Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Kadett4wd »

Och om motorn knappt orkar genom turbinen vid 2500rpm redan som den är då?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av dundersmurfen »

Ursäkta att det blev tjatigt i din tråd Jens. Tror du förstår vad jag menade, just att man för ett ögonblick kastar så mycket massa man kan på turbinen för att få upp snurren och förhoppningsvis kan hitta en sweetspot där man kan switcha tillbaka till normalt lambda och få tillräckligt med ork i maskinen. Tycker det är en intressant tanke för man slipper montera extra prylar exempelvis lustgas.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Steve »

Big Al skrev:Nja Jens, du behöver lägre effekt vid 2500rpm FÖR att få mer effekt vid 3000rpm.
Anledningen är enkel, har du sämre effekt MEN högre laddtryck vid 2500rpm så har du även högre laddtryck vid 3000rpm, gå på med tändning och vips har du HÖGRE effekt vid 3000rpm.
Allt är en kompromiss, letar du effekt vid 3000rpm så får du allt ta av dig mössan och be snällt om att få låna effekt från 2500rpm för att tillsätta det vid 3000rpm.
Är du så säker på det där att du betalar dynotiden om Jens sätter upp den i bänken och det inte funkar?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av quattro »

Det finns andra sätt att åstadkomma samma sak på.

Om man mappar motorn till att ge mest effekt vid 3000 rpm och det inte räcker för att den skall orka spola upp så kan det räcka med att ge den ett extra flöde in i turbinen ett par gånger under väldigt kort tid. Jag har testat att lägga in enstaka mapp-punkter mitt i tändningsmappen just där turbon börjar spola, med typ 0 i tändning. Tanken är att motorn snabbt går igenom "0-punkten", som under väldigt kort tid senarelägger förbränningen så mycket att motorn i praktiken släpper ut pågående förbränning direkt i grenröret. Man kan lägga ett par såna såna punkter efter varandra i mappen. Varje punkt känns som en misständning men ger samtidigt turbon en extra skjuss som höjer laddet. Jag har provat det på Audin och det funkade så att motorn inte spolade på kortare tid totalt sett, för varje "0-punkt" stoppade upp acceleration, men den spolade på lägre varv och max laddtryck blev högre.

Om man står kvar på samma varv så fungerar det inte att lägga punkter i mappen men det skulle säkert fungera att ha en knappfunktion som drastiskt sänker tändningen under en tiondels sekund när man trycker på den. Då kan man också testa hur mycket som ger bäst resultat. Enklare kanske är att ha en knappbaserad kallstartsfunktion som ger extrabränsle när man trycker på den, men jag tror tändningssänkningen är bättre.

Oavsett, allting måste vara bättre än att bara sitta o vänta med plattan i mattan. Det skulle jag bli tokig på väldigt snabbt.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Kadett4wd »

Tror det blir svårt ändå Alexander.
Eftersom den här maskin inte spoolar turbon på nån tiondels sekund.
Om du spiller energi i grenröret tidigt i varvtalsspannet så kommer den energin i stort sett ta slut då maskin tagit sig upp i de lastceller i sprutet där du vill dra nytta av energin, och med det så har man eldast för kråkorna.

Inte många som förstår dilemmat med liten motor, stor turbo, samt automatlåda.
Om turbin ska vara så slapp att maskin enkelt rusar upp mot 6000rpm utan energi(inget laddtryck som bygger effekt), så kommer den vara så slapp att motorn kommer övervarva då trycket sen infinner sig.
En lockup turbin skulle kanske funka i teorin, men skulle nog slitas sönder ganska omgående.

Bäst är nog turbin tömning eller massvis med lustgas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

dundersmurfen skrev:Ursäkta att det blev tjatigt i din tråd Jens. Tror du förstår vad jag menade, just att man för ett ögonblick kastar så mycket massa man kan på turbinen för att få upp snurren och förhoppningsvis kan hitta en sweetspot där man kan switcha tillbaka till normalt lambda och få tillräckligt med ork i maskinen. Tycker det är en intressant tanke för man slipper montera extra prylar exempelvis lustgas.
Hej alla små trix med bränsle och tändning mm är utvärderade nogrant för många år sen. har testat 100tals olika kombinationer och tagit tid och loggat då motorn brottas mot convertern så det fins iget att hämta mer där.

det gör inget att det blir lite tjat och samma sak och frågor om och om igen jag bruka städa upp lite i mina egna trådar då det talats klart så det blir mer läsbart sen och inte så stretigt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

I dag lördag bröt jag upp 6.00 och har rivt gamla soppa systemet på B18 sen läst och klurat sen beställt grejorna som behövs för att montera mekan pumpen och det nya soppa systemet.

blir #AN 12 från tank till pumpen som drivs från kamaxeln sen An 10 resten :twisted: ska nog räcka framöver!



pump aromotiv 6 galons minuten (ca 20 liter/min) mer än dubbla fria flödet i mot dubbla 044 som jag hade förut sen helt okänslig för tryck.


regulator aromotiv långe-jon modellen .

