Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 6:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 22  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 10, 2014 12:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 517
Ort: Linköping
Fundera igenom det där med vibrationer, har haft skumma växellådsras på en provbil på jobbet. Spärrkonorna i synkarna sprack och vi kunde inte fatta vad det var för fel tills vi av en slump hittade att det kom vibrationer från kardanaxeln som var defekt. Typ 6-7 olika växellådor mötte döden innan felet hittades.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 10, 2014 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Åk 140´n i sommar Jens och lös problemen med Vegan under tiden.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 10, 2014 2:09 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
det finns flera problem med 142:an än vegan ändå typ sånna som ut klassad bur, bälten, lådan kass, bakvagn undermålig och en massa små grejor. sen skulle jag vilja köra upp för internationell licens så jag är redo för comp nästa år iallafall. bra att få testa lite iallafall även om jag inte kan ladda fullt ut. jag kanske kan åka mitt ET index på 10.30 om allt lirar perfekt med en hx35? (ca 450hk och 1160kg)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 10, 2014 2:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag tänkte mest bara så du får köra av dig lite, och sedan lägga en vinter till samt denna sommar på vegan, så det blir riktigt gjort.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 10, 2014 2:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
jag lär mig mest om jag kör rätt bil. fins mycket i en race bil förutom effekt också. mycket i chassit och drivlinan som går att fin putsa på. och inte tala om chaffören som behöver lära sig köra :lol:

142:an är en helt annan bil att köra med kopplig och H mönster (lättare att gå in mot starten och få bra reaktions tid men svårare efter starten då man växlar hela tiden. första växligen efter 12m :)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 10, 2014 10:19 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Inlägg: 146
Ort: Skellefte
Kolla länken, olika lösningar på både överföring mellan dyno och motor och en snik grej för att upptäcka torisionsvängningar:
http://www.depac.com/drive%20shaft%20upgrades.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 11, 2014 1:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Sök lite på nätet med sökorden 'radial,deflection,camshaft,oscillations,vibrations'
Då dyker det upp lite pdf filer som behandlar allt det som jag och andra skrivit.
Det behandas hur hålborrade axlar blir bättre samt hur mycket exaktare ventiltiderna blir.
Och varför motorcykelmotorer inte enbart för breddens skulle flyttade kamdrivningen till mitten av kamaxlarna.
Hur vevaxelns torsionsvridningar påverkar kamaxeln mm mm mm.

Svaren finns på nätet för den som vill sluta gissa.
Jag låg i sängen inatt och sökte på telefonen så jag har inte länkarna här i datorn på jobbet.
Men det var inte svårt att hitta.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 11, 2014 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Inlägg: 3250
Ort: Överkalix
alla uniteks nya kamaxlar som inte är omslipade stommar är hålborrade kamaxlar..

_________________
Dänniz 073-8447664


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 11, 2014 8:38 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
Hålborrad blir inte starkare men lättare.
Man utnyttjar materialets styrka längst ut som är en 4:e faktor.
När man räknar på krängningshämmare ökar vridstyvheten med diametern upphöjt till 4.
Det innebär att väldigt lite styrka försvinner om man hålborrar men starkare blir det inte.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 11, 2014 9:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Du får en helt annan resonansfrekvens exempelvis med hålborrat.
vilket kan kringgå en del problem.
Dessutom kan skjuvning minska.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 11, 2014 10:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1557
Ort: Hässleholm
Erland Cox skrev:
Hålborrad blir inte starkare men lättare.
Man utnyttjar materialets styrka längst ut som är en 4:e faktor.
När man räknar på krängningshämmare ökar vridstyvheten med diametern upphöjt till 4.
Det innebär att väldigt lite styrka försvinner om man hålborrar men starkare blir det inte.

Erland


Nja. Det beror på vad man menar med starkare.
Hållfastigheten ändras. Vissa egenskaper blir bättre.
Krängningshämmare roterar inte så det är en annan typ av kraft osv.

Nu var det ett tag sedan jag läste hållfastighetslära och mekanik iofs :)

Problemet med hålborrning är att det är svårt att borra långa hål, det kräver lite speciella prylar. Skulle gärna ha utrustning för att kunna göra det.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 11, 2014 10:29 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
En krängninshämmare vrids och det gör också kamaxlar.
Det jag sa var att materialet ute vid ytan höll emot mycket mer p.g.a. avståndet, hävarmen till centrum.
Det är stor skillnad, en 30mm stång är dubbelt så vridstyv som en 25mm:s stång.
En 10mm stång har bara 1,2% av vridhållfastheten av 30mm så det påverkar väldigt lite på styrkan att borra ur den.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 15, 2014 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
Ni pratar om olika saker?
Erland du menar väl hålborra själva kamaxeln medans ni andra menar att man ska hålborra ute vid tappen? eller missförstod jag.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 15, 2014 3:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag pratar om rakt genom hela kammen längsgående.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 16, 2014 1:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20369
Ort: Tomterna/sävar
Hej jag har hunnit riva av toppen och kolla skadorna efter haveriet och 3 avgasventiler är 0.8mm krokiga och en insugare va 0.15mm så jag har nya avgasare på väg och insugaren slipar jag bara till då det va så mycket timmar där.

har plockat ut den andra halvan av kamaxeln och den ser fin ut på nockarna och lyftarna. lite skadad yta på yttersta lagret så jag byter det annars kan jag inte se några större problem.

en lite kass sak är att det blir lite väl stort spel på ventilerna (7.99-8.00 invändig styrning). på avgas sidan så är det 0.09 hundrigar spel och ca 0.06 på insug. skulle räckt med hälften känns det som men hinner inte fixa det nu.

nya agap kamaxeln är här också såg fin ut. är klart bättre än gammla cwc stommen. vill tilläga att jag fått väldigt bra hjälp därifrån av Raine :thumbright:

planen är att montera motorn nu i bilen och köra upp till högre nationell lisens i fällfors eller piteå (på lite lägre laddtryck) så det är gjort bort inför nästa sesong.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 22  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010