Sida 20 av 42

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: mån jun 23, 2014 5:59 pm
av Jens Gustavsson
efter byte till germeny drevet så vart det med std kil 2.55mm lyft tdc ca 7 grader adv

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: mån jul 28, 2014 3:14 pm
av Kenny Ringheim
har du inte fått i hopp den en eller väntar du på delar ?vill ha någe intresant o läsa på kvällarna när semestern nu är slut .

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: mån jul 28, 2014 6:22 pm
av Jens Gustavsson
efter motorn kom ned i bilen fortsatte jag skriva i den bil tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1545

vart medalj i sm comp elimenator i premiär racet så det var bättre än vad jag i min vildaste fantasi kunnat dröma om. men mest tur det krävs mer pulver och bättre stage egenskaper om man ska köra fort och vinna rundor nästa sesong.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: mån jul 28, 2014 6:32 pm
av blackadder
Grattis!

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: fre jan 16, 2015 10:31 pm
av Jens Gustavsson
en liten uppdate!

har plockat lös toppen för att montera en värre toppackning (har kört B18 standard 1mm). ska prova en MLS pakning nu tänkte jag. jag har byggt motorn för det med väldigt fin yta på block och topp.

jag laddade 2.3bar mot jens eklund i finalen i umeå open 6.04sek/201m men jag såg den byggde lite tryck i kylsystemet men iga problem i övrigt och jag förstog det va ett litet lekage på fullt laddtryck.

den övre skadan på packningen ser man att den börjat svänga ut lite också.

mvh jens

Bild

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jan 18, 2015 1:12 am
av S Iwarson
Någon speciell anledning till att du låtit förbränningsrummen vara nästan standard på den här toppen Jens?

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jan 18, 2015 10:12 am
av Jens Gustavsson
man måste plana så mycket annars för att få rätt kompa sen så fungerar det rätt bra då man har 40x35 ventiler det skymmer inte så mycket.

kanske exprimenterar med lite mer modifierat förbränings rum sen på en annan topp man det tar mycket tid att komma fram till nått man vet fungerar bra på alla lyft. den här flödar rätt bra och håller sig innom reglementet mitt att det inte får ta mer än 24 tim att göra en topp till sig själv :)
toppen ska bara servas och en värre toppackning sen ska den ihop igen.

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jan 18, 2015 7:49 pm
av Jens Gustavsson
har bytt till manely nextec fjädrar i dag och hör och häpna! målat toppen :shock:

38mm inspänings höjd och ca 38kg säte och ca 105 öppen med sts252/8.90mm kam lyft kamaxeln och 1.45 vippor. max rpm 8500, ventil vikt in och ut ca 78 gram retaner ca 8 gram.



custom joni/sävar retaners i dyr aluminium.
Bild

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jan 18, 2015 8:20 pm
av fugazi
Jens Gustavsson skrev:målat toppen :shock:
Gayvarning.... :hihi:

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jan 18, 2015 8:23 pm
av Jens Gustavsson
jo det brukar bringa otur då jag målar nån motor de brukar gå sönder då. men ska man köra SM måste man kanske snygga upp den lite eller?

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: sön jan 18, 2015 8:55 pm
av fugazi
Du kunde ju valt B&M-grön.... bara för att!

Vinner man klassen man kör i så finns ju risken att man hamnar på bild i nån blaska och då kan det ju "se bättre ut" men lite fräsch kulör...

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jan 20, 2015 1:53 pm
av Jens Gustavsson
lättade vippor. ca 3.5 gram längst ute på ventil sidan och ca 1.5 gram längst ute vid stötstången

Bild

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jan 20, 2015 2:11 pm
av johan johansson
38kg inspänning låter lite? Kollar man på vw,åkarna så tycker dom 65är för lite

du har kanske snäll profil på kammen det gör väll sitt till

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jan 20, 2015 2:17 pm
av Jens Gustavsson
det beror på en massa saker men tänk på att det är lätta grejor i denna motor och bara 40mm insugs ventil med 8mm skaft.

då B20-B18 har problem med svikt i kamaxel stommen så är accelerationen låg och det gör att det fungerar med ganska låga fjäder tryck.

vet du vad en modärn rally motor som varvar 8500rpm har för sätestryck? (duratec topp jag fixade nya säten på och som jag bytte till inklassade värre coswort fjädrar)

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n(468 sävar hp/7700rpm/1.84bar)

Postat: tis jan 20, 2015 3:25 pm
av Kadett4wd
det är bara några få kilon.

Jag har varvat över 8000 på en 16v med ca 10kg inspänningstryck
det behövs inte så mycket som en del vill tro.