Grund tryck ca 5 bar + 3-4 bar ladd= 9 bar totalt :)

i morgon ska jag börja klura på pump drivningen och kanske kommer några bilder?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Kadett4wd »

jag hade mekpump ett tag på kaputten, och det var lite bekymmer att starta den, så en liten elpump paralellt som skjuter in tryck i fuelrailen vid uppstart hjälper till en hel del.
bara ha en backventil på den på utloppssidan så inte bränslet tar den vägen sen då mekpumpen jobbar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Roger Berglund »

borde det inte gå och göra en ännu snikigare lösning med en primer från en skotern och en jätte liten separat tank ? :) :roll:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Kadett4wd »

jo det går det med, men jag ansåg det enkelt att bara slå av soppapumpen då den startat.
Sprutet var ju färdigmappat och klart med bra fungerande kallstart, var bara bränsletrycket som saknades.

Det finns ju numera även drivningar med vajer så man kan sätta pumpen bak i bilen för att få bättre funktion.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har fått det tipset av jens eklund också om att spara en el pump men jag är lite inne på att köra en liten primer som roger säger då kan man få igång den enklare då det är kallt samt får lite större soppa mängd i den lilla tanken också (in tank pump nu)

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev:
dundersmurfen skrev:Ursäkta att det blev tjatigt i din tråd Jens. Tror du förstår vad jag menade, just att man för ett ögonblick kastar så mycket massa man kan på turbinen för att få upp snurren och förhoppningsvis kan hitta en sweetspot där man kan switcha tillbaka till normalt lambda och få tillräckligt med ork i maskinen. Tycker det är en intressant tanke för man slipper montera extra prylar exempelvis lustgas.
Hej alla små trix med bränsle och tändning mm är utvärderade nogrant för många år sen. har testat 100tals olika kombinationer och tagit tid och loggat då motorn brottas mot convertern så det fins iget att hämta mer där.

det gör inget att det blir lite tjat och samma sak och frågor om och om igen jag bruka städa upp lite i mina egna trådar då det talats klart så det blir mer läsbart sen och inte så stretigt.

mvh jens
För att kunna diskutera dessa problem med att stalla så måste man ha erfarenhet av automatlådor. Quattro tar upp rallybil och har där sett positiva effekter av tändningsbackning, detta är normalt sett inte tillämpningsbart på en automatlåda.
Något som däremot kan hjälpa (och används av en del racers) är en total misständning under samma korta ögonblick, detta stjäl inte särskilt mycket energi från motorn (det skall vara mappat och väldigt kortvarigt) turbon spinner däremot upp blixtsnabbt eftersom den har väldigt låg inertia jämfört med motor+automatlåda.

Det som testades förr, annan turbo och set-up, är inte bra att förlita sig emot nu när det är utbytt.

På förra sidan anger Jens 0.15-0.18 Bar vid 3000rpm och för att nå det vrid som verkar behövas där så krävs 0.22-0.25 Bar. Bäst vore att ordna det via en modifiering av turbon (vilket inte borde vara något större problem) "inmappade" misständningar kanske kan ordna saken och garanterat en convertömning i lådan.

Just en sådan automatlåde modifiering verkar ju vara det som ligger på tapeten men de andra lösningarna skulle ju kunna hjälpa till med snabbare stall även där?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har varit lite dåligt med tid här för egna grejor men en liten stunds mek nu och då så sitter till slut B18 i dynon igen för vidare utveckling.
Nyheterna är mera loggning på en massa grejor sen ett uppdaterat soppa system med 2 stycken AEM 400 pumpar sen nytt filter samt en aeromotiv jätte regulator samt AN 10 slangar.
jag har också fått hjälp med ett laddtrycks styrnings system från mattias på Sävar Motor som fungerar helt otroligt bra direkt bara efter ett par pull! det gör att man har bättre koll på laddtrycket så det alltid blir exakt vad man vill ha.

Efter ca 20 pull på låga grund laddtrycket 2.00 bar så repeterar den bra på liknade effekt som i fjol än fast vädret är i mot mig lite med dåligt tryck och ganska varmt. sen har jag ändrat ned svängmasse korr lite på den här motorn och drivningen så den tappat ca 1-2% effekt där med imot förra året.

den ger 520-528hk vid dryga 8000rpm iallafall (540-550 Din korr)

fråga gärna om ni undrar nått, nästan inget är hemligt!

mvh jens

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har jobbat hårt med B18 i dag men håller mig vid 2.00bar laddtryck men går sakta men säkert åt rätt håll. effekten under 6500 rpm ska man inte bry sig om då det mest beror på hur man lastar på motorn. 12hk är kanske inte värt en större del av en dynodag för många och 30 liter race soppa men för en Comp racer fin utdelning som man kan va nöjd med!

Har jobbat med cylinder trim mellan cylindrarna, ändringar av insprutnings vinkeln på olika rpm, lite fin lir med tändningen åt båda hållen, testat ändrat lamda target sen fixat och dolat med lite jordkablar mm. bara fråga om nån undrar över nått! mvh jens


markören står på 8000rpm men syns lite dåligt

Bild
Skriv svar