Comp ET/A B18:n 588hk/8800rpm/2.5bar + film
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(443hp/7700rpm/1.70bar)
Nu är B18:n Killed By Death enligt stövarn http://www.youtube.com/watch?v=gV6noHEd6XE
kamaxeln gick av igen och slutade snurra på 8000rpm och 1.9bar 468hk.
nu gick den av utanför förstärkningen.
lite kablar och slangar vi loggar det mesta
kamaxeln gick av igen och slutade snurra på 8000rpm och 1.9bar 468hk.
nu gick den av utanför förstärkningen.
lite kablar och slangar vi loggar det mesta
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(443hp/7700rpm/1.70bar)
pullet då den small. alla tryck är apsolut tryck och laddet som är högre än avgastrycket mättes före ladd luft kylaren och är ca 0.08bar lägre i plenium.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Fan va tråkigt hur mycket mer skador blev där?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
ajdå..andra kammen som gick nu då ?..berör iaf inte på oljan då..hur gick det med blocket o resten ?
S
S
VÅGA VÄGRA OHC!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
vet ej hur stora skadorna vart ännu håller på hjälpa flickvännen att flytta i helgen men tror inte det vart hel skrot iallafall.
detta haveri har inget med olja att göra. har knäckt 3 st B20 kamaxlar i mina dagar och gemensama nämnare är 80000rpm och 2 bar och ca 30+ pull i bänken.
mvh jens
detta haveri har inget med olja att göra. har knäckt 3 st B20 kamaxlar i mina dagar och gemensama nämnare är 80000rpm och 2 bar och ca 30+ pull i bänken.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Imponerande med 80000rpm på en b20,måste yla bra då
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Det där problemet har dom på vw motorerna med gutna kammar. Du får ta fram en i stål tror det är enda sättet, känns ju inget kul att backa av för att inte kammen ska gå av.
Du har ju ändå inga herrejösses fjädrar. Polarens folka har väll bortemot 90kg i sätet och närmare 17mm i lyft där fick det bli stålkam..
Du har ju ändå inga herrejösses fjädrar. Polarens folka har väll bortemot 90kg i sätet och närmare 17mm i lyft där fick det bli stålkam..
volvo pv 53 16v
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Räcker lågvarvsvridet? Kan bli tråkigt om du bara får ut ~70 hästar över startlinjen.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Jens, vi får ta och titta på den där lösningen med pentakåpa och stödlagring igen!
/F
/F
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
det är före start linjen det är problem jag stallar ca 6800rpm över linjen där fins det kraft.dsimila skrev:Räcker lågvarvsvridet? Kan bli tråkigt om du bara får ut ~70 hästar över startlinjen.
fredde vist det vore nått men lite mycket jobb och det skulle va bra med bränsle pump där i framtiden också då man ska åka metanol (den dagen kommer nog snart) jag ska prova en ny stomme som Agap säljer. modernare matreal i den men gjutningen är liknade gamla eftermarknads stommen utan förstärkningar. pratade med micke på umeå motorrenovering och han trodde på mindre spel på lagringen. tydligen vanligt att nyare sortens kam lager är lite väl mycket spel på så de inte ska nypa då amatörer monterar lagren själv hemma.
man skulle också fått tag på ett nytt stål drev av volvo orginal modell de har mycket mindre drev glapp inbyggt i sig än de som finns nu. nån som har ett drev helst nytt i nån gammal kartong?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Då vore det väl bra med ett stödlager med en tapp ut genom kåpan
färdigt för att montera raggarpump senare!
färdigt för att montera raggarpump senare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Motorcykeloljor till motorer med gemensam växellåda innehåller högtryckstillsatser.
Eller VW:s bensin pumpedüse olja.
Jag har funderat på att prova Biltemas syntet mc olja och se hur den funkar, 298:- för 4 liter.
En sak man ska tänka på med kamaxlar som på en B18 är att kammen slits mycket mer på tomgång och låga varv än på höga.
På låga varv hinner fjädertrycket trycka undan oljan.
Så med hårda fjädrar ska man inte ha under 1200 varv i tomgång och gärna 1500.
Det är anledningen till att man kör in kammen på minst 2500 varv.
Du hade Cheva lyftare eller hur? Gissar att dom är bra kupiga.
Ska man ha såna så ska det vara förstärkta med en hård botten och inte vanliga.
Erland
Eller VW:s bensin pumpedüse olja.
Jag har funderat på att prova Biltemas syntet mc olja och se hur den funkar, 298:- för 4 liter.
En sak man ska tänka på med kamaxlar som på en B18 är att kammen slits mycket mer på tomgång och låga varv än på höga.
På låga varv hinner fjädertrycket trycka undan oljan.
Så med hårda fjädrar ska man inte ha under 1200 varv i tomgång och gärna 1500.
Det är anledningen till att man kör in kammen på minst 2500 varv.
Du hade Cheva lyftare eller hur? Gissar att dom är bra kupiga.
Ska man ha såna så ska det vara förstärkta med en hård botten och inte vanliga.
Erland
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
http://tgmotor.com/volvo3.htm , TG har ju stålkammar till b20
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
jo jag vet och jag har pratat med han men acc på profilerna tycker jag är för höga och det går inte att köpa stommen utan profil slipad. alternativet är att köpa den största profilen som fins och slipa om den men det blir en kam som kostar upp mot 10000kr och då är en rull kam nästan samma summa men då måste blocket bearbetas mera= ingen körning i år.
har beställt en agap 264 som slipats på nya stommen med modärnare gjutjärn den är segare i materialet men den är inte gjord för att användas på sånna här turbo motorer med +2bar så framtiden får avgöra hur den håller. fungerar väldigt bra på sug motorer iallafall
mvh jens
har beställt en agap 264 som slipats på nya stommen med modärnare gjutjärn den är segare i materialet men den är inte gjord för att användas på sånna här turbo motorer med +2bar så framtiden får avgöra hur den håller. fungerar väldigt bra på sug motorer iallafall
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)
Tror de är fjäder trycke i samband med inre resonans från bla drev/lager spel etc etc som är boven till brottet. Ju mer tryck & Rpm desto värre blir det.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing