Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Martin H »

Blir spännande att följa, lycka till :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack Martin.

fortsättning på tidigare prat angående kamaxeln.....
om man mer än fördubblar tryck skillnaden vid överlapp med en bra turbo hur mycket mer flödar det då eller man kan nog säga hur många fler grader duration blir kamaxeln på? jag kan inte svara exakt på det men det är en stor skillnad. sen när vi ändå kan få lyftet med de fina 1.7 rull vipporna då överlappet är slut så har vi rätt bra möjligheter att få till andningen på högre varv.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

1,7 vippor ökar på durationen ungefär 6 grader mot 1,45 vippor vid 1,27 på ventilen har jag för mig.
Minskar man durationen så krävs det mer lyft så 100% vid 7600 är nog mer troligt.
Vad är det för 1,7 rullvippor, nåt som du ska ha till salu?
Finns det bilder?
Intressant med vipparmsutväxlingar för då kan man prova om den fukar bättre med 1.45 på avgas och 1,7 på insug.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är holmbergarn som byggt dem åt mig. mycket fina. men detta är bara prototyper som ska testas.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej erland jag har kollat lite i cam pro plus och det blir samma duration stort sätt med 1.43 och 1.7 utväxling vid ramp slut. skilnaden är att man ökar ventilspelet ca 0.05mm bara då man har rullvipporna. från ca 0.35 till 0.40.



10.25mm lyft med ventilspelet inräknat vid 76 grader med agap 258 (240grader/1.25mm) och rull vipporna.

vad tror du en topp med 35-36mm aria och 41-42mm ventil och 86mm borr flödar vid dryga 10mm erland? jag har inte flödat så mycket B18 toppar.

det ska till ett smärre undervärk om man ska få till vridet vid 1800-3000rpm med en B18 men det måste gå på nått sätt :thumbright: kanske skulle satsa på 78mm slag istället för 77? bilen blir lite tyngre men botten vridet ökar nog lite (toppdäckar bara lite mindre)

ventil tiderna vid max ventilspel är 40-180-78 iallafall vid 110 nock

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av p.hedman »

Hej Jens frän grej med B18 !!
Såg dina vippor men det jag reagera på att du hade så smalt stativ till bryggan ! Vet inte om den är klar men annars så skulle jag rek att du byter till bredare stativ och går upp till m10 pinnbultar så det inte sviktar och går av ,jag hade själv så på min rallycross topp på -80 talet när jag åkte med min lustgas matade amazon :) .

Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av p.hedman »

Ang vippor så tror jag att man kan anv mopar vippor med lite mod !
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har använt mopar vippor tidigare men de har fel mått på flera ställen så det blir mycket kompromisser. mycket bättre dessa och mer utväxling :thumbright:

jag kör den grova B18 vipparms axeln den är starkare. jag säger att förstärkta vippbryggors fördelar hit och dit är en myt tills jag verkligen kan se på ett vetenskapligt sätt att nått verkligen har rört sig eller får en riktigt bra förklaring vad som isåfall händer eller data på hur det är mätt upp.

visst det sviktar och har sig säkert mer än vad man kan fantisera om i en högvarvig turbo B20 stötstångs ventil mekanism men minsta problemet ligger nog i bockarna tror jag.....

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av p.hedman »

Ja dina vippor ser mkt fina ut i dag är det inga problem att göra egna och ang bockarna så va det så att gamla rävara som åkte RC sa åt mig att man behövde det :) så då gjorde jag så ..:)
Enl dom så så gick bultarna av till slut .. men det va då .
Mvh Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Med 89 i borr kan jag få 180 CFM med 42mm, min första topp till min blå 142 hade 176CFM.
Det är vad toppen flödar men är insuget bra ska det inte dra ner flödet nåt.
Jag tror som Jens att förstärkta bryggor inte behövs.
Jag kör med B18 axeln, standard bultar, fjädrar mellan vipporna men med riktigt bra stötstänger, Agap har de bästa jag sett.
Det går att varva 9000 med H3 kam och dubbla fjädrar och jag tror många delar togs fram bara för att man skulle tjäna pengar.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av p.hedman »

Jens hur mycket ändras fjäder trycket när du höjer ladd trycket ?
Man måste väl höja fjäder trycket vart efter man höjer ladd trycket ?
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

väldigt lite! fins ingen enkel väga att beräkna det på heller som endel tror men i praktiken så har laddtrycket väldigt liten betydelse då trycken på båda sidorna ökar (som tur är) fins en tråd om det klistrat tror jag?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av p.hedman »

Varför jag undrar är för när jag pratade med killar som åker Hemi och dubbel turbo så hade dom problem tills dom gick upp på ventil fjäder trycket då försvann problemet.
Lika så när dom åkte kompressor matat så gick dom upp i tryck !
Men jag litar på er jag va mest nyfiken ...
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Man skulle kört det i Dynomation och kollat tryckskillnaden över ventilen vid gradtalet för stängning av insugsventilen.
Ska se om jag kan få tummarna loss och göra det.

Erland
Skriv svar