Sida 17 av 42

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 10, 2014 12:11 pm
av Karl V
Fundera igenom det där med vibrationer, har haft skumma växellådsras på en provbil på jobbet. Spärrkonorna i synkarna sprack och vi kunde inte fatta vad det var för fel tills vi av en slump hittade att det kom vibrationer från kardanaxeln som var defekt. Typ 6-7 olika växellådor mötte döden innan felet hittades.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 10, 2014 1:07 pm
av Kadett4wd
Åk 140´n i sommar Jens och lös problemen med Vegan under tiden.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 10, 2014 2:09 pm
av Jens Gustavsson
det finns flera problem med 142:an än vegan ändå typ sånna som ut klassad bur, bälten, lådan kass, bakvagn undermålig och en massa små grejor. sen skulle jag vilja köra upp för internationell licens så jag är redo för comp nästa år iallafall. bra att få testa lite iallafall även om jag inte kan ladda fullt ut. jag kanske kan åka mitt ET index på 10.30 om allt lirar perfekt med en hx35? (ca 450hk och 1160kg)

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 10, 2014 2:11 pm
av Kadett4wd
Jag tänkte mest bara så du får köra av dig lite, och sedan lägga en vinter till samt denna sommar på vegan, så det blir riktigt gjort.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 10, 2014 2:17 pm
av Jens Gustavsson
jag lär mig mest om jag kör rätt bil. fins mycket i en race bil förutom effekt också. mycket i chassit och drivlinan som går att fin putsa på. och inte tala om chaffören som behöver lära sig köra :lol:

142:an är en helt annan bil att köra med kopplig och H mönster (lättare att gå in mot starten och få bra reaktions tid men svårare efter starten då man växlar hela tiden. första växligen efter 12m :)

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jun 10, 2014 10:19 pm
av Robert Ågren
Kolla länken, olika lösningar på både överföring mellan dyno och motor och en snik grej för att upptäcka torisionsvängningar:
http://www.depac.com/drive%20shaft%20upgrades.htm

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: ons jun 11, 2014 1:29 pm
av Kadett4wd
Sök lite på nätet med sökorden 'radial,deflection,camshaft,oscillations,vibrations'
Då dyker det upp lite pdf filer som behandlar allt det som jag och andra skrivit.
Det behandas hur hålborrade axlar blir bättre samt hur mycket exaktare ventiltiderna blir.
Och varför motorcykelmotorer inte enbart för breddens skulle flyttade kamdrivningen till mitten av kamaxlarna.
Hur vevaxelns torsionsvridningar påverkar kamaxeln mm mm mm.

Svaren finns på nätet för den som vill sluta gissa.
Jag låg i sängen inatt och sökte på telefonen så jag har inte länkarna här i datorn på jobbet.
Men det var inte svårt att hitta.

Mvh

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: ons jun 11, 2014 7:14 pm
av Dennis Öhman
alla uniteks nya kamaxlar som inte är omslipade stommar är hålborrade kamaxlar..

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: ons jun 11, 2014 8:38 pm
av Erland Cox
Hålborrad blir inte starkare men lättare.
Man utnyttjar materialets styrka längst ut som är en 4:e faktor.
När man räknar på krängningshämmare ökar vridstyvheten med diametern upphöjt till 4.
Det innebär att väldigt lite styrka försvinner om man hålborrar men starkare blir det inte.

Erland

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: ons jun 11, 2014 9:35 pm
av Kadett4wd
Du får en helt annan resonansfrekvens exempelvis med hålborrat.
vilket kan kringgå en del problem.
Dessutom kan skjuvning minska.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: ons jun 11, 2014 10:12 pm
av loop
Erland Cox skrev:Hålborrad blir inte starkare men lättare.
Man utnyttjar materialets styrka längst ut som är en 4:e faktor.
När man räknar på krängningshämmare ökar vridstyvheten med diametern upphöjt till 4.
Det innebär att väldigt lite styrka försvinner om man hålborrar men starkare blir det inte.

Erland
Nja. Det beror på vad man menar med starkare.
Hållfastigheten ändras. Vissa egenskaper blir bättre.
Krängningshämmare roterar inte så det är en annan typ av kraft osv.

Nu var det ett tag sedan jag läste hållfastighetslära och mekanik iofs :)

Problemet med hålborrning är att det är svårt att borra långa hål, det kräver lite speciella prylar. Skulle gärna ha utrustning för att kunna göra det.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: ons jun 11, 2014 10:29 pm
av Erland Cox
En krängninshämmare vrids och det gör också kamaxlar.
Det jag sa var att materialet ute vid ytan höll emot mycket mer p.g.a. avståndet, hävarmen till centrum.
Det är stor skillnad, en 30mm stång är dubbelt så vridstyv som en 25mm:s stång.
En 10mm stång har bara 1,2% av vridhållfastheten av 30mm så det påverkar väldigt lite på styrkan att borra ur den.

Erland

Postat: sön jun 15, 2014 12:36 pm
av Big Al
-

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jun 15, 2014 3:21 pm
av Kadett4wd
Jag pratar om rakt genom hela kammen längsgående.

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: mån jun 16, 2014 1:21 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag har hunnit riva av toppen och kolla skadorna efter haveriet och 3 avgasventiler är 0.8mm krokiga och en insugare va 0.15mm så jag har nya avgasare på väg och insugaren slipar jag bara till då det va så mycket timmar där.

har plockat ut den andra halvan av kamaxeln och den ser fin ut på nockarna och lyftarna. lite skadad yta på yttersta lagret så jag byter det annars kan jag inte se några större problem.

en lite kass sak är att det blir lite väl stort spel på ventilerna (7.99-8.00 invändig styrning). på avgas sidan så är det 0.09 hundrigar spel och ca 0.06 på insug. skulle räckt med hälften känns det som men hinner inte fixa det nu.

nya agap kamaxeln är här också såg fin ut. är klart bättre än gammla cwc stommen. vill tilläga att jag fått väldigt bra hjälp därifrån av Raine :thumbright:

planen är att montera motorn nu i bilen och köra upp till högre nationell lisens i fällfors eller piteå (på lite lägre laddtryck) så det är gjort bort inför nästa sesong.

mvh jens