckan förmodligen.

208 DIN Hk vid 6200
270 DIN Nm vid 4900

Spec på motorn.
Borrad först öd,
Smidda kolvar med grop. KS om jag minns rätt.
M-stakar.
Renoverat B20F topplock. Ca 7.0-1 i komp
D-kam
Egenbyggt grenrör och insug
Holset HX35 #12
Haltech E6X, Siemens Deka 630cc spridare

Bild

/Christer
Senast redigerad av jacobson_se den sön feb 16, 2014 8:59 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu börjar vi snacka riktiga motorer :thumbright:

hur såg tändkurvan ut ungefär och ni skulle ha fått den att ge 12.5 hela vägen till max vartal sen då kommer det nog 15hk till.

ingen bild på motorn?

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av jacobson_se »

Kollade i sprutet och enligt den ska det vara 34 grader på det trycket från 4000 och uppåt, detta är nog inte säkert att det stämmer helt, ska kolla ödp på remskivan och strobba den.
Tror att den ligger en bit under 7 i komp så den har alltid velat ha hög tändning men vi får kolla nu när den sitter i bänken.
Nu sitter triggern i fördelare och det ska vi ändra på till veven istället samt köra kam synk på den så vi kan köra sekvensiellt sprut.
Vi har monterat en kraftigare generator på den nu när vi satte upp den i bänken då den led av lite låg spänning tidigare så det kan nog förklara lite med att den går lite fetare nu.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror den går bättre med 28 grader än fast den är låg kompad? du kan ju prova.


en dum fråga hur förstorar man bilderna?

liknade kompa och koncept som i min första vega motor som jag körde BwS200 samma kolvar mm. jag hade dock en lite värre F kam :)

detta blir skit skoj att följa! bara att hör av dig om jag på nått vis kan hjälpa till :thumbright:
mvh jens
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av tobmag »

Helt off topic men såg på bilden att du har en exakt likadan ventilslip som jag.
Var har du hittat skivor till den?

Mvh//Tobmag
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av jacobson_se »

Jag har aldrig köpt någon skiva till den men jag tror att trego maskin kan ha.
/christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av jacobson_se »

Kollade tändläget idag och det var som jag trodde inte helt rätt.
Den var 6 grader låg. Så istället för 35 så var den 29. Men nu är den justerad så sprutet visar 29
Magrade den lite uppe i varv och fick ca 214 hästar.
/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går åt rätt håll bara att hitta fel. har du kollat så kamaxeln står rätt? vad har du för lyft på insug och avgas på överlapp tdc?

känns motorn hyffsat högvarvig? tappar du mycket kring 7000- 7500rpm?

hur ser registret ut?

vad är det för turbo ser att det inte är pulsplittat.

hur bra är toppen?

blir kul att följa på högre ladd sen.

min smog B20 från 2010 med f kam men övrigt liknade koncept gav som bäst 430hk/1.7bar om jag mins rätt? men det va före vi hadde loggning på dynon så det kan va 3-5% fel men den gick iallafall en 10.80 nått om jag mins rätt?

är det din motor?

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av jacobson_se »

Det sitter bara såkallade gula fjädrar så vi har inte varvat den så mycket än.
Som den är nu så tror jag att den börjar att mattas rätt mycket efter 6500.
Kammen är inte kollad, gör det när vi river motorn.
Toppen är en std b20f topp, bara renoverad. Vi ska montera toppen från bromsbänkstävlingen på denna motorn så jag är ganska säker att det blir mer effekt med den.
Turbon är en hx35, 54 in 60 ut. Grenröret är ett gammalt bygge för en garrett t3 men det får hänga med tills det finns tid och ork att bygga ett pulssplittat.

Kan vi nå en sug effekt på ca 150 hästar så tror jag att vi ska kunna bli nöjda med resten.
Han som äger motorn vill kunna ligga och åka på ganska låga varv på gatan så troligen blir det den nya kammen som blir gränssättande.

/christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av jacobson_se »

Lite mer körning idag.
Ändrat tändläge och lite magrare, något lägre tryck.
Max vrid 274 Nm vid 5300
Max effekt 223.7 vid 6300

Drog den lite längre upp i varv också så jag verkligen såg att den började sjunka i effekt.
Bild

/Christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se

Inlägg av jacobson_se »

Lite mer körning ikväll med högre tryck. Hängde på en oljekylare så vi fick lite lägre och stabilare oljetemp.
Var något fetare på dessa tryck.
Ca 124 sug hk om man räknar baklänges 290.60/2.34=124.18 , stämmer ganska bra med vad en B20F/E ska ge.
Vatten tempen ligger stabilt så kyltornet hänger med.

Bild

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat! nu börjar den jobba :thumbright:

nu kör ni väll på bensin men prova att snåla ut den lite mot 12.2-12.4 då vridet börjar falla av där ska det va relativt riskfritt på den lågkompa motorn sen bara mer tryck :) !!!!! vad är det för tändning nu på vrid pik och på pik effekt?

loggar du mottrycket nått?

hur fort sveper du? om du håller fast den ett par sek vad visar det för effekt då? rätt mycke svängmassa i den turbinen?
jag följer fortsättningen med spänning!
mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Tändläget var 29 grader vid både max vrid och effekt. Testade att sänka 2 grader och tappade lite så den är nog på brytpunkten.
Loggar inte mottryck, har inte haft råd än att skaffa givare till det än men det kommer.
Låg på 800 rpm/sek vid 4000 för att sedan sjunka till ca 250rpm/sek vid strax efter 5000 för att sedan hålla det till jag slog av.
Börjar att få in lite vana på att sköta lastregleringen när man sveper, gäller att vrida på lagom mycket när laddtrycket kommer.

Det är ju dubbla rotorer i bromsen men jag tror jag fick till justeringen ganska bra på svängmassan tidigare för den visar väldigt lika oavsett hur fort jag sveper.

Nu blir det nog inte mycket mer tester på detta tryck utan vi ska bara bygga dit den nya triggern och få den till att fungera bra. Sedan blir det till att riva motorn.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej hör med mattias sangren här på forumet eller pelle w den har bra givare som inte kostar så mycket. jag kan höra med mattias i kväll.

blir det nån vassare kam i den? jag har en agap somger 240 grader vid 1.25mm på kamaxeln och 110 nock den fungerar väldigt bra men ändå snäll. ni kan nog gå på en ännu snällare med hx 35 men man får ändå så mycket mer lyft mot de gammla volvo profilerna, och effektivare ramper :thumbright:

jag skulle nog backa av lite på tändningen vid pik vrid låter lite mycket 29 grader på 1.35 bar och bensin.


mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Jo tändningen kan nog vara gränsfall till hög då jag inte tappade något när jag sänkte några grader.
Tanken är att det ska i någon nyare kam i den. Vi tänkte hålla oss till en ganska snäll kam då det är en gatmotor.
Den ger ju nu max effekt vid 6300 med volvo d-kam så den behöver nog inte mycket mer i kam-tider.
Med den värre toppen så kommer den nog att hålla i bättre upp i varv också.

/Christer
Skriv svar