Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har den motorn i drift i EA pro kan kolla mer där men vore kul att jämföra programens beräkningar också. kan man köra E85 och olika turbos i dit program erland?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Olika turbos i varje fall, tror man kan byta bränsle också.
Det varnar för surge om man väljer fel turbo men hur rätt det visar det vet jag inte.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan man simulera olika avgastryck (medel tryck?)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Den räknar ut de olika trycken efter den turbo man väljer.
Jag får titta lite noggrannare på det eftersom jag mest simulerat sugmotorer.

Erland
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Peter L »

Känns som om vi borde köra lite i GT Power kanske också. Ska fixa en motormodell som vi kan harva med.
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore kul men då behöver jag hjälp för det är inte så lätt att jobba med det programmet för en bonde :lol: . fördelen är att jag vet hur avghastryck och laddtryck blir från värkliga tester på 2L iallafall så man ser och man kan nog kompensera lite i avgas flödes mappen? eller så kör vi den bara med de rätta trycken in och ut ur motorn?

mvh jens
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Ante Karlsson »

Jag tycker inte dynomation verkar funka något vidare mot turbo. Iaf inte mot de enstaka jag testat.

Men testa gärna Erland om du får ordning på det.

Körde en motor som ska byggas närmsta tiden. Och den gav flera 100hk mindre i dynomation mot vad den borde göra i verkligheten enligt erfarenheter.

/Ante


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Peter L »

Nä jag kommer få GT power i morgon. Sen ska jag ta och sätta mig in i det nu medan jag har experthjälp på Scania.
Peter Lindberg
0768032059
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Jag har Lotus och har haft GT Power men dom var dö dryga att köra.
Dynomation är sådär så jag köpte detta som är bra med bra support: http://www.vannik.co.za/EngMod4T.htm
Men jag är kass på dataprogram så grabben har fått köra det.
Jag skulle haft tid att köra det men jag måste jobba nästan hela tiden.
Livet är hårt.

mvh. Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara skvallra om att jag på kvälls tid eller nätter (jo erland det är samma här) har grejat lite med en topp bara för att få testa lite och fundera i B18 topp värden som jag inte jobbat så mycket med tidigare, så erland du får fortfarande gärna hjälpa till med en topp också men detta blir en väldigt enkel topp som jag har portat ca 6 timmar totalt sen har jag svarvat och slipat ventiler och styrningar ca 6 timmar också. (med sätes jobb och montering av fjädrar mm så närmar jag mig max gränsen på vad toppen får kosta i tid som jag sagt är 20 timmar)

har inte hunnit göra några riktiga säten ännu men jag kanske gör ett första flödestest i morgon om jag får en stund över eller offrar lunchen. jag är sugen att se vart man landar så jag kan simulera lite mer i datorns värd och beräkna insuget mer exakt.

har klurat mycket med ventilerna och förbränings rummen och bestämde mig att köra standard B18 ventilstorlek 40x35 men jag kör med B20 ventiler som är ombearbetade en del. det är ca 3.5mm nu mellan ventil och förbräningsrums kant eller cylinder väggen.

kanalen är bara upptagen så lite som möjligt för att behålla hastigheten och förbättra vridet vid kritiska 2500-3500rpm.

ska försöka bygga dubbletter av det mesta så man kan laga motorn snabbt om olyckan skulle va framme mitt i sesongen eller i dynon. ska åka i morgon och snacka med lite olika motor bearbetnings firmor om de har lust att hjälpa till i detta bygge.
bara en liten läges raport kommer snart mer info om ventil mekanismen och hur ventil kurvan blir.....

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Ska bli kul att se vad du får till för flöde.
Jag kan börja pula med en topp också när jag är klar med den B20 toppen jag håller på med nu.
Skulle du ha 86mm cylinderdiameter?

