Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo du kan nog höja förbrännings trycket en hel del på E100 jämfört med E85 som har 15% 88 oktan skit bensin i sig. men som sagt svårt i praktiken utan att sabba nått som är viktigare.....

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av The »

Toppdecka Blocket och kolvar med uppstick?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag eftersträvar en viss form av förbränings rum och kolv och klämspalt så det är inte riktigt så enkelt.

jag har 0.95mm mellan kolv och topp längst ut mot cylinern men sen en liten grop så det är mer klämspalt längre från cylindern. det går att göra i toppen också men det försvagar den. vill inte plana toppen allt för mycket heller då styvheten i toppen är viktigare än sista i kompa då det gör att motorn håller tätt.

jag tror dock 9:1 i kompa blir ganska lagomt för denna ändamål :thumbright:

det vart fullt upp med kund jobb i dag så vart inge B18 mek men blir att ta igen det i morgon.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

spridar test (10s100% g)

cyl 1 274
cyl2 272
cyl3 268
cyl4 275
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Håller på byta kam nu i B18 motorn och här är lite data på instälningarna jag sätter ihop den med så jag mins sen hur det va! bilder från FB https://www.facebook.com/swedishracingmotors/

1.5 grad advans 3.43mm tdc lyft på insug på kamaxeln.

STS 270 108 9.1mm

fråga om ni undrar nått ! mvh jens



Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite uppdateringar och data på oljetråget.

djup på tråg 11.5cm

stickan...

3.5cm min

6.5cm max

olje pumpen ca 5-6mm från botten.

har nu höjt olje trycket lite från ca 5 bar på varv till x ? (fyller i sen)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Erland Cox »

Vad kör du för ramper på kammen?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

på den kamaxeln är det ganska långa ramper men den är gjord för mycket ventilspel så ser värre ut än vad det är då man ser profilen på detta sätt (rörelsen på lyftaren med 0 spel). ska gå att varva mycket med denna kam och på en turbo motor är hållbarheten och att minska belastningen på ventil mekanismen viktigare än på en sug motor då allt utsätts för högre mekanisk belastning på höga laddtryck och effekter.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Erland Cox »

Är det konstant hastighet, konstant acceleration eller något annat?
Att jag undrar är för att jag själv inte är så glad för konstant acceleration framför allt på stängning.
Den fodrar en väldigt liten avvikelse i ventilspel för att inte ändra träffvinkel mycket.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag lägger upp en bild på acc i morgon om du vill se?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en kamdoktor med nyare mjukvara.
Lägg gärna upp en bild på båda ramperna.
Din kam ser ut att ha konstant hastighet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo som du sett så är det en konstant hastighet ramp på den och här är först en bild med 1.5 utväxling och 0.5mm spel som den ska ha. sen en bild på samma sak men vid 0mm spel och där ser man hastigheten är jämn ett tag. men jag har sett både konstant acc och hastighet fungerat bra men som du säger så lite viktigare med att ha rätt ventilspel med den först nämnda. jag är nog en av de som varvat mina motorer mest också.

jag tror acc där just efter ventilspelet är viktigare parameter än rampen i sig!

detta är en kam som vi också har haft mycket bra resultat med på sugmotorer. tror den suttit på 3 motorer vi dynat här och de har varit rekord effekter alla gånger på nått sätt... har aldrig kört ned nån heller så de är hållbara då de roterar lyftaren riktigt bra.

mvh jens

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nu är motorn på väg ihop igen och den har lite mer kompa nu ca 8.7:1 från 8.1:1 sen lite mer flöde i toppen också med mer filat i denna reserv topp, lite lättare ventiler samt lite mer öppnat upp i förbrännings rummet på hög hastighets sidan sen är det mycket mer kam (turbon redan ändrad från super hx 40 till holset MFS 50).

kommer att krävas lite mappning nu och inkörning av kam mm men hoppas kunna dra lågra låg trycks dyno pull i helgen om allt fortsätter och går bra.

har monterat Manley nextec behive fjädrarna lite slappare (utan under brickor) för att skona vid inkörningen samt fyllt på med Cogar 1400 40 Race oljan sen skimsar jag på då den gått nån timme.

mvh jens

skillnad i kam vid ventilspel (vill inte ha mer lyft för det klarar inte fjädrarna sen vill jag att den ska klara mycket varv (stål ventiler).

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Utvecklingen av min comp 1789cc motor går framåt.

lite mer kompa, lite mer flöde i toppen, mycket mer turbo och mycket mer kam ! ser lovande ut med betydligt mycket mer varv och effekt i området 7000-8500 där jag kör på strippen. räknar men på den ej luft kompenserade effekten som är 539hk så ger sugmotorn nu 173hk och det är ca 10hk mer (ca 30hk mer på 2 bar laddtryck).
på bilden så är det ca 2.1 bar laddtryck (3.10 bar absolut tryck i rapporten)


jag har inte nått toppeffekten vid 8400rpm sen har jag bara 1.08bar avgastryck vid 2.1 bar ladd så det känns som det finns förutsättningar för fin effekt sen på mer laddtryck nu om den håller ihop haha. den svarar bra med mer tändning också. körde 26.5 grad nu på hög varv men provar mer sen. +10 hk mer med 1 grad. kul att få nära 100hk/liter i sugmotor motor effekt (97hk utan väder korrigering och 100.5hk/ liter med. det är inte så många 2ventils turbo motorer som ger det faktiskt i en ärlig motor bänk.

negativt är att vridet vid 3000rpm är 136nm nu från 160 med förre kombinationen men hoppas converter tämningar mm hjälper till meddet?

mvh jens

Bild


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 nya motorn testad nära 100hk/L s

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag körde ca 10 pull till i dag på 2 bar och testa vilken lamda och tändning den gillade där och den går bäst kring lamda 0.80 och jag körde lite lägre och högre tändning och den svarar väldigt bra på mer tändning körde 28 grader vid 2 bar nu och den ökade till 175 okorigerade sug hk och 181hk om man kor luften mot 1013/20 grader.


den ger över 525 okor hk vid 2.00bar nu. den gav 475 hk där före jul så det är 50 hk mer vid samma laddtryck och lika korrigeringar och (det ska tilläggas att det är dålig luft nu också med bara 973 i tryck).

avgastempen mellan 25-28 grader ändras inte nämnvärt den ligger kring 900 grader i slutet av pullet.


0.6bar wg fjäder tryck = 2 bar

avgastryck medel 1.07 då laddtrycket är 2 bar :thumbright:

insugs luft temp ca 12 grader och in i motorn ca 25 grader (har fläkten åt fel håll så den inte ska kyla allt för bra då jag vill det ska va lite varmare mer likt i bilen)
Skriv svar