Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar
vad blir det för "sugmotor" effekt om du räknar bort PR? trött i huvudet efter några hårda krig med datorerna här på kontoret så jag kan inte tänka själv.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar
Blir 146,4hk sug vid ett pr på 1,56
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar
hur går det för er? har ni kört nå mera och fungerar motorstyrningen nu?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar
Vi körde lite i onsdags men den började missa på lite högre varv, var tändstiften som började bli dåliga.
I morgon ska vi köra och hoppas att allt fungerar bra så vi kan börja höja trycket lite.
I morgon ska vi köra och hoppas att allt fungerar bra så vi kan börja höja trycket lite.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar
I dag har vi kört utan några problem i bänken.
Höjt laddtryck och lite tester med tändning, lite justering av bränslet kvar på detta tryck och sedan ska vi vidare på högre tryck.
Svara bra på höjning och sänkning av tändning utan några tendenser till spikningar. Trodde att den skulle bli mer känslig med högre komp.
326Hk 389Nm vid 1.2bar
/Christer
Höjt laddtryck och lite tester med tändning, lite justering av bränslet kvar på detta tryck och sedan ska vi vidare på högre tryck.
Svara bra på höjning och sänkning av tändning utan några tendenser till spikningar. Trodde att den skulle bli mer känslig med högre komp.
326Hk 389Nm vid 1.2bar
/Christer
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 326@1.2Bar
Går rysligt tjockt. Lämnar bra med pulver
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 326@1.2Bar
Jo den går både fett och magert, den är inte justerade på detta tryck än.
Vi har medvetet lagt den fett så att varje gång vi höjer trycket så får vi magra den.
Känns bra att den presterar bättre med den nya toppen och ny kam iallafall.
/Christer
Vi har medvetet lagt den fett så att varje gång vi höjer trycket så får vi magra den.
Känns bra att den presterar bättre med den nya toppen och ny kam iallafall.
/Christer
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 326@1.2Bar
ang newen fräsen så har ju hedströms motor i skede haft en i åtskilliga år.. å där har vi kört b20 toppar. smutta maskiner de där
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 326@1.2Bar
Den fräsen Hedström har så är det inte en contour utan en med stål i olika vinklar.
/Christer
/Christer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 326@1.2Bar
Vi hann med några repor idag också.
Lite justering av bränsle på 1.2 bar samt att vi körde några repor på högre tryck.
Vi hann inte att justera tändning eller bränsle så den gick ganska fett.
369 Hk samt 444.6 Nm vid 1.7 bar. Med lite justering av bränsle och tändning hoppas vi att nå runt 390 på detta tryck.
Nu ska vi dit med ARP bult till svänghjulet för att vara på den säkra sidan.
/Christer
Lite justering av bränsle på 1.2 bar samt att vi körde några repor på högre tryck.
Vi hann inte att justera tändning eller bränsle så den gick ganska fett.
369 Hk samt 444.6 Nm vid 1.7 bar. Med lite justering av bränsle och tändning hoppas vi att nå runt 390 på detta tryck.
Nu ska vi dit med ARP bult till svänghjulet för att vara på den säkra sidan.
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar
Bra jobbat!
minnet sviktar men vist körde ni E85?
hur ser tändkurvan ut?
mvh jens
minnet sviktar men vist körde ni E85?
hur ser tändkurvan ut?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar
Bensin 98.
Som den var nu så tror ja tändningen låg på 26 grader vid 1,2 från 5000 och uppåt.
18 grader på 1,7 från 5000. Här ska vi testa att med lite olika tändning. Tror att den vill ha högre men vi börjar alltid varje tryckhöjning med lite lägre tändning.
/Christer
Som den var nu så tror ja tändningen låg på 26 grader vid 1,2 från 5000 och uppåt.
18 grader på 1,7 från 5000. Här ska vi testa att med lite olika tändning. Tror att den vill ha högre men vi börjar alltid varje tryckhöjning med lite lägre tändning.
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar
ett tipps är att prova hur den vill ha tändningen på ett lite lägre laddtryck så vet man ungefär vart man är. har ni nån knack sensor av nått slag eller har ni så pass bra avgsystem att ni hör de tydligt i lokalen?
kör man bensin är en knack sensor mycket bra att ha och ett komplett avgasystem så man hör motorn.
efter 5000rpm så är nog inte den motorn speciellt knack känslig om bara allt lirar. börja med 1.5bar ladd sen kör ett lite snabbare 800rpm/sek svep från 5000- max varv varv först med 2 grader sänkt tändning från där ni är nu sen öka 2 gånger åt gången tills det bara skiljer ca 5hk. för att få bort olika svep svajningar och ojämheter kan man dra två svep per tänd test för att se att det repeterar bra.
på min 142 som jag bromsade 450whp på vanlig 98 oktan så körde jag rätt mycket tändning ca 25-26 grader på högre varv och den hadde 8.5-9:1 i kompa och 1mm klämspalt. men den hadde en vass kam som tog bort en del tryck i motorn på lägre varv. ca 265 graders kam vid 1.27mm och 116 nock ställd ganska rakt.
mvh jens
kör man bensin är en knack sensor mycket bra att ha och ett komplett avgasystem så man hör motorn.
efter 5000rpm så är nog inte den motorn speciellt knack känslig om bara allt lirar. börja med 1.5bar ladd sen kör ett lite snabbare 800rpm/sek svep från 5000- max varv varv först med 2 grader sänkt tändning från där ni är nu sen öka 2 gånger åt gången tills det bara skiljer ca 5hk. för att få bort olika svep svajningar och ojämheter kan man dra två svep per tänd test för att se att det repeterar bra.
på min 142 som jag bromsade 450whp på vanlig 98 oktan så körde jag rätt mycket tändning ca 25-26 grader på högre varv och den hadde 8.5-9:1 i kompa och 1mm klämspalt. men den hadde en vass kam som tog bort en del tryck i motorn på lägre varv. ca 265 graders kam vid 1.27mm och 116 nock ställd ganska rakt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar
Så har vi testat tändläget på lägre tryck. Först backat 3-4grader för att se att effekten sjunker och sedan höjt tills det inte ökar något nämnvärt.
Kör med avgassystem och loggar knacksensor.
Kör med avgassystem och loggar knacksensor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar
ok passa er bara för extrema avgastempraturer om ni backar för mycket.
har du fått ett förtroende för knack utrustningen? har ni fått den att ge utslag och samtidigt hört knack med örat med?
har du fått ett förtroende för knack utrustningen? har ni fått den att ge utslag och samtidigt hört knack med örat med?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/