Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. 531hk!

Inlägg av Steve »

Har du gjort några förändringar på motorn sen du körde med den sist?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. 531hk!

Inlägg av Jens Gustavsson »

är en sts 252 nu istället för en agap 272 som va lite längre i dur (256?) men den lyfter lite mer den här)

flytta spjället också men det är nog inget som ger nån skillnad på full gas.

jo sen har jag vidare utvecklat toppen lite men den fina toppen porta jag hål i så jag fick göra en ny enklare här i vår med mindre portning dock med större ventiler denna gång 42x37 istället för 40x35 om jag mins rätt? ska försöka laga den andra då tid fins.

ska pröva en vassare sts 270 om allt går enligt planen mot jul ledigheterna.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. 531hk!

Inlägg av Jens Gustavsson »

I dag så testar vi hur en B18 går på Get piss nä Goat fuels hetter det haha! i teorin så bör detta va det näst bästa efter metanol men utan dess stora nackdelar som giftigheten, hur det äter upp pumpar och spridare mm, att man måste köpa super special jätte spridare eller upp mot 3 vanliga 2000cc spridare per cylinder samt mekanisk bränslepump mm.

Detta bränsle håller sen mycket jämn och hög kvalitet mot mackens E85 så man törs ladda på fullt första repan utan att behöva fin mappa hela tiden. finns två sorter en med nästan 100% etanol sen en som är mer likt E85 läs mer här https://www.goatfuels.se/
Mycket trevligt bemötande hos dem och jag kommer att ha detta bränslen i lager till mina kunder! blir intressant att se hur det fungerar på 3bar!

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. 531hk!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har kört en 10-15 pull nu och är nöjd och ser förbättringar redan på 2 bar där jag är. det va väldigt smärtfritt mapningen mellan E85 och detta E100 bränsle, ändrade bara Rec Fuel siffran ett par gånger sen perfekt lamda värde utan att ändra nått i VE mappen. såg direkt en skillnad vid 3000rpm där motorn spolar upp med ca 4-5% mera vrid ! ungefär samma sak som då man går från bensin till E85 så ser man att den drar igång turbon bättre. sen testade jag lite tändning på 2 bar och fann 15hk direkt så det ser lovande ut (har testat mer tändning flera gånger tidigare tidigare i veckan med vanliga mack E85 utan att det gav nått).

Motorn ger nu 508hk utan magiska temp eller tryck kompenseringar på 2.11 bar och det ger 163.3hk/ ATM och tidigare hadde jag 158hk/ ATM. kör 26 grader tändning kring toppeffekt. mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej i går kväll körde jag, Conny Högdahl och peter några pull till med comp B18 med laddtryck som närmar sig de som används under tävling tidigare ca 3 bar.

Har kört 49 fullgas dyno pull nu med 95% av dem laddtryck mellan 2-3 bar helt utan drift störningar+ en del mappning så den fungerar fint! toppackningen håller tätt och inga sprickor i blocket som ger tryck i kylsystemet. Goat fuel soppan värkar fungera bra!

vi har inte fin lirat allt till max men det vi ville veta va vad vi haft för effekt i bilen ungefär tidigare då vi tävlat då denna motor aldrig är körd i bänk över 2 bar.

man ser att den ger en medeleffekt över de varvtal som användas på strippen (de markerade med en prick) på 600hk så det kan man ju räkna och spekulera på då bilen vägde 1175kg ungefär på strippen och gick som bäst 9.50.

Peter Högdahl har en film snutt som kommer framöver på 3 bars pullet.

