Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 370@1.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett tipps är att köra motorn med avgastryck innan du plockar ur den annars vet du inte hur du ska beställa kamaxeln. du kan ju montera en mekanisk mätare och be nån polare kolla den annars. man kan borra in en m6 gänga i kolektorn sen ta ett hydral rör med en borrad M6 svetsad i ändan.

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Bra tips. Ska göra det. Har en gammal 2.5bars mapsensor jag skulle kunna prova med. Den borde inte ligga mycket över laddtryck i mottryck. Eller vad har du sett på hx35?

/christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

under 450hk e så ska motrycket ligga under på en motror under 150hk sug effekt (max ca 2bar ladd). men vi kör alltid puls splitt så jag törs inte svara riktigt säkert?

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Nu är triggern ombyggd till vevaxel istället samt på kammen så det går att köra sekvens sprut.
Har även monterat tryckgivare för avgastryck.
Testade även att hålla fast den lite vid 4000 med resultatet att trycket hann stiga lite på dessa varv.
Mottrycket låg ca 0.2 under laddtrycket uppe i varv.
Får hem lite större spridare snart. När dessa är monterade och grovjusterade skall motorn isär.

Bild

/Christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Har börjat att riva motorn nu och det var nog dags efter 10 år med turbo. Topp packningen började se lite vissen ut på några ställen, kammen som inte var ny för 10 år sedan såg också lite vissen ut. Lite mycket axialspel på kammen samt en del glapp i kamdreven.
Insug var 0.8mm öppen vid TDC samt 2mm på avgas, misstänker att kilen inte sitter hundra rätt på denna kam samt eventuellt axialspelet.

Ska fortsätta i helgen och se om block och kolvar är utslitna eller om det håller en omgång till.

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

Det låter som om det kan bli en massa mer effekt efter renoveringen.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

oj då är kamaxeln kraftigt retardad. du får fila till kryssprinten. eller blir det en nyare kam?


mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

KG har 4 graders krysskilar.

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Nu har det mesta kommit hem för att kunna plocka ihop motorn.
Vi var hos spinken motors och kollade över sätena samt planslipade blocket för säkerhets skull.
Blocket honade jag förra helgen med en Sunnen AN-112 så vi får se om det blir tätare.
Idag var vi och hämtad kammen hos AGAP. Blev en F-11.8-248 110 nock.
Vi sätter ihop motorn och kollar kammen så får jag göra några egna kilar så vi kan testa kammen på lite olika inställningar.
KG hade slut på sina kilar.

Bild

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

Vad är det för grunka på bilden?

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Grunkan i mitten på bilden är fräshuvudet på en newen contour.

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

Finns det en sån i Sverige? Vad är priset på den och är den svår att använda?

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Spiken motors har en.
Han har en tråd här på garaget sidan. Hör med honom.

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av Erland Cox »

Vad heter han där? Spiken?

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Bromsning B20 Turbo, Jacobson_se 290hk/1.35bar

Inlägg av jacobson_se »

Spinken motors ska det va.
Användarnamn fiskpimp.
Skriv svar