Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
jo det vore det bästa sen en fin trigger skiva skruvad på den.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Det största problemet är väl att hitta en fin triggerskiva?
Tycker man ser bara sådana som hoppar från några tior upp till en mm.
Tycker man ser bara sådana som hoppar från några tior upp till en mm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
skulle vilja ha en CNC körd trigger eller en som man kör fram i fräsen själv med delnings bordet + svarv typ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Kan man inte svarva ett remhjul fast med extra tjock längst ut vid spåret och sätta den i delningsdocka och borra hål som på b230 svänghjul.Jens Gustavsson skrev:skulle vilja ha en CNC körd trigger eller en som man kör fram i fräsen själv med delnings bordet + svarv typ?
EDIT: Jag glömde tänka på att det måste vara magnetiskt, jag tänkte att man skulle göra i aluminium.
Senast redigerad av jompazx den ons okt 23, 2019 4:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh! Jonathan Hall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
jo det skulle nog gå att göra ett i järn men vill inte ha ett litet svänghjul där framme på 9000+rpm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Gör ett i aluminium, fräs de hål du vill ha i 'navet' för önskad triggerfunktion.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.
Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.
Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Jag håller på och skissar på ett alu hjul med triggerskiva.
Tanken var en fräst triggerskiva med 36-1 delning.
Ett problem som jag märkt är konstruktionen som B20 motorn har.
En hylsa på veven som sedan remskivan sitter på gör ju att det blir lite mycket glapp överallt.
Så det är svårt att få det att sitta rakt så den inte vobblar.
Tanken var en fräst triggerskiva med 36-1 delning.
Ett problem som jag märkt är konstruktionen som B20 motorn har.
En hylsa på veven som sedan remskivan sitter på gör ju att det blir lite mycket glapp överallt.
Så det är svårt att få det att sitta rakt så den inte vobblar.
Senast redigerad av Caddyman den ons okt 23, 2019 12:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Kan man köra 30-1?
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Tjocka fingrar
Ändrat nu.
Ändrat nu.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Det går bra köra 30-1 också. Det är inte vanligt men går ställa in och använda med de flesta eftermarknads-system. Men 36 tänder är mer logiskt, med 10 grader/tand.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Det var ju också en lösningKadett4wd skrev:Gör ett i aluminium, fräs de hål du vill ha i 'navet' för önskad triggerfunktion.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.
Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
Jag har sett några trigglösningar i alu med magneter fast limmade i borrade hål.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Det går nog tyvärr inte köra 60-2 trigger med optisk, men 36-1 bör gå
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
jag tog bort varannan tand på 36-1 hjulet till 18-1 på min mc før att få det att funka (2" hjul) även gjort det på bilar med hallgivare som strular
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
hej har servat upp B18 nu lite nu så den är redo för lite mer gasning.
bytte nedre ramlagret med axial lagren för att minska spelet då det vart lite för stort vid montering sist sen växt lite efter all körning.
tagit och fin justerat ventil spelet.
tagit av triggern i svarven lite så det är ca 1.5mm på båda sidorna.
ca 530 sävar hk i dag på 2 bar och ca 554DIN hk ( ca 985 tryck + varmt inne)
bytte ut BB lamdan i vemset för fösta gången tror jag sen vems instillation då den vart lite fladdrig på högt laddtryck.
mvh jens
bytte nedre ramlagret med axial lagren för att minska spelet då det vart lite för stort vid montering sist sen växt lite efter all körning.
tagit och fin justerat ventil spelet.
tagit av triggern i svarven lite så det är ca 1.5mm på båda sidorna.
ca 530 sävar hk i dag på 2 bar och ca 554DIN hk ( ca 985 tryck + varmt inne)
bytte ut BB lamdan i vemset för fösta gången tror jag sen vems instillation då den vart lite fladdrig på högt laddtryck.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
oj nu hände nått med ventilspelet på min comp motor
får undersöka vad som händer i morgon mer ingående.
mvh jens
får undersöka vad som händer i morgon mer ingående.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/