Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för tipsen ska se om jag hinner fixa det.

jag fick en inbetalnings avi från skatte värket i fredags på 57000kr helt oväntat då man nuförtiden tydligen betalar in momsen direkt efter årsbytet då man hadlar från utlandet ibland (har 2 veckor på mig att betala) så det vart lite haveri i race budjeten men jag kämpar vidare och det ska inte behöva kosta så mycket nya motorn om man bygger lite ekonomiskt tror det blir evo x mhale origina e-bay kolvar istället för race kolvar då spar jag 4 tusen sen skulle man haft H stakarna och veven.

går det nog att återanvända mycket från den andra motorn i övrigt. blir inga nya däck eller genomgång av lådan heller i år. får ta det nästa vinter.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej micke håller på slipa 77mm veven nu och vi gör den med en fin +2mm radie. sen har mattias hjälp mig att beställa kolvarna från usa så de kommer när som helst. blir kul att se hur de ser ut exakt (Mitsubishis 4B11 nya smidda standard mhale) lite bilder här http://www.ebay.com/itm/Evolution-Evo-X ... 70&vxp=mtr

B21 A kolvarna som gått 30000mil tålde ju +39 bar medeltryck hoppas dessa tål lite mer??

sen ska jag beställa stakarna men jag har inte bestämt mig från vilken firma. nån som har tips på de finaste inom kina värden och de kraftigaste. en snabb googling så ser jag att parner och LG har sånna 158mm B230 stakar hemma nån annan som kan ha som jag ska ringa och kolla?

sen vill man ha B230 brädd på stakarna i lill ändan eller de bredare igentligen??

jag har tidigare kört med mycket från motornord och de gillar jag men de hade inte den längre 158mm modellen men de är av standard mått där nere i storändan och kolv styrning men parner har vevstakt styrt vad jag kan se och lg skriver inget.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Kadett4wd »

LG's funkar bra,, hade såna i Kadetten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ringde och kollade med LG och de är kolvstyrda (ca 25mm breda som en standard stake, parners är 29.5) sen 23mm kolvbult och 80mm stora så de går lätt in i mitt 86mm block. de va sen designade åt kraftigare hållet så det passar ju denna motor bra vikten är inte så viktig då kolv hastigheten och varvet blir relativt lågt (max8500rpm :) )
arp 2000 bult.

jag ska moment dra dem eller stäk mäta bultarna då de kommer hem och mäta rundheten på dem i stor ändan. kadetten vad tror du man ska ha som största o-rund het? du hade väl jobbat på verdi. jag bruka tillåta 0.01mm lite drygt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Kadett4wd »

0.01 är lite för mycket faktiskt, det funkar nog men vill minnas Verdi lade det på max 5 tusendelar.
det börjar vara några år sedan jag var där och lortade, så minnet kan svika *S*

På motorer med stora lagerspel kan det som sagt funka, men bäst är ju om det är helt runt,, eller ja så lite ovalitet som möjligt.
Nåt som man kan göra om man vill är att kolla vilket moment staken är rundast på, bara man inte över eller underskrider rekomenderad sträckning på bulten/skruven.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Martin H »

Jens motor-design har h-stakar som styr på vev och med arp2000 bult för drygt en femhundring + moms.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror jag kör kolvstyrt då veven inte kanske får rätt brädd för att styra rätt då jag vill ha stor radie i slipningen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Kadett4wd »

med kolvstyrt får man även mindre friktion i maskin samt oljan evakueras bättre ur vevlagren.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Erland Cox »

Bara måttet på höjden är rätt så gör det inget om staken är bredare över delningen.
Lagren är ändå bredare över delningen så runt blir det aldrig.
Detta för att staken flexar och blir smalare över mitten när kolven vänder vid TDC.
Finns t.o.m. dom som klämmer stakarna ovala innan dom honar.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Kadett4wd »

Om man vill ha bekymmer med snurrande lager är det en väg att gå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

en volvo b230 stake är ändå bredare än alla modärna motorer så jag tror inte det ska va problem med att de flexar.

standard B230 och LG, motornord, KL ca 25mm

B20 B23 är 29.5mm

cheva sb 23.8mm

MB 3.0L sexan 22.0mm

man vinner en del vikt på ett ställe där man inte behöver mer styvhet och då kan man lägga den där den gör nytta i stället (ute på H profilen där de skrynklar sig på höga laddtryck)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Kadett4wd »

H-profilstakar brukar inte ha det problemet att det flexar ändarna ovala på samma vis som exempel en raggarstake.
Flexet som sker är beroende på att drag och tryckkrafter påverkar storänden så den blir oval.
Det kan avhjälpas med kraftigare 'balk' som omsluter storänden bättre istället för att skapa tryck på en liten punkt på storänden, bild på en lösning.
Vänstra är std:
Bild
fortfarande ingen bra lösning enligt mig, sm även framkallar dessa mumbojumbotrix som att slipa storänden oval.
Bättre är då H-profilare då de omsluter vevtappen finare och skapar ett tryck/drag som är mera utspritt på hela radien:
Bild
Kollar man sedan på hur f1 stakar ser ut (pankl)
Bild
så kan man utan att räkna sig blidn se var de koncentrerat sig på att förstärka stakarna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=825
överbelstad H profils stake freddes motor
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Om man vill ha bekymmer med snurrande lager är det en väg att gå.
Det funkar tvärt om faktiskt, det är de bekymren man slipper.
Om storänden smalnar tillräckligt av dragkraften vid vid TDC så klämmer den ihop lagren så att oljefilmen skrapas bort.
Det är anledningen till att lagren är ovala redan som standard.
Det krävs stor bredd vid delningen för att staken ska bli stabil så nån hundradel större där gör mer gott än ont.
Visst drar en H profil bättre i storänden, det håller jag med om men problemen försvinner inte helt.

Erland
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Comp Eliminator B18:n(H stakar 158mm vart?)

Inlägg av Bjorn C »

om nu staken ä rund efter momentradning med bra bultar så nog tror jag matrialet i lill ändan är större problem än att stakens storända flexar under varv för de brukar vara av dålig kvalite på kina stakarna och gå ner sig ganska fort om man ska varva

lättast och mest bekymmerfritt är väl att köpa stakar av någorlunda kvalite så har man en storända som är rund vevstaksbultar som håller att dra och en lillända som inte blir glapp efter ett litet tag plus att matrialet i själva staken är nog bättre och de är lättare prylar i regel på kvalitetsgejer

att man skulle pressa storändan oval och hona den så för att kompensera för svikt på höga varvtal har jag då aldrig hört talas om ens och då låter väldigt konstigt

Med vänlig hälsning
Skriv svar