Holder på å bygge meg en motor bremsebenk for moped inspirert av "savar moped dynoen", mest for å lære meg det grunnleggande innen motor bremsebenker og seinare bygge meg en motor bremsebenk for bilmotorer med større effekt men også fordi eg synst det er veldig intrisant og lærerikt å holde på med slike prosjekter og etter mange år med mopedtrimming er nysjerrig på kva effekt eg kan få ut av dei og kva forbedring i effekt eg får av diverse modifiseringer. men er litt usikker på om ditte prosjektet er velkommen i dyno-diskusjon avdelingen? eller om det passer bedre i moped avdelingen? men tenkte kankje det var fleire erfarne dyno folk her, moderator får flytte tråden om den ikkje passer seg her.
Prinsippet er en 30x500mm aksling med 2lagerbukker, 1nav for kjedetannhjul for overføring mellom motor og benk, 1 nav med ventilert bremseskive fra volvo 240, 1 flenselager som det er festet et 100x500mm flattjern som det festes et bremsecalipper som bremser på bremseskiva og ei 110kg loadcell som blir montert på flattjernet 333,33mm ut ifra akselsenteret, turteller som leser av omdreining på akslingen på bremsebenken. rpm og kgm blir lest av manuelt og rekna ut manuelt. har leita rundt og funne mange forsjellige formler for å rekne ut effekt, men synst dinne virker enklast for mitt vedkomande : rpm x kg / 716,2 = HK. veit ikkje ka formel som er mest rett av dei som ligger ute på nettet?
Har leita litt etter formler på corrigering av været, men ikkje funne noke formel på DIN70020 mbar1013/20C , noken som har formelen på den? har kun funnet til SAE J1349.
veit det utgjer små forsjeller på små effektmålinger som blir med mopedmotorer, men hadde våre intrisant å lært seg det fordi
Her er litt bilder på prosjektet, har fått tak i det meste eg trenger for bygget no, så blir å bygge den sammen når eg kommer heim ifra sjøen om 2veker
regulering av bremsesylinder
gassregulering med muligheit for å låse gassen
turteller med pickup
loadcell med display
temperaturmåler for tennplugg
eksostemperatur
bensintank til benken ifra en suzuki fz50
tannhjul og kjede for overføring mellom motor og benk
motor som skal brukast for å teste benken
Motor Bremsebenk for moped
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Motor Bremsebenk for moped
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Re: Motor Bremsebenk for moped
Hei.
Ser ut som et morsomt prosjekt dette.
Formel for effekt:
P[kW]=2Pi*n[rpm]*T[nM]/60 000
Multipliserer du dette med 1,34 så tilsvarer dette elektrisk hestekraft. (746W=1Hk)
Hvis du skal ha det i metriske hestekrefter (som er vanlig på denne siden av jorda) så kan du bruke faktor på 1,36. Da vil 735W=1Hk.
Setter du konstantene for seg ser det slik ut:
P[Hk-metrisk]= 2*Pi*1.36/60 000 * T[Nm] * n[rpm]
Dette vil jo da være observert effekt der du befinner deg med luftfuktighet, temp etc.
DIN70020 ser slik ut:
P/P0 = (p/p0)*(T0/T)^0.5
Referanseverdier for DIN => p0=1.01325 Bar, T0=293K (temperaturer i formel må være i Kelvin, 273K=0 C)
DIN 70020 korrigerer IKKE for luftfuktighet.
Jeg ville nok vurdert å bruke SAE formelen hvis du tenker å implementere dette fullt ut.
Dette blir en faktor når du får regnet det ut som du da legger ovenpå den observerte effekten fra dynoen så det spiller ingen rolle om denne er "amerikansk" eller tysk.
Og forskjellen mellom metrisk og engelsk hk er ca:
1 [Hk-M] = 0.98 [Hk-E]
Ikke stort.
Ser ut som et morsomt prosjekt dette.
Formel for effekt:
P[kW]=2Pi*n[rpm]*T[nM]/60 000
Multipliserer du dette med 1,34 så tilsvarer dette elektrisk hestekraft. (746W=1Hk)
Hvis du skal ha det i metriske hestekrefter (som er vanlig på denne siden av jorda) så kan du bruke faktor på 1,36. Da vil 735W=1Hk.
Setter du konstantene for seg ser det slik ut:
P[Hk-metrisk]= 2*Pi*1.36/60 000 * T[Nm] * n[rpm]
Dette vil jo da være observert effekt der du befinner deg med luftfuktighet, temp etc.
DIN70020 ser slik ut:
P/P0 = (p/p0)*(T0/T)^0.5
Referanseverdier for DIN => p0=1.01325 Bar, T0=293K (temperaturer i formel må være i Kelvin, 273K=0 C)
DIN 70020 korrigerer IKKE for luftfuktighet.
