Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det vore det bästa sen en fin trigger skiva skruvad på den.
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Caddyman »

Det största problemet är väl att hitta en fin triggerskiva?
Tycker man ser bara sådana som hoppar från några tior upp till en mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle vilja ha en CNC körd trigger eller en som man kör fram i fräsen själv med delnings bordet + svarv typ?
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av jompazx »

Jens Gustavsson skrev:skulle vilja ha en CNC körd trigger eller en som man kör fram i fräsen själv med delnings bordet + svarv typ?
Kan man inte svarva ett remhjul fast med extra tjock längst ut vid spåret och sätta den i delningsdocka och borra hål som på b230 svänghjul.

EDIT: Jag glömde tänka på att det måste vara magnetiskt, jag tänkte att man skulle göra i aluminium.
Senast redigerad av jompazx den ons okt 23, 2019 4:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det skulle nog gå att göra ett i järn men vill inte ha ett litet svänghjul där framme på 9000+rpm.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Kadett4wd »

Gör ett i aluminium, fräs de hål du vill ha i 'navet' för önskad triggerfunktion.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.

Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Caddyman »

Jag håller på och skissar på ett alu hjul med triggerskiva.
Tanken var en fräst triggerskiva med 36-1 delning.
Ett problem som jag märkt är konstruktionen som B20 motorn har.
En hylsa på veven som sedan remskivan sitter på gör ju att det blir lite mycket glapp överallt.
Så det är svårt att få det att sitta rakt så den inte vobblar.
Senast redigerad av Caddyman den ons okt 23, 2019 12:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Steve »

Kan man köra 30-1?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Caddyman »

Tjocka fingrar :wink:
Ändrat nu.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av mattias »

Det går bra köra 30-1 också. Det är inte vanligt men går ställa in och använda med de flesta eftermarknads-system. Men 36 tänder är mer logiskt, med 10 grader/tand.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av super7 »

Kadett4wd skrev:Gör ett i aluminium, fräs de hål du vill ha i 'navet' för önskad triggerfunktion.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.

Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
Det var ju också en lösning :thumbright:

Jag har sett några trigglösningar i alu med magneter fast limmade i borrade hål.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Kadett4wd »

Det går nog tyvärr inte köra 60-2 trigger med optisk, men 36-1 bör gå
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av DreRacing@ »

jag tog bort varannan tand på 36-1 hjulet till 18-1 på min mc før att få det att funka (2" hjul) även gjort det på bilar med hallgivare som strular
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej har servat upp B18 nu lite nu så den är redo för lite mer gasning.

bytte nedre ramlagret med axial lagren för att minska spelet då det vart lite för stort vid montering sist sen växt lite efter all körning.

tagit och fin justerat ventil spelet.

tagit av triggern i svarven lite så det är ca 1.5mm på båda sidorna.

ca 530 sävar hk i dag på 2 bar och ca 554DIN hk ( ca 985 tryck + varmt inne)

bytte ut BB lamdan i vemset för fösta gången tror jag sen vems instillation då den vart lite fladdrig på högt laddtryck.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!

Inlägg av Jens Gustavsson »

oj nu hände nått med ventilspelet på min comp motor :hihi:

får undersöka vad som händer i morgon mer ingående.

mvh jens



Bild
Skriv svar