Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis feb 19, 2019 8:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 395 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 24, 2019 11:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20707
Ort: Tomterna/sävar
jag har bromsat klart för denna gång nu och kund motorer står på kö. men B18 comp motorn får sitta kvar i dyno stativet tills vidare så får vi se om jag får dit den mekaniska bränsle pumpen senare mot våren?

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 212
Jens Gustavsson skrev:
Hej den ger 96nm/ liter sugmotor och 335nm/liter turbo vid 7000rpm och vid 2.5bar laddtryck.

jag håller igen med både laddtryck, tändning och lamda target under 7000rpm annars vore pik vrid vid 6600 skulle jag tro och betydligt högre.

mvh jens


Kan tipsa om att varje gång jag sett en bänkning där man låter turbon ladda fullt ut men håller igen "vridet" med enbart backad tändning så har det blivit bättre "fjong" senare i registret.
En viss förklaring ligger i att systemet håller på att bygga laddtryck och när W/G öppnas så "ligger det kvar" tryck men avgastrycket sjunker så att det blir en vridpeak (menar alltså att man lägger vridpeaken högt i registret, där man vill ha den för högsta effekt)
Kollar man på ett gäng dynokurvor och jämför vrid med laddtryck så ser man vad jag menar, maxladd brukar komma något hundratal varv tidigare än maxvrid.
Tror också du missade lite av teorin kring varmluft in i turbon (för att stalla bättre) tanken är att turbon pumpar mer luft så att den ligger på ett ställe längre till höger i mappen (det står visserligen luftens vikt på den undre axeln men det är faktiskt luftens volym som räknas för att hjulet ska ligga i rätt område)

Intercoolern kyler ju sedan luften hur lätt som helst eftersom vi bara plockar låg effekt (jämförelsevis, så luften in i motorn ska inte vara varm) Turbon "pumpar" mer luft fast motorn tar emot lika mycket som vanligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2019 6:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9252
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Men man vill inte ha en heatsoakad intercooler då man lämnar linjen.
Så teorin om varmluft faller platt.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2019 12:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20707
Ort: Tomterna/sävar
lite data från minnet vid 3000rpm där jag behöver ca 165nm för att stalla upp under 8 sekunder till start varv.....

E85 STS 252 super hx 40 14# = 155nm

E109R sts 252 super hx 40= 160nm

E109R sts 252 MFS hx50 =154nm

E109R STS 270 MFS hx 50= 136nm

slutsatsen är att det inte är turbon som bestämmer allt det är hur motorn jobbar som bestämmer mest.
vid 3000rpm på full gas så ger alla kombinationerna ca 0.15-0.18bar ladd på avgaspulserna men det är hur sugmotorn går på 3000rpm som avgör vridet som sen avgör hur det går att komma förbi 3000rpm.

vid 3000 rpm på denna lilla 1789cc motor så är ingen av de två turbosarna ends nära att få så mycket avgas massa så de han börja bygga riktigt laddtryck på riktigt därför tror jag inte det spelar nån roll om man hamnar liiite åt nått håll i nått diagram det spelar ingen roll.

kom i håg att detta är en dragrace motor som ska ge bra effekt mellan 6800-9000rpm på 3 bar ingen gat motor för husvagns dragande :) med snaällare kam, jätte långt insug, 12:1 i kompa, jätte kort grenrör med små rör kanske man skulle kunna få lite laddtryck med hx 40 men då tappa ett par-tre hundra hk på de varv där det sen ska jobbas på.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2019 3:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 212
Du har helt rätt att motorn bestämmer extremt mycket i detta register! Att få turbon till att jobba där hjälper naturligtvis men det går ju inte att "trolla" hur mycket som helst.

Du anger 0.15-0.18 Bar ladd, skillnaden mellan dessa tryck motsvarar ungefär 5Nm skulle du lyckas höja trycket till 1.22-1.25 Bar så har du nått de 165Nm som du behöver. Samtidigt skulle detta hjälpa dig hela vägen i resten av registret.

Redigerat: Ser helt galet ut med absoluttryck mitt upp i alltihop (1.22-1.25) i "ladd" blir ju detta 0.22-0.25

Det en turbo levererar i dessa områden har mycket riktigt med "pulsmottagligheten" att göra (precis som du har förstått det)
Jag kan lova dig att det är "görbart" att porta avgashuset så att det blir till den nivån, det kan också hjälpa att anpassa kompressorhjulet. Lek med tanken att i kompressormappen ligger man med HX 40 på c:a 45% vid ditt varvtal och med HX55 på 40% (att de ändå ger lika beror naturligtvis på att turbinen är bättre i HX55) Kanske ett "idealkombo" vore en turbin som HX55 ihop med ett kompressorhjul som har en inducer likt HX40?

Det är huvudsakligen inducerdiametern som bestämmer verkningsgraden på riktigt låga effekter (flöden) och inducern på HX55 måste ju klara långt mycket mer än de 700Hp 8) du nosar på nu?

Eftersom den kammen med mera duration ger ett lägre vrid så blåser du antingen "igenom" till avgas eller så blåser du tillbaka i insug (borde synas vid noggrann analys av laddtrycket v/s vrid) synd att du inte kan laborera med nockvinkel på ett enkelt sätt, för att en genomblåsning till avgas kan i vissa fall göra att turbon kommer igång betydligt bättre.

Förmodligen hade du enkelt nått ditt mål med sådana moderniteter som variabel kam, men jag tror att det går utmärkt även med turboanpassning. Jag är helt övertygad om att du kan strunta i båda för när du får till turbintömning på lådan så är du säkert i land med en bra launch :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 395 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010