Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av S Iwarson »

Ja just det, i teorin känns det som att ventilen i sig blir ett mindre hinder också, ifall man delvis lyckas vrida ut gaserna mer mot tallrikens ytterkant.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av Erland Cox »

Det är det som är tanken plus att över 10mm lyft vill inte gasen följa förbränningsrummet
ovanför kortradien utan släpper från sätet och svänger uppe vid ventilen istället.
Då blir det en vak under och om vaken blir större än mantelarean ökar vid ventilöppning så slutar flödet att öka.
Det kan till och med minska något.
En Coanda sväng hjälper och det gör det också att inte ta upp för mycket på tändstiftssidan.
Chevrolets nya LS7 toppar är ett bra exempel på vad en idiot med en CNC maskin kan åstadkomma,
dom brutalstallar innan .600" i lyft.
För stor ventil, helt fel förbränningsrum, kanal och kort radie.
Väldigt svåra att få rätt på.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

sätter ihop 2016 B18 och noterar för framtiden att jag adv STS 252/108 kamaxelns insugs nock från från ca 108 grader till 105 för att kunna få upp laddtrycket fortare. ca 11.9mm lyft vid 76 grader nu= 164cfm med nuvarande topp utan insug mm.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:första flödestestet på toppen som ännu inte är helt klar men man ser att den flödar bra men tappar lite på höga lyft men ska fin putsa lite till sen. jag gämför med en av erlands toppar med 39mm ventil på hans hemsida för att jag har alldrig flödat en B18 själv tidigare av lite värre sort iallafall. http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html

35mm minsta aria 40 mm insug utan back cut ännu. och 86mm borr inte fullt det i förbräningsrummet än...


mm Jg Cox

2 44 47

4 83 83

6 113 111

8 135 134

9 144

10 151 147

11 161

12 164 151

13 161

14 158 152

15 158

16 160 156

mvh jens
senaste flödningen med lite större aria och några hundra timmar med exprimenternade :lol:

40mm ventil och 86mm borrning och vid 28"

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

under ventilen ca 36mm - 7mm skaft lika med 979.5mm/2 =1.933 tum/2

det blir över 95 cfm/ kvadrat tum under ventilen vid 18mm lyft. det är väll ganska bra på en topp från 1961? nu kommer jag inte lyfta så mycket men skönt att se den jobbar på och ökar tills den är låångt bort om max lyft. det gjorde den inte tidigare.

motsvarande flöde ur en 48mm ventil blir 266cfm

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur räknar jag? 36mm min dim under ventilen = 1.417 tum aran av det är 1.576 minus 7mm skaft 0.060kvadrat tum= 1.516 kvadrat tum.

då blir 184cfm igenom där 121cfm/kvadrat tum.


såg i denna tråd vad proffsen plockade ur sina SB australien prostock toppar http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31234

485cfm på en 2.26 ventil med 0.93 under och 7mm skaft = 3.335 kvadrat tum= 145.4cfm/ kvadrat tum :)

det skulle motsvara 220cfm fär i min B18 :lol:

flödes testerna fortsätter, jag vet att ca 40% av området under ventilen fortfarande är långsam från praktiska tester så jag är inte förvånad över de siffror som darin får är sanna.



rätta mig om jag slarv räknat igen mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jarmo Y »

Ska du montera större ventiler till slut eller måste det vara 40 mm?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

med 86mm borr och den ventil placering det är i de topparna så blir nog 40mm bra. med större ventil så blir ventilsätet inte lika bra heller.

men jag ska prova med 40.5 eller 41mm framöver i flödes bänken men vill inte tappa nån hastighet under ventilen eller i kanalen.


mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Erland Cox »

177CFM vid 12mm är riktigt bra, bra jobbat.
Jag har en B30 till mig själv med 42-35 ventiler.
Flödesvärden med 2mm mellan vid 28" och 89mm cylinderdiameter:

