Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film
Postat: sön jan 05, 2014 1:41 pm
Som de flest vet så tycker jag comp Eliminator är en frän SM klass där både häftiga V8 i olika utförande och små fyror tävlar imot varandra i olika vikt/kg klasser så att man kan tävla med olika bilar och dragsters mot varandra där vikt per Liter och chassi typ bestämmer ens index och klass läs mer hur det fungerar här.. http://www.competition.nu/ tryck på competion.
Jag har fantiserat om att köra i klassen comp ET/A där man får köra turbo och bilen ska väga 650kg/liter (1164kg ska bilen då väga) och indexet i dags läget är 10.30sek och med min bil och min drivlina och lite annat inräknat som hålfastighet i cylinderväggar, toppens kanal dim mm så skulle en B18 bli optimal till min bil. optimal är förresten fel ord det vore en 24v V6 turbo med liberty och en ned tyngd prostock bil men jag följer inte den breda enkla stigen
Målet är att kunna åka med den här motor kombinationen redan till våren men det är mycket jobb, delar och pengar måste jobbas ihop. jag kommer behöva hjälp både med att tillverka saker och hjälp ekonomiskt med att få detta att gå runt. några sponsorer från tidigare som lube-tools, KL racing, wilmans däck,agap, mattias vems mm finns nog kvar men det behövs fler. det är som exempel dyrare start avgifter ca 3000kr/tävlig (avdrags gilla grejor) och det blir längre resor (bränsle) som kommer göra denna säsong dyrare. vi ska snygga till bilen lite och få till större bättre utrymmen för sponsorerna att synas också.
en Team Sävar turbo hus bil har också införskaffats med matchande -70 tals stuk (med B20 motor )
Nu till det spännande den nya B18 motorn (1789cc) och dess grund koncept....
Bottendel
Borr 86mm mitzu EVO 10 kolvar 33.25mm komp höjd, 23mm kolvbult (satsar på ca 9:1 kompa)
slag 77mm offset slipad B20 vev ned till B230 stor ända (49mm) med extra stor radie på tapparna.
stake 158mm B230 3/8" 23mm pin 62nm.
kolven vänder då 1.75mm under block kanten på ett ej planat block.
Topp 40x35mm ventiler med ca 155-160cfm in/14mm och 130 ut/12.5mm. (max 24 timmars total jobb tid)
insugs aria vid 260F/s 34.5-35mm och ca 36mm vid packning (längd 95mm i toppen)
std aria på avgas kanalen. (längd 82mm).
insugnings rör RF hel fläns från KL racing med runners på ca 183mm (3:e pulsen) ca 39-41mm runner invändig.
Kam agap 258 (240 grader 1.27mm) 8.13mm och med 1.7 rullvippor 13.9mm. 110 nock. fungerar bra till automatlåda och 1.789liter. STS dubbel fjäder och alu retaners.
Grenrör samma som i fjol 42.5mm inv dim och ca 640mm långa rör 4-2 pulssplitt+ STS 50mm wg (750C )
Turbo Super HX 40 med 14# avgashus om jag får till över 65hk/3000 rpm annars måste jag gå på en liten mindre super hx 35 annars stallar inte convertern upp i tid men HX35 jobbar inte effektivt med låga avgastyck över 475hk så helst vill jag ha super hx 40 som räcker minst 120hk längre...
pipe max data med 14:1 i kompa beräknat....
Ve ca 100-103% vid 7600rpm ca 100Hk/L med max sug kompa, optimalt sug grenrör och E85 mm. den slutgiltiga turbo motorn kommer att multiplicera på ca 160-165hk per bar atm om allt lirar perfekt med 9:1 i kompa upp till 2.5bar iallafall sen lite lägre.
Det kommer att bli mycket svårt att bara köra under 10.0 sek med 350cc mindre motor och 60kg tyngre bil mot sesong 2013. optimalt i fantasins värd vore att köra 0.6 sek under index alltså 9.7sek eller lite fortare om det behövs men det blir stort sätt omöjligt första säsongen skulle jag tro iallafall.
ska man se nått positivt med min enkla motor, drivlina och chassi mot andra värre bilar så är det att vår tunga och trötta bil bör kunna gå lite under index även på en mindre bra bana eller under mindre optimala väder förhållanden, det kan va väldigt svårt för de riktigt vassa bilarna i comp.
inköps, komihåg och att göra lista lista vid uppgradering till comp Eliminator ...
kolvar
stakar
vev
ventilstyrningar KG
ventiler 42x35 8mm skaft för enkelhetens skull.
stötstänger extra långa
bränsle regulator aromotiv långa modellen
bromssskärm (krävs på alla comp bilar oavsett slutfart)
däck 14x32
igenomgång av PG och lite uppdaterigar av stig O
licens uppdatering
Husbil med B20 (inköpt men under uppdatering )
körkort extra tung släp
Så vad tror STS folket och B18- B20 trimmarna om detta? bara dumt eller lite coolt? tror ni det går att ro iland under vintern och våren?
kommer mer info och ideer senare måste dra vidare......
