Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror det va 15 kg original och skulle man varva över 8000rpm eller igentligen va det för att klara rena övervarv/fel växligar bättre så höjdes trycket med värre fjädrar till ca 22 kg. men det va 5.5mm ventilskaft mm :)

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jarmo Y »

Det varvar högt förstås så länge ventilen träffar inte kolven eller knaster hoppar ut. Det blir valve bounce och ventilen flyger i luften, följer inte kam profil. Fast det blir "mer duration och lyft till ventilen" vågar jag inte satsa på för mjuka fjädrar.
Tex. min sons supratopp som jag bygger just, har dubbla fjädrar, seat 40kg, öppet 100kg, ventilerna är lätta, 33.5/29. 6mm skaft, length under 100mm, slipade kammar, 9.8mm lyft, 270 grad.

Jag har monterat fjädrar till Toyota 4AGE, 120 kg öppet. 30.5mm ventil, 6mm skaft.
Vw bubbla motor varvar inte riktigt om seat tryck är under 60kg, det kanske beror på dålig oljekylning till fjädrarna?

https://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bubbla motorn har mer acc på lyftaren+ ventilen och tyngre lyftare sen jätte långa stötstänger så jag köper att den behöver mer sätes tryck.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jarmo Y »

bubblas vipparm har bara 1,1 utväxling och stötstänger är aluminium, mycket lätta. Ventiltätningar varken finns eller behöver inte därför att fjädrar och styrningar har nästan ingen olja, boxermotor..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kollade på datorn min och jämförde en volvo s kam och en FK89 och de hade faktiskt ganska lik acc på öppning och stängning men den neg pik nos acc va så klart värre på bubbla kamaxeln men det borde ju påvärka max öppen ventil fjäder trycket mer. men långa stötstänger är som sagt inge bra. jag skulle köra stål och ganska tjocka om jag byggde bubbla motor. man ska lätta allt i ventil mekanismen utom stötstängerna de måste framförallt va korta och styva.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av The »

Finns ju lite olika typer av aluminium.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av johan johansson »

Jag har ju typ4 motor och tänkte prova orginal 1700alustänger , dom är 12mm tjocka. En annan sak med vw är att motorn vidgar sig väldigt mkt. med stålstänger ställer man ventilspelet på 0 kall motor sen blir det bort e mot 0,4-0,5 när motorn är varm.
det är därför man vill ha alu för då håller sig spelet mer rätt
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja just det det är ju längd utvidnings problemet också det glömde jag :thumbright: det är kul med gammla motorer med lite egenheter :thumbright:
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av ingesjo »

Körde själv med Typ 4 motor
Aldrig några problem med orginal stötstänger i Alu.
Tror faktiskt dom var bättre och lättare än många i stål.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp Eliminator B18:n

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:första flödestestet på toppen som ännu inte är helt klar men man ser att den flödar bra men tappar lite på höga lyft men ska fin putsa lite till sen. j

35mm minsta aria 40 mm insug utan back cut ännu. och 86mm borr inte fullt det i förbräningsrummet än...


B18

mm 14 (2015)

2 44 47

4 83 79

6 113 111

8 135 138

9 144

10 151 159

11 161

12 164 174

13 161

14 158 173

15 158

16 160 177

mvh jens
Hej jag har portat en test kanal till min nya B18 comp topp som blir en reserv topp men ska börja lite på den framöver. första flödes testet med nyaste teorierna värkar dock väldigt lovande :thumbright: nu kommer jag inte kunna sova i natt mycket bättre än vad jag hadde fantiserat om :D men svårt att få till detta flöde på en körbar topp då man filar lite extra på en test topp, smala säten också.



flödes siffrorna är 14 den toppen jag kört med 2014, 2015 är den nya grymma :thumbright:

jag kör en std 40mm B18 ventil med 8.7mm skaft men bort filad styrning i detta test. oplanad topp!

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har exprimenterat vidare med lite plast i dag och med lite olika portningar i taket men det va nog ganska bra som det va i går inga bättre siffror på +12mm.

under 12mm så hitta jag en hel del med back cut på ventilen upp över 12 cfm på vissa lyft men den backar några cfm då över 13mm ungefär.

ska köra ett par test till i morgon om jag hinner.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av Erland Cox »

Prova med minsta arean under ventilen, 88% av ventilens diameter.
Ca 35mm. Kona sen upp kanalen hela vägen till flänsen till 37mm.
Gör absolut inte kanalen större efter svängen ner mot ventilen.
Set har fungerat väldigt bra för mig.

Erland
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av S Iwarson »

Det är en intressant teori det där med en "midja" under insugsventilen, jag har sett det praktiskt på en B20 topp.
Är inte en jämn area bäst ur maxflödes synpunkt?.
Större innan böjen tillåter större ned mot ventilen.
Skulle kunna tänka mig att det är positivt för mellanregistret ändock.

Är variabeln praktiserad i flödesbänk av någon? Jensa eller Erland?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av Erland Cox »

Tanken med att öka hastigheten genom svängen ner till ventilen är för att öka hastigheten och minska det statiska trycket.
Det ger mindre chans för avlösning av flödet genom svängen.
Det blir ingen direkt midja under ventilen utan konvergerande väggar som slutar i minsta arean.
Rakt en liten bit sen 85-75-45-och kanske 30 grader men tyvärr är B18-B20 toppens förbränningsrum platt så det blir inga långa 30 grader.
Jag brukar sluta fräsa när det blir ett blänk av 30 grader över 45 graders sätet på en ny topp.
När man renoverar blir det mer och mer toppvinkel.
På avgas ska man absolut inte sänka sätet eftersom korta radien är så låg.
På insug kan det ge mer flöde att sänka så man får en toppvinkel.
Samtidigt ger det mer flöde baklänges så jag brukar stanna vid blänket.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(177cfm med 40mm ventil)

Inlägg av Erland Cox »

Tanken med midjan är att utnyttja Coanda effekten för att på så sätt svänga luften ut över sätet.
Om luften träffar på ett hinder som får den att gå snabbare så minskar tycket åt hindrets håll och får luften att svänga.
Ungefär som knölen som finns i botten av en 531 topp.

Erland
Skriv svar