Jag gjorde en topp som blyfri ersättningstopp till Expressen jag köpte.
Tidig B20 med 42.35 ventiler, portad i avgas och förbränningsrummet.
I insug putsade jag bara övergångarna mellan gjutning och bearbetade ytor.
30-45-60 stål med 1,5mm brett säte (4033).
Flödar in och ut:
40-81-120-152-154-158
36-71-95-114-124-128

Tänkte köra med en K kam till den toppen. förgasare har jag inte bestämt än.
Jag tycker att den flödar på väldigt bra upp till 8mm och det behövs med snäll kam.
Konkavt förbränningsrum på båda sidorna om insug.
På avgas rör jag bara tändstiftssidan i förbränningsrummet.
Genom att släppa förbi mindre luft över korta radien genom att inte ta upp förbränningsrummet tjänade jag 15CFM.
Jag har provat på 531 toppar också men då tappade jag 6 CFM.
B20:n och B18 är hemsk med avgaskanalen offset mot sätet, det hjälper att flytta ventilen över kanalen
även om det blir mindre plats mot cylindern.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har smyg mirrat B18 toppen i dag mellan några andra jobb och det vart bra tror jag? :) skönt då man kan ställa mirran direkt på toppen ingen risk att det rör sig nått och säterna centrerar sig väldigt fint (har just läst lite i ventilsätes tråden)

ska försöka få till en flödning så jag ser om jag är där jag vill va 155 in och ca 135 ut på 14mm men det hinner jag inte i dag. jag har ingen grej för 86mm borr heller men man kan nog ta den för 90mm och flytta den då man kör in och ut så den följer cylinder väggarna.

ser lite konstigt ut med 40x35 ventiler :hihi: . fan de andra turbo nissarna i comp har ju lika stora ventiler men dubbelt så många och dessutom bra kanaler :) får kompensera med laddtryck! va lyckligt lottad man är som vart fast i B18-B20 träsket istället för nån bra modärn motor :)

mvh jens

ska så klart planas ett antal mm senare och det gör nog sig posetivt på flödet. ventilerna väger nu under 80 gram och är volvo B20 längd (117mm) med 8mm skaft. står i valet och kvalet om jag ska back cuta ventilerna nått?
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Du får ta upp förbränningsrummet så du har 10mm spalt inne i cylindern runt insug och på tändstiftssidan på avgas.
Sen har du inga vinklar under sätet på insug? antigen är kanalen för stor för ventilen eller så har du slipat för långt upp.
Det funkar mycket bättre med minst 2mm 75 och minst 2mm 60 graders vinkel.
Slipar du på dom vinklarna tappar du lätt 10 CFM.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill inte ta upp mer än nödvändigt i förbränings rummen. har testat mycket sånt tidigare och det är lite klurigt, inte alltid det är bäst att släppa ut luften allt för fritt. men jag ser efter flödningen om jag måste ta upp mera.

sätet på insug är gjort nu så det är lite litet mot ventilen och med en toppvinkel på bara 15 grader så man kan renovera toppen i framtiden.

kanalen är bara 0.86 under ventilen så jag tror inte den är för stor där. ca 2mm 60 graders sen lite hand filning under.

jag kan fin lira lite mer sen om det blir en besvikelse i flödes bänken men det är inte meningen att detta ska bli den fränaste toppen i flödesbänks värden. den ska få slita i dynon i en massa timmar så det är bra om allt håller ihop då kommer effekten då man hinner tuna ut alla små detaljer. sen kan vi ju prova en topp från dig så får vi se hur stor skillnad det blir i en riktigt fin topp i dynon. ska börja dyna denna motor om allt går enligt planen efter is race sesongen är över i slutet av mars.

max tiden på denna topp är nära uppnåd och då måste jag jobba vidare med andra grejor som är viktigare för tiderna på strippen och för att få den körklar innan sesongen över huvudtaget. kommer ju fler vintrar också då man kan fila vidare på toppen och i bänken. snart är det vår och det är aldeless för mycket kvar på motor och bil mm.


mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Att du får problem när du tar upp förbränningsrummen är förmodligen för att du låter dina toppar kona upp genom svängen istället för att kona ner.
Det gillar dom inte alls, kolla hur areorna ligger på en standardtopp.

Erland
Skriv svar