50-88-129-156-172-180-188
37-72-94-115-133-145-151

Ju mindre cylindern är desto mindre flödar toppen.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:hur räknar jag? 36mm min dim under ventilen = 1.417 tum aran av det är 1.576 minus 7mm skaft 0.060kvadrat tum= 1.516 kvadrat tum.

då blir 184cfm igenom där 121cfm/kvadrat tum.


såg i denna tråd vad proffsen plockade ur sina SB australien prostock toppar http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31234

485cfm på en 2.26 ventil med 0.93 under och 7mm skaft = 3.335 kvadrat tum= 145.4cfm/ kvadrat tum :)

det skulle motsvara 220cfm fär i min B18 :lol:

flödes testerna fortsätter, jag vet att ca 40% av området under ventilen fortfarande är långsam från praktiska tester så jag är inte förvånad över de siffror som darin får är sanna.

Darins topp kan handla stora velocities och den utnyttjar hela kanalen. Du säger att 40 % är långsam, så 60% är då effekt killers.. :lol: jag skulle börja med större ventiler för fps skull eller hellre bygga en 1.8 liters rödblock med 531 topp om du vill köra faster. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tack erland! jag har jobbat hårt med kanalen och förbräningsrumet och testat flera ventil säten också för att komma över 180cfm med den lilla 40mm ventilen och 86mm cylinder borr.

ska testa lite mer framöver för att försöka få flödet lite mer jämt över hela kanalen och runt ventilen men det är svårt. ska prova att plasta lite i golvet nästa test.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

jarmo jag har tänkt tanken i bland att bygga en 96 mm OHC volvo med ca 60 slag men det blir en ganska dyr motor och det blir nog en utmaning att få den stark så det räcker på låga varv samtidigt varva så det är lönt med det hela också.

men ska sanningen fram så vill jag köra B18-B20 turbo ett tag till sen är jag sugen att bygga en v8 sug motor för comp tror jag?

hur stora ventiler skulle du köra jarmo på 85- 86mm borr i en B18? har du nå flödes siffror på nått liknade?

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jarmo Y »

42-43/36 ventiler och flyttade styrningar till b18. Har inga flödessiffror men jämför toyota corolla ke20 1200 cc topp från -72 3k motor, jag har 41/32.5 ventiler, 83 mm rör i flödesbänk, flöder toppen 190 cfm/ 13mm 28".
Den har också flyttad insugstyrning, original insugventil är 36mm.

Volvo ohc. 90 kolv, 70.5 slag blir 1794 cc. 531 topp, flyttade styrningar, svetsad förbränn.rum. Easy jobb, tar ett par dagar :hihi: men om du har redan lagt hundratals timmar på b18 portjobb som fortfarande pågår, 531 är mycket lättare med såna modifieringar.

Förstår nog att du vill ha en klassisk b18 motor, men tror inte att b18-20 insugkanal kan bli bra utan svetsjobb.

En sån 1.8 vore bra på 531 bromstävling också om det nånsin blir aktuell, kan säga att äntligen toppen hindrar inte hästar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu har vi gått in i december och det bruka betyda min månad med utväckling av nått fränt i bromsbänken. I år så ska jag försöka hitta mer effekt i min Comp B18 på 1789cc. har kört några pull bara för att se så allt i logg väg och så fungerar på grund trycket (2.0bar). kommer med bilder och info om bromsningar och tester under nästa vecka. allt från kylsystem, bränsle system, (elsystemet som sitter på på instrument brädan) flyttas över från bilen på ca 4-6 timmar så det blir exakt som i bilen.


Bild




Bild



Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno !

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har kört lite mera nu på 2.34bars ladd och där observerade jag jag 531hk och 544 din hk vid 7800rpm.

man kan säga att den ger ca 158hk per ATM.

en bild på en vems logg ungefär vid toppeffekten! fråga om ni undrar över nått inget är hemligt i motorn :thumbright:

Bild
Skriv svar