Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

härdar man nått som redan är härdat så blir det bara mjukare. obs det är en helt ny typ av stome, matreal och ett helt nytt tilvärknings sätt. "äkta chill cast" så som man gör i dag med kamaxlar inte som man gjort tidigare siste 53 åren i B20:n.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:kugg spel mätt till 0.12mm ungefär. hitta ett stål drev med ca 0.08mm men sparar på det till rullkamaxeln. nån annan som mätt detta? lite vinkel på indekator klockan så siffrorna blir inte 100% exakta.

mvh jens

prov mätade ett drev till i en motor som det är förbjudet att plocka delar ur :) det första jag såg då den öppnades va en Germany in gradering och mest troligt ett sånt som såldes av volvo på den gamla goda tiden (fins ej längre) det hadde knappt mät bart spel elelr ca 0.02mm kugg spel än fast den gick elvor på strippen redan på 80 talets slut :)
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej
Chill cast är inget special egentligen . Är bara att det härdas med hjälp av kylning direkt vid tillverkningen vid de ställen som behöver vara hårda. Troligtvis bara vid nockarna på en kamaxel.

Jag tror en stålkam skulle lösa dina problem Jens.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland gällande lager dim mitt på kamaxeln så kan man svarva och pressa på en hylsa rätt enkelt men jag tänkte försöka lösa det med lite filning i lagret (som bmw m10) om det går annars så tänkte jag svarva på en hylsa och åka utan lager eller svarva och pressa lagret på kamaxeln istället (blir två delat eventuellt har inte hunnit fundera på detta ännu för mycket jobb just nu). jag va med i ett motor bygge för länge sen en renult 5 turbo grup B motor med alpine semi hemi topp och där körde man kamen direkt i blocket utan problem :)

mvh jens
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Bjorn C »

lite kul att du du fortfarande vägrar lägga upp bilder på nånting angående topp eller liknande trotts att jag tjatat i minst 5 år typ och påminde dig bla 3 sidor tillbaka men bara hört miljoners undanflykter genom åren ??

erbjöd mig ju till å med å skicka ner en kamera gratis med då slutade du ju svara på PM men nu ser jag ju att du lyckas skaffat en så varför får ingen se nå bilder av motorn invändigt ?



Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det fins bilder på toppen du har nog missat dem? inte nå värsting grejor bara lite små portat på rätt ställen och standard B18 stolek på ventilerna men med 8mm B20 skaft.


mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:härdar man nått som redan är härdat så blir det bara mjukare. obs det är en helt ny typ av stome, matreal och ett helt nytt tilvärknings sätt. "äkta chill cast" så som man gör i dag med kamaxlar inte som man gjort tidigare siste 53 åren i B20:n.
Jens, alla seriösa och kunniga ythärdar även chillcast axlar.
Dom blir definitivt inte mjukare av det.
Vet inte vem som ger dig de uppgifterna men han har fel.
Däremot blir det billigare för kamtillverkaren om han slipper skicka iväg kammen på härdning.
Post tur och retur plus kostnad för härdningen och sen ska kammen fosfateras så oljan sitter bättre under inkörning.
Det krävs ju en batch med kammar på en gång och blir jävligt dyrt för enstaka kammar.
Då är det ju enklast att säga att det inte behövs.

Från Comp Cams hemsida:

Pro Plasma™ Nitriding is a patented process that uses pulsed nitrogen plasma to infuse nitrogen ions into the part – strengthening and fortifying the material on a molecular level, through a depth of approximately 0.010 of an inch.
Once again, COMP Cams® has proven their technological leadership by becoming the first aftermarket valve train
company to own and operate a Pro Plasma™ Nitriding service in-house.
Available for any COMP Cams® flat tappet camshaft, this customer-requested service (COMPCams® Part #1-111-1)
has been proven to deliver unmatched wear resistance and uniform case hardness.
In addition, nitrided versions of the most popular flat tappet grinds from COMPCams® are now on the shelf
and available for quick delivery.


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:erland gällande lager dim mitt på kamaxeln så kan man svarva och pressa på en hylsa rätt enkelt men jag tänkte försöka lösa det med lite filning i lagret (som bmw m10) om det går annars så tänkte jag svarva på en hylsa och åka utan lager eller svarva och pressa lagret på kamaxeln istället (blir två delat eventuellt har inte hunnit fundera på detta ännu för mycket jobb just nu). jag va med i ett motor bygge för länge sen en renult 5 turbo grup B motor med alpine semi hemi topp och där körde man kamen direkt i blocket utan problem :)

mvh jens
Jag har ett verktyg för att köra upp mellersta kamlagret som du kan få låna.
Kräver dock en stor pelarborr.
Enklast är med ett bronslager på mittlagret eller ett främre standardlager med fler oljehål.
Hade Renaulten gjutjärnsblock?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej vore kul att se den fräs grejen jag funderar på att bygga nått liknade.

jo renulten har gjut järns block samma motor i grunden som en renult 5 och volvo 343 B14.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

Mail med bilder skickat.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack

Bild

Bild
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av mekomaskin »

Hade varit ett enkelt sätt för att komma vidare i utvecklingen Erland! Men hur går det att få fram stommar?
Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

Jag gjorde det verktyget eftersom en kund hade en gammal Timo rullkam med samma lager i mitten som längst fram.
TG håller på att ta fram en kam med stort mittenlager och mycket lyft men han har väntat länge på den första.
Ska kolla med honom om han har fått den.
Som Jens sa så kan man krympa på en rem på ett standardämne så man får samma storlek som framlagret.
Då kan man ju slipa alla nockarna till första lagrets höjd så gott som ämnet räcker.

Erland
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av ingesjo »

Hur är det med B20 marinmotorerna har inte dom Ståldrev för kamdrivningen?
Jag menar hur påverkas kammen och motorn av olika material i drivningen?
Om nu man vill undvika att få över vibrationer från veven till kammen så borde väl kedje drift att föredra,, Alternativt belt.
Bara undrar :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är toppen renoverad och med nya avgasventiler. ska börja plocka ihop motorn lite nu.

mvh jens
Skriv svar