Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Bassek »

S.T.N, sist det såg ut så hos mig kunde man titta in i motorn där fördelaren skulle suttit.....
Hoppas inte det är så illa hos dig
MVH Basse
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Richard »

Jens Gustavsson skrev:oj nu hände nått med ventilspelet på min comp motor :hihi:
Nog för att hydraullyftare brukar plocka upp lite av glappet, men det där blir nog tufft att kompensera ;)

ska man gissa att det är en kam som gått av tro ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av »

Är ju inga hydraullyftare på en b20 man får sätta längre justerskruv i vipporna :wink:
Tråkigt med ras tur det är länge tills sesongen börjar.
Hunnit plocka isär och konstatera någon felorsak?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

inga jättestora följd skador förutom det jag förstog hade hänt. ska fortsätta med den motorn om ett par veckor är planen.

Bild
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av kolvbult »

Hej, kör du med rullvippor? vad har du för utväxling ? är det någon vippa du gjort om för att passa b20 eller finns det färdiga att köpa? hoppas det går bra att få ihop motorn igen, följer med spänning .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

vippan är inget som hör till min motor nått jag håller på kollar upp och ser hur bra den passar +kvalite mm. rated 1.6:1 men har inte egna data än. är gjord till B20 dock i usa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska föresten försöka montera min ganska nya 46mm B20 kam är det tänkt. den har legat på hylan ett tag men ett bra tillfälle att se hur den fungerar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara för att förstå vad det är för kam så visar jag en grov mätning som jämför med en bra gammal KG6 kamaxel.

1.5 utväxling och 0.35 ventilspel.



Bild
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Matti johansson »

Bild på kammen?
Slipad ur solid axel?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är den nyare gjutna stommen. lite grövre än den som gick av i stommen men inget som gör den jätte stark men nu handlar det mer om att få köra till sommaren och då måste motorn va klar före jul då det är annat som måste hinnas med i vår också för att kunna ta sig till nån tävling.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Matti johansson »

Ok, du får svara fram ett slitt ämne o slipa från

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan inte svarva sneda kuggar i min svarv annars hade jag gjort det.
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Caddyman »

Det betyder bara att du ska satsa på torrsump nu Jens :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har både tändning och olje pump på drivningen och båda fungerar bra så inget man vill bygga om om man vill köra till sommaren
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av kolvbult »

intressant ,vart kan man köpa rullvippor till b20.
Skriv svar