Jag har fantiserat om att köra i klassen comp ET/A där man får köra turbo och bilen ska väga 650kg/liter (1164kg ska bilen då väga) och indexet i dags läget är 10.30sek och med min bil och min drivlina och lite annat inräknat som hålfastighet i cylinderväggar, toppens kanal dim mm så skulle en B18 bli optimal till min bil. optimal är förresten fel ord det vore en 24v V6 turbo med liberty och en ned tyngd prostock bil men jag följer inte den breda enkla stigen
Målet är att kunna åka med den här motor kombinationen redan till våren men det är mycket jobb, delar och pengar måste jobbas ihop. jag kommer behöva hjälp både med att tillverka saker och hjälp ekonomiskt med att få detta att gå runt. några sponsorer från tidigare som lube-tools, KL racing, wilmans däck,agap, mattias vems mm finns nog kvar men det behövs fler. det är som exempel dyrare start avgifter ca 3000kr/tävlig (avdrags gilla grejor) och det blir längre resor (bränsle) som kommer göra denna säsong dyrare. vi ska snygga till bilen lite och få till större bättre utrymmen för sponsorerna att synas också.
en Team Sävar turbo hus bil har också införskaffats med matchande -70 tals stuk (med B20 motor )
Nu till det spännande den nya B18 motorn (1789cc) och dess grund koncept....
Bottendel
Borr 86mm mitzu EVO 10 kolvar 33.25mm komp höjd, 23mm kolvbult (satsar på ca 9:1 kompa)
slag 77mm offset slipad B20 vev ned till B230 stor ända (49mm) med extra stor radie på tapparna.
stake 158mm B230 3/8" 23mm pin 62nm.
kolven vänder då 1.75mm under block kanten på ett ej planat block.
Topp 40x35mm ventiler med ca 155-160cfm in/14mm och 130 ut/12.5mm. (max 24 timmars total jobb tid)
insugs aria vid 260F/s 34.5-35mm och ca 36mm vid packning (längd 95mm i toppen)
std aria på avgas kanalen. (längd 82mm).
insugnings rör RF hel fläns från KL racing med runners på ca 183mm (3:e pulsen) ca 39-41mm runner invändig.
Kam agap 258 (240 grader 1.27mm) 8.13mm och med 1.7 rullvippor 13.9mm. 110 nock. fungerar bra till automatlåda och 1.789liter. STS dubbel fjäder och alu retaners.
Grenrör samma som i fjol 42.5mm inv dim och ca 640mm långa rör 4-2 pulssplitt+ STS 50mm wg (750C )
Turbo Super HX 40 med 14# avgashus om jag får till över 65hk/3000 rpm annars måste jag gå på en liten mindre super hx 35 annars stallar inte convertern upp i tid men HX35 jobbar inte effektivt med låga avgastyck över 475hk så helst vill jag ha super hx 40 som räcker minst 120hk längre...
pipe max data med 14:1 i kompa beräknat....
Ve ca 100-103% vid 7600rpm ca 100Hk/L med max sug kompa, optimalt sug grenrör och E85 mm. den slutgiltiga turbo motorn kommer att multiplicera på ca 160-165hk per bar atm om allt lirar perfekt med 9:1 i kompa upp till 2.5bar iallafall sen lite lägre.
Det kommer att bli mycket svårt att bara köra under 10.0 sek med 350cc mindre motor och 60kg tyngre bil mot sesong 2013. optimalt i fantasins värd vore att köra 0.6 sek under index alltså 9.7sek eller lite fortare om det behövs men det blir stort sätt omöjligt första säsongen skulle jag tro iallafall.
ska man se nått positivt med min enkla motor, drivlina och chassi mot andra värre bilar så är det att vår tunga och trötta bil bör kunna gå lite under index även på en mindre bra bana eller under mindre optimala väder förhållanden, det kan va väldigt svårt för de riktigt vassa bilarna i comp.
inköps, komihåg och att göra lista lista vid uppgradering till comp Eliminator ...
kolvar
stakar
vev
ventilstyrningar KG
ventiler 42x35 8mm skaft för enkelhetens skull.
stötstänger extra långa
bränsle regulator aromotiv långa modellen
bromssskärm (krävs på alla comp bilar oavsett slutfart)
däck 14x32
igenomgång av PG och lite uppdaterigar av stig O
licens uppdatering
Husbil med B20 (inköpt men under uppdatering )
körkort extra tung släp
Så vad tror STS folket och B18- B20 trimmarna om detta? bara dumt eller lite coolt? tror ni det går att ro iland under vintern och våren?
kommer mer info och ideer senare måste dra vidare......