Men nu skiter vi i detta mörker och kyla ett tag och drar till gran canaria i 2 veckor sen fortsätter vi under jul med mera dyno tester på denna motor och ser om vi kan hitta mer effekt inför 2019 års race sesong. mvh jens



Bild

Bild

Bild
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Bassek »

Grym toppeffekt, och medeleffekt :shock:
Gratulerar grabbar, snyggt jobbat.
MVH Basse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

så då var vi tillbaka hemma efter vår resa till 46 grader C kallare väder men har fulladdade batterier och har funderat på taktiken på B18 bromsningarna en del i solen.

har märkt att turbon beter sig liknade med B20 vi körde i fjol och vi märkte då också att vi tappade lite sugmotor effekt över 2.7 bar ladd med 14# avgashus och så vart det även nu. vi hadde som bäst 163hk vid dryga 2-2.5bar men vid 2,97 bar så va vi nere på ca 156hk. i fjol hitta vi ca 20-30hk till då vi gick till ett 18# och lite mer fin tuning och skulle tro att vi kan nå liknade resultat nu med större avgas hus men denna gång så går vi helt enkelt på en större turbo en HX 50MFS så vi har lite mer att växa i då vi sen vill testa en vassare kam i 1789cc motor med mera varv. har tänkt experimentera med en turbin tömnings ventil sen som jag hoppas kan hjälpa motorn vid de kämpiga 3000-3800rpm intervallet. men jag börjar med större turbo och ser hur den svarar på det med lite drygt 2 bar ladd.

har sen ett problem, tror jag växt ur de dubbla Bosch 044 bränsle pumparna då jag ser grund trycket minskar på lite högre laddtryck ska klura hur vi ska lösa det men just nu inget akut problem vid 600hk. (vad flödar de vid olika tryck?)

ska montera 4 st avgastempar också så jag ser att spridare mm håller jämt flöde.

vad tror ni om planen?

mvh jens :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

God Jul allihopa! :D jag har grejat lite i dag men blir ingen jul dyno i dag men kanske i morgon.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Matti johansson »

Detsamma Jens, de e kul o läsa om andras tänk o erfarenhet.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av dundersmurfen »

God Hjul!

Det går åt mycket soppa, jag brukar komma strax över 500whp på 1st 044 om allt annat är i ordning.

Skumt tycker jag för jag brukar också ligga på 0.80 i lambda cirka, har inte kört nån b20 så hårt men ett gäng rödblock både med 8 ventiler för många ventiler
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Bassek »

God Jul
Problemet med bränslepumparna borde ligga i det höga laddtrycket, flödet minskar mycket vid höga tryck i pumpen. Mekanisk pump kanske? Då får ni lite mindre soppa som pumpas mot btr vid lägre varv.
Keep up the good work
MVH Basse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo precis som sagts så fungerar en el pump inte så bra vid höga tryck som det blir på en sån här motor. 3 bar ladd och 3.4 bar grundtryck= 6.5 bar soppa tryck
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Kadett4wd »

Sätt i större spridare, då kan du köra dem lite lägre i grundtryck, typ 2.5bar.
Laddar du då 3bar så är juh soppatrycket 'bara' 5.5bar.
Där orkar 044 lite bättre, de storknar hårt över 6bar.

Och större spridare behöver du förr eller senare ändå med nya soppan ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag ska sänka till 3 bar grund tryck framöver men kan nog inte sänka nå mer vill ha lite reserv kapacitet i duty% också.

ska kolla men tror jag ligger kring 80% nu på 3 bar med E100 soppan?

vi körde 900+hk med samma 2200cc? spridare i denna motor men då hade jag 3 pumpar (dynons soppasystem) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=93374
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har bytt till en holset HX 50 MFS turbo i dag (66/98mm compressor) och kört ett par test pull och vist känns det att den är rätt stor på en 1789cc B18 men den fungerar och avgastrycket är ca 0.95 bar vid 2 bar ladd och den gav 165 hk sug eller 495hk (uppmätt effekt) vid 2 bar = ca 10hk mer än i början av dec.

92.2hk/liter sug.


ca 25-26 grader tändning där och 20 gradig insugs temp

jag han inte fin tuna allt men den är redo för mera kam nu. fortsätter med det på söndag.

tycker den tappar lite för mycket på högre ladd i sug effekt samt bryter ned effekten lite snabbt över 8300rpm men ska forska mer i det sen. (men det är en snäll kam nu på bara 252 grader vid 1.27mm med 108 nock och 4 grader advans)

posetivt är att den ger 150 155nm vid 3000rpm ändå :thumbright:

mvh jens
Skriv svar