Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

OK, det måste nästan vara världens enda B20 topp som är fräst med en Newen?

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Vi fräste faktiskt den toppen som satt på motorn också, så ialla fall två b20 topppar som är frästa.
Sedan tror jag att han kört några original renoverings b20 toppar också.

Går att göra mycket fräna saker i den maskinen. Det som kan vara begränsande som jag förstått det är stålradien samt storleken på verktygshållaren och slaget på denna. Men han har några olika men då får man köra i två omgångar.
Formen blir dock endast cirkulär.

När han har gjort andra toppar till mig så brukar jag rita i cad:en först hur jag vill ha och vad som får plats med radier och släppning i förbränningsrum och grytan.

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

Hur ställer man höjden?
Jag och datorer kommer sådär överens så jag hade nog lyckats fräsa genom hela toppen.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jarmo Y »

Hur ställer man höjden?
Jag och datorer kommer sådär överens så jag hade nog lyckats fräsa genom hela toppen.

Erland

:hihi:

En liten cnc fräs kan göra samma sak som Newen, men kostar inte en förmögenhet. Bara göra sätes tätningyta efteråt på handen med Mira.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Ställer höjden genom att gå ner och markera antingen på befintligt säte eller annan valfri del av bearbetningen.
Sedan kan man välja hur mycket man vill gå ner från det. En höjdsensor som styr så att alla säten blir på samma höjd.

Ska man se till arbetstid så är det nog svårt att räkna hem att köra först i cnc-fräs och sedan köra sätena manuellt, kontra newen maskinen om man jämför likvärdigt bearbetning.
Men detta borde ni diskutera med Janne som har maskinen istället.

/Christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Motorn blev uppstartad förra helgen med inkörning av kam mm. I veckan har vi justerat bränsle och tändning på låglast samt någon enstaka svep på lågt laddtryck.
Imorgon skall vi fortsätta att finjustera låglastområdet.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

värkar den fungera som den ska hittills?

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Motorn fungerar bra. Vi har något konstigt problem med sprutet som vi tror vi hittat nu, men det blir inte test förän tisdag. Det enda vi ändrat i sprutet förutom mapparna ska igentligen inte påverka men vi har råkat ut för konstiga buggar tidigare.

/christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det på olika varvtal och så eller? ser trigger signalen bra ut i insprutets dator logg?
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Inga trigger fel. Bränsleblandningen svajar upp/ner som om man kör den med lambdareglering, och det sker samma från ett svep till det andra. Detta sker alltid mellan två lastpunkter, på ett flertal varvtal.
Ändrar jag bränslemappen så höjs/sänks bara felet.
Som jag skrev innan så är det bara en inställning förutom mapparna som är ändrad så jag är ganska säker på att det är en programvaru bugg. Hade det varit störningar så hade felet inte varit så lika från svep till svep, samt att det finns vid statisk belastning också.

/christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

lamda reglering? kör du så sprutet själv få va med och ändra i mappen på last? jag är lite skraj för att göra det är det inte bättre att mappa som vanligt ? vad har ni för last punkter på haltec sprutet på varv och på last? 500rpm och 0.2 bar eller nå sånt ?

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Nej vi kör inte lambda reglering nu. Har testat lite ikväll men har inte hittat felet.
Börjar faktiskt att tro att det är trigger fel iallafall nu. Kan vara att cam-home ligger lite för nära trigger för 1an så den hoppar i och ur synk hela tiden. Har flyttat home signalen lite nu så det får bli ett nytt försök imorgon.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: jag är lite skraj för att göra det är det inte bättre att mappa som vanligt ?
mvh jens
Varför?
Man kan ställa in så det inte är med och justerar på exempelvis 75% gas och över det område du fått laddtryck.
Iallafall på de flesta moderna sprut.
Med 1680 lågohmspridarna kan det vara räddningen till bra motorgång på låglast.
Med lite finess så funkar det kalas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Efter mycket letande tror jag att vi fått ordning på problemet.
Förmodligen har sprutet något bekymmer med att köra sekventiellt insprutning.
Med multipoint blir det inga svängningar och dumheter.
Har även bytt tändning i försöken att hitta felen så i morgon ska vi montera den gamla tändningen och se så det inte var den som spökade också.
Läste lite på haltechs forum och det är tydligen fler som råkat ut för detta bekymmer så förmodligen är det någon bugg i programmet.
Testade ett flertal olika insprutningspunkter när vi körde sekvens utan någon förbättring.

Med 3bars mapsensor är det ca 0,1 mellan lastpunkterna. 500varvs intervall.

/Christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

En kväll med bromsning utan problem. Den gamla tändningen är tillbaka monterad och fungerar.
Vi körde en del låglast justering samt en del svep för att justera bränslet på lågt ladd utan fjäder i wastegaten.
En del prov med olika tändning också, Gav mest effekt och vrid på 37grader/0-tryck.
162.3Hk vid 7000 samt 174.8Nm vid 6100.
Vi ska testa att magra den lite och se om det blir bättre, men förmodligen kommer det inte att ge särskilt mycket.

Bild

Avslutningsvis så stoppade vi i en av dom klenaste fjädrarna som vi hittade och körde några svep.
Här ska vi magra den en del och det kommer nog påverka positivt på effekten.

Bild

/Christer
Skriv svar