Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(443hp/7700rpm/1.70bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nu är B18:n Killed By Death enligt stövarn :) http://www.youtube.com/watch?v=gV6noHEd6XE

kamaxeln gick av igen och slutade snurra på 8000rpm och 1.9bar 468hk.

nu gick den av utanför förstärkningen.
Bild


lite kablar och slangar :hihi: vi loggar det mesta :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(443hp/7700rpm/1.70bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

pullet då den small. alla tryck är apsolut tryck och laddet som är högre än avgastrycket mättes före ladd luft kylaren och är ca 0.08bar lägre i plenium.
Bild
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av effe »

Fan va tråkigt hur mycket mer skador blev där?
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Stefan P »

ajdå..andra kammen som gick nu då ?..berör iaf inte på oljan då..hur gick det med blocket o resten ?

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej hur stora skadorna vart ännu håller på hjälpa flickvännen att flytta i helgen men tror inte det vart hel skrot iallafall.

detta haveri har inget med olja att göra. har knäckt 3 st B20 kamaxlar i mina dagar och gemensama nämnare är 80000rpm och 2 bar och ca 30+ pull i bänken.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av The »

Imponerande med 80000rpm på en b20,måste yla bra då :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av johan johansson »

Det där problemet har dom på vw motorerna med gutna kammar. Du får ta fram en i stål tror det är enda sättet, känns ju inget kul att backa av för att inte kammen ska gå av.

Du har ju ändå inga herrejösses fjädrar. Polarens folka har väll bortemot 90kg i sätet och närmare 17mm i lyft där fick det bli stålkam..
volvo pv 53 16v
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av dsimila »

Räcker lågvarvsvridet? Kan bli tråkigt om du bara får ut ~70 hästar över startlinjen.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jens, vi får ta och titta på den där lösningen med pentakåpa och stödlagring igen! :idea:

/F
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

dsimila skrev:Räcker lågvarvsvridet? Kan bli tråkigt om du bara får ut ~70 hästar över startlinjen.
det är före start linjen det är problem :) jag stallar ca 6800rpm över linjen där fins det kraft.

fredde vist det vore nått men lite mycket jobb och det skulle va bra med bränsle pump där i framtiden också då man ska åka metanol (den dagen kommer nog snart) jag ska prova en ny stomme som Agap säljer. modernare matreal i den men gjutningen är liknade gamla eftermarknads stommen utan förstärkningar. pratade med micke på umeå motorrenovering och han trodde på mindre spel på lagringen. tydligen vanligt att nyare sortens kam lager är lite väl mycket spel på så de inte ska nypa då amatörer monterar lagren själv hemma.

man skulle också fått tag på ett nytt stål drev av volvo orginal modell de har mycket mindre drev glapp inbyggt i sig än de som finns nu. nån som har ett drev helst nytt i nån gammal kartong?

mvh jens
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av fredde_vit_pv »

Då vore det väl bra med ett stödlager med en tapp ut genom kåpan
färdigt för att montera raggarpump senare! :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Erland Cox »

Motorcykeloljor till motorer med gemensam växellåda innehåller högtryckstillsatser.
Eller VW:s bensin pumpedüse olja.
Jag har funderat på att prova Biltemas syntet mc olja och se hur den funkar, 298:- för 4 liter.
En sak man ska tänka på med kamaxlar som på en B18 är att kammen slits mycket mer på tomgång och låga varv än på höga.
På låga varv hinner fjädertrycket trycka undan oljan.
Så med hårda fjädrar ska man inte ha under 1200 varv i tomgång och gärna 1500.
Det är anledningen till att man kör in kammen på minst 2500 varv.
Du hade Cheva lyftare eller hur? Gissar att dom är bra kupiga.
Ska man ha såna så ska det vara förstärkta med en hård botten och inte vanliga.

Erland
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Roger Berglund »

http://tgmotor.com/volvo3.htm , TG har ju stålkammar till b20 :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag vet och jag har pratat med han men acc på profilerna tycker jag är för höga och det går inte att köpa stommen utan profil slipad. alternativet är att köpa den största profilen som fins och slipa om den men det blir en kam som kostar upp mot 10000kr och då är en rull kam nästan samma summa men då måste blocket bearbetas mera= ingen körning i år.

har beställt en agap 264 som slipats på nya stommen med modärnare gjutjärn den är segare i materialet men den är inte gjord för att användas på sånna här turbo motorer med +2bar så framtiden får avgöra hur den håller. fungerar väldigt bra på sug motorer iallafall :thumbright:

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Inlägg av PFR »

Tror de är fjäder trycke i samband med inre resonans från bla drev/lager spel etc etc som är boven till brottet. Ju mer tryck & Rpm desto värre blir det.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Skriv svar