Jeg ville nok vurdert å bruke SAE formelen hvis du tenker å implementere dette fullt ut.
Dette blir en faktor når du får regnet det ut som du da legger ovenpå den observerte effekten fra dynoen så det spiller ingen rolle om denne er "amerikansk" eller tysk.
Og forskjellen mellom metrisk og engelsk hk er ca:
1 [Hk-M] = 0.98 [Hk-E]
Ikke stort.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Motor Bremsebenk for moped
Hei Jon Einar, takker for svar
Har prøvt å regna litt på formelen for DIN70020 for å sjå om eg forstår det rett?
vist eg tar et exempel at barometertrykk er 998,6mbar og lufttemperatur 23,9C
er formelen slik? corr. faktor = (p/p0) x (T0 / T)^0,5 => (0,9986/1,01325) x (293 / 296,9)^0,5 = 0,979 ???
så tar enn den målte effekta og ganger med 0,979 og får då effekta korrigert til DIN70020 standard?
grunnen til at eg vil holde meg til DIN70020 er at det ser ut som dei fleste på forumet her holder seg til den standaren?
Har prøvt å regna litt på formelen for DIN70020 for å sjå om eg forstår det rett?
vist eg tar et exempel at barometertrykk er 998,6mbar og lufttemperatur 23,9C
er formelen slik? corr. faktor = (p/p0) x (T0 / T)^0,5 => (0,9986/1,01325) x (293 / 296,9)^0,5 = 0,979 ???
så tar enn den målte effekta og ganger med 0,979 og får då effekta korrigert til DIN70020 standard?
grunnen til at eg vil holde meg til DIN70020 er at det ser ut som dei fleste på forumet her holder seg til den standaren?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Motor Bremsebenk for moped
Har tenkt litt på mitt reknings exempel med 998,6mbar og 23,9C, burde ikkje det bli målt mindre effekt ved det værforholdet iforhold
til om eg bremset samme motor ved 1013mbar og 20C? så korrigeringsfaktor talet ved 998,6mbar / 23,9C skal være over 1 for å korrigere effekta mot 1013mbar/20C? eller skal den målte effekta delast på korrigeringsfaktoren ?
eller så er det noke anna eg har rekna feil på?
til om eg bremset samme motor ved 1013mbar og 20C? så korrigeringsfaktor talet ved 998,6mbar / 23,9C skal være over 1 for å korrigere effekta mot 1013mbar/20C? eller skal den målte effekta delast på korrigeringsfaktoren ?
eller så er det noke anna eg har rekna feil på?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Re: Motor Bremsebenk for moped
Hei.
Dette ser riktig ut og din resonering om at disse forholdene vil gi mindre effekt enn ved 1.013 bar og 20C er korrekt.
det du har regnet ut er at
P/P0=0,979
Hvor P er power output. (jeg leser dette som observert effekt ved disse forholdene)
den effekten du da har ved 1.013 og 20 er da:
P0=P/0.979.
La oss si at TSX 50 motoren din er godt trimma og yter 20hk i benken din ved god romtemperatur. (du har jo oppvarmet garasje)
P0=20hk / 0.979
P0=20.429 Hk.
(Og siden veiecella du har leser kilo 1[kg]=9.81[N] men dette var du kanskje klar over.)
Det er nødt til å være slik.
Nomenclaturen til formelverket sier at P=Output Power, og P0 er referanse effekt. Dette gir mening da de andre variablene med *0 prefix gjelder for verdier 1.013 og 20C.
Dette ser riktig ut og din resonering om at disse forholdene vil gi mindre effekt enn ved 1.013 bar og 20C er korrekt.
det du har regnet ut er at
P/P0=0,979
Hvor P er power output. (jeg leser dette som observert effekt ved disse forholdene)
den effekten du da har ved 1.013 og 20 er da:
P0=P/0.979.
La oss si at TSX 50 motoren din er godt trimma og yter 20hk i benken din ved god romtemperatur. (du har jo oppvarmet garasje)
P0=20hk / 0.979
P0=20.429 Hk.
(Og siden veiecella du har leser kilo 1[kg]=9.81[N] men dette var du kanskje klar over.)
Det er nødt til å være slik.
Nomenclaturen til formelverket sier at P=Output Power, og P0 er referanse effekt. Dette gir mening da de andre variablene med *0 prefix gjelder for verdier 1.013 og 20C.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Motor Bremsebenk for moped
Tusen takk Jon Einar Då vart eg litt klokare på utregninga av korrigerings faktor DIN70020
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.