Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland det är ett intresat ämne som ja inte tror vi har snackat så mycket om här på forumet? jag har sett att man kan få väldigt fina flöden med liten aria i svängen ibland men är det apsolut säkert att de ger mer effekt? vi har testat det i dynon på en 86mm slag motor och toppen med större aria i svängen och mindre flöde gav anigens mer effekt faktiskt men som vanligt många parametrar och specifikt för olika motorer.

mvh jens med 39 graders feber :doh:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Inga stora skillnader i area. Gjorde en 200CFM tidig B20 nu med 44 ventil.
39mm in till svängen och sen går den ner till 38mm strax efter svängen.
Efter det kommer sätesvinklarna.
39 och 38 ventiler går genom toppen så den är lite större än så.
Flödet på avgas blev inte lika bra som på B18 toppen jag gjorde innan med samma ventiler.
Jag tar upp förbränningsrummen med ett radiestål som slutar i 39 graders vinkel i botten.
B18 tar man upp 2,5mm per sida så det blir en fin radie ner till ventilen som avgas verkar gilla.
Över 10 CFM:s skillnad med likadan kanal annars.

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av jacobson_se »

Hur går det med bygget?
Vad tror du blir största begränsningen effektmässigt. Är det storleken på turbo för kravet på effekt vid 3000 för att lådan ska fungera bra?

/christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

dåligt har legat exakt en vecka nu med hög feber och influensa. jag lyckades sen också tok hosta sönder revbenet som just börjat fungera skapligt. men jag har fått pencilin nu och det blir sakta men säkert bättre nu och jag hoppas att jag kan jobba några timmar i morgon då jag skulle gissa att mina kunder är galna på mig nu då jag inte svarar i telefon eller mail?

du har förståt helt rätt angående effekten och vad som begränsar :thumbright: med en super HX35 så börjar avgastrycket komma upp mot laddtrycket vid ca 475hk och ca 2bar ungefär den kommer dock att orka stalla upp utan problem skulle jag tro baserat på hur peter högdhals M10 på 1.8 liter som vi bromsade med liknade kam och med en super hx 35.
ska man över 500hk så måste det dit en super hx 40 och om man bygger tillräckligt bottenstark sugmotor (snäll kam mm som många tycker är så fel) men då så kan jag kompencera med laddtryck och med en 1.8L motor med så snäll kam så räcker Super hx 40 till ca 3.3bar så i slutändan så kommer den motorn ge mycket mer effekt.
i teorins värd liknade effekt som jag hadde i somras 600 sävar hk och prestandan ska inte ligga så mycket efter sommarens motor som gick 1.32 5.92 9.40 men bilen kommer tyngas ned och den blir svagare på lägre varv så det blir i fantasins värd en kapacitet i en perfekt värd typ en 9.65 repa?? med en hx 35 så blir det väldigt svårt att köra under 10 sekunder. index är 10.30 och index flyttas om man kör under 0.6sek.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Hade inte en manuell låda varit bättre?
Verkar som om automat ger för många begränsningar?
Clutchless hade väl varit optimalt men antagligen för dyrt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo helt klart det öpnnar en helt annan värd då man kan trimma motorn på ett annat set. vist det är dyrt men det är en bra automat som jag har också men framförallt för mycket jobb att skruva koppling hela tiden, värkar jobbigt. jag har inget super skruvar team som kan följa med varje tväling heller. mina mekare är vänner och oftast olika ena var tävling och de hjälper till med allt runt omkring :thumbright: så det är mer eller mindre jag som skruvar själv och det går rätt bra också jag klagar inte men man hinner inte hålla på med allt för djupa mek då på tävligarna.
en bra race automat går ändå fortare än allt annat än rena cluchsless lådor tror jag. mycket jämnare tider också.

mvh jens
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av jacobson_se »

