Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån mar 25, 2019 11:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 418 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 28, 2018 6:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 297
Ort: Hörnsjö
Du har inte funderat på AEM 380 pumpar?
Ska flöda nästan 300 lph vid 8bar! Kan inte vara mkt flöde kvar i en 044 då.

Hursomhelst jävligt fränt b18 bygge.

Edit: skrivfel..

_________________
- Full gas spar tid


Senast redigerad av kickassford fre dec 28, 2018 9:17 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 7:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20764
Ort: Tomterna/sävar
har du nån länk på flödes diagram och data på den pumpen?

drömmen vore 8+ liter vid 8-9 bar

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 8:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 297
Ort: Hörnsjö
https://www.aemelectronics.com/articles/aem-releases-380lph-high-flow-high-pressure-fuel-pump

Bild


Jens Gustavsson skrev:
drömmen vore 8+ liter vid 8-9 bar

2st såna och du är hemma..

_________________
- Full gas spar tid


Senast redigerad av kickassford fre dec 28, 2018 9:53 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 8:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9332
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tips.. Kolla bränslepumpen på lite äldre mercor, det är en pierburg pump.
De är byggda som en skruvkompressor inuti, och klarar upp mot 10bar(hittar inte specen nu)
Exempelvis R129 karossen, SL73 amg har den.(den sitter i ett flertal mercor)
SL73 AMG ligger på 525hk original.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 393
Klarade inte 044an högre tryck när det var 2 st i serie. Iof blir det många pumpar och mkt ström.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 9:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 297
Ort: Hörnsjö
Kadett4wd skrev:
Tips.. Kolla bränslepumpen på lite äldre mercor, det är en pierburg pump...


Ja sedär, det är pierburg 7.00228.51.0 eller MB 0004781701.
Data på denna länk: http://www.wilmink.nl/pierburg/Pierburg_brandstofpompen.pdf

Ca 240 lph @ 8 bar

En 044 verkar leverera just under 200 lph

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 10:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20764
Ort: Tomterna/sävar
va bra drag i den aem 380 pumpen. ser ut som de trimmat upp en 044.

4.5 liter styck vid 8.5 bar är bra :thumbright:

ska flödes testa mina pumpar så fort jag hinner.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 10:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9332
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kickassford skrev:
Kadett4wd skrev:
Tips.. Kolla bränslepumpen på lite äldre mercor, det är en pierburg pump...


Ja sedär, det är pierburg 7.00228.51.0 eller MB 0004781701.
Data på denna länk: http://www.wilmink.nl/pierburg/Pierburg_brandstofpompen.pdf

Ca 240 lph @ 8 bar

En 044 verkar leverera just under 200 lph


Fördel med pierburg är att den ska vara knäpptyst också ;)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 29, 2018 10:24 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9807
Ort: Sävar
AEM 380 kom för några år sedan, det är AEM 400 som gäller nu. Den ska klara E85/E90 men på 100% etanol "kan" livslängden förkortas.
Det är trevligt att den har samma formfaktor som en 044.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 29, 2018 10:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 297
Ort: Hörnsjö
Ja kolla, trodde det var samma pump då 380n har benämnts som 400 också.

https://www.aemelectronics.com/products/400lph-metric-inline-high-flow-fuel-pump

Bild

Ca 5,4 liter/min @ 8 bar..

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 30, 2018 5:56 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20764
Ort: Tomterna/sävar
har plockat isär B18 i dag för inspektion och uppdatering. fyller i lite data för min egna skull så jag mins eftersom här.

allt såg bra ut med kam och lyftare, inga slitage alls trots höga fjäder tryck! (comp2900)

toppackning såg bra ut inga tendenser till lekage.

lite nötnigar på stötstängerna men mins inte riktigt hur de såg ut före? men lite va sen tidigare också? (böjt sig på höga varv och laddtryck)

såg lite nött ut axial lagret till kamaxeln. stål acc lager (0.25mm)

cc förbränings rum på sommarens "24 timmars reserv toppen" 53cc ( ändas rikt planad) ca 8.15:1-8.2:1 i kompa förhållande med 4cc i kolv och 0.90mm klämspalt med 1.1mm packning (kolv upstick 0.05mm)

packning glaser H03818-00

toppens höjd 87.7mm

ventiler 42x37mm vp och kg ut 8mm skaft och adapter styrningar. vikt 91/82 . 4100in och 4033ut

reserv toppen/ 2014-2018toppen
2 45 46
4 82 84
6 109 115
8 132 138
10 150 158
11 159 168
12 154 165
14 150 169
16 xx 168
18 xx 168






cc förbränings rum 2016 comp toppen 42cc men den hadde kolv som vände 1.75mm under däck plan och ca 1.8mm koppar marin packning ungefär ca 7.8:1 och med 0.85mm packning 8.5:1

toppens höjd 84.4mm

40x35 vp med 8mm skaft adapter styrningar och K-line. vikt 78/76g

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2019 8:54 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20764
Ort: Tomterna/sävar
nu är förbrännings rummet planat ned ned till ca 46cc (86.5mm) och det ger ca 9.0:1 i kompa. känns bra med den nyare vassare kamaxln samt det bättre E100 GOAT FUELS bränslet jag nu ska köra.

ska fin lira ett par saker i toppen sen börja skruva ihop med den nya kamaxeln i morgon.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2019 12:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9332
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kör mer komp ;)
Nya bmw/toyota 6an har ju 11-1 i komp std med turbo och går på 95 eller 98 macksoppa.
Så nog bör den ta 10-1 med E100 iaf.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2019 1:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20764
Ort: Tomterna/sävar
hej det är svårt än fast jag nästan inte portat förbräningsrummet nått att komma dit i kompa utan att börja kompromissa topackningens hålbarhet är jag rädd (styv heten i toppen). sen skiljer det mycket på en B18 och i en modärn 4v förbränings rum hur mycket kompa man kan ha utan problem.

men tänk på hur man jobbade på 80 -90 talet för att sänka kompan i turbo motorer, nu är det tvärt om med dagens bränsle, efi, lamder och turbos :thumbright:

tips! mer kompa då man har mer kamaxel lika som på en sugmotor!

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2019 8:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9332
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jo jag är medveten om förbränningsrumsskillnader, därav jag angav att nyare maskiner trots allt kör med 11-1 och blyfri 95
med E100 så vidgas väl tuningfönstret än mer?(jämfört mot e85), så du kan köra den lite fetare ändå för att minska spikbenägenheten
Du kan säkert köra ned mot lambda 0.70-0.73(gissar lite nu) och med det kunna ladda än mer, eller höja kompet.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 418 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010