Har du lämnat planerna på tvåstegsladdning eller man kanske inte får ha det i klassen.
Hade ju tappat lite verkningsgrad men hade nog kunnat bredda registret.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir den naturliga utväckligen i framtiden då vi har nått yttre gränserna på kompressor mapparna men innan vi skenar iväg allt för mycket i teorins värds ska vi försöka köra hyffsat fort med vanligt trim. tvåstegs laddning är godkänt jag har pratat med tekniska gubbarna i comp om det och de står inget imot det. rätt dimensionerat så ska både turbin och kompressor värdena bli minst lika bra som för singel turbo som jobbar på höga PR

mvh jens
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Peter L »

Ja det finns inga nackdelar med tvåstegsöverladdning annat än den plats och vikt systemet tar.
Har jobbat en hel del med olika tvåstegskoncept som simulerats och provats ett par 100 timmar.
Det gör verkligen underverk för körbarheten och effektspannet. Responstiderna gick ner med 150% jämfört med ett VGT system, vilket betydde i detta fall full effekt 4sek tidigare.
Verkningsgraden på motor också betydligt bättre i jämförelse mot FGT och VGT turbos på diesel iaf.
Peter Lindberg
0768032059
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av p.hedman »

Hej Jens
Du ska inte vara rädd att du ska behöva skruva koppling hela tiden , du kan undvika det genom att sätta kopplingen något hårdare .
Jag har åkt Jerico i flera år och vi satte kopplingen något hårdare så slapp vi skruva.
Men vill man åt det absolut sista så då är det skruvning som gäller ,men du kommer att åka fortare med en hårt ställd koppling än vad du någonsin kommer att göra med automat ,men som sagt så behöver du en 40-50.000:- för att köpa en uppsättning.
/ Peter
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av RoGGaH »

Som p.hedman säger så är det mindre skruva än man tror med koppling om man lägger sig på en bra nivå och hittar fönstret.
vi bytte lameller en gång på hela sommaren.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

första flödestestet på toppen som ännu inte är helt klar men man ser att den flödar bra men tappar lite på höga lyft men ska fin putsa lite till sen. jag gämför med en av erlands toppar med 39mm ventil på hans hemsida för att jag har alldrig flödat en B18 själv tidigare av lite värre sort iallafall. http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html

35mm minsta aria 40 mm insug utan back cut ännu. och 86mm borr inte fullt det i förbräningsrummet än...


mm Jg Cox

2 44 47

4 83 83

6 113 111

8 135 134

9 144

10 151 147

11 161

12 164 151

13 161

14 158 152

15 158

16 160 156

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

164 CFM är bra på 12mm med 40mm ventil.
Jag får lägga in lite nya flödesvärden för sen vi fick flödesplattorna har jag ändrat konstanten något plus att portningen gått framåt.
Jag hade 11,7 innan och har 12 nu på ett ungefär, ingen stor skillnad, 5,3%.
Sen gör cylinderdiametern en hel del, 84mm B18 original är väldigt trångt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo 84-85mm är trångt så som de kör i rally.

frågan är nu bara om det går att få till att den backar? har inte tänkt lägga ned så mycket tid just nu i flödes bänken bättre att lägga den lilla tid som fins i bromsbänken men det kommer ju en vinter sen man kan exprimentera vidare med mer portning och olika kamaxlar mm.

har kvar styrnings ringarna mot insuget nu men ska slipa ut dem lite så det konar upp mot insuget lite men bra att ha lite av dem kvar så hammnar insuget rätt.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Erland Cox »

Om du tolkar med en ventil in mot styrningen så märker du att kanalen blir bredare innan styrningen.
Här ska du undvika att bredda när du slipar, tolka hela tiden.
Styrringen är 36mm invändigt så om du kör 36mm in till styrningen och låter det efter vara 35mm så borde backningen försvinna.
Ta inte upp för mycket på stiftsidan i förbränningsrummet på insug och inget alls på kanalsidan på avgas.

Erland
Skriv svar