Sida 24 av 42

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 6:40 pm
av kickassford
Du har inte funderat på AEM 380 pumpar?
Ska flöda nästan 300 lph vid 8bar! Kan inte vara mkt flöde kvar i en 044 då.

Hursomhelst jävligt fränt b18 bygge.

Edit: skrivfel..

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 7:36 pm
av Jens Gustavsson
har du nån länk på flödes diagram och data på den pumpen?

drömmen vore 8+ liter vid 8-9 bar

mvh jens

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 8:20 pm
av kickassford
https://www.aemelectronics.com/articles ... -fuel-pump

Bild

Jens Gustavsson skrev:drömmen vore 8+ liter vid 8-9 bar
2st såna och du är hemma..

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 8:33 pm
av Kadett4wd
Tips.. Kolla bränslepumpen på lite äldre mercor, det är en pierburg pump.
De är byggda som en skruvkompressor inuti, och klarar upp mot 10bar(hittar inte specen nu)
Exempelvis R129 karossen, SL73 amg har den.(den sitter i ett flertal mercor)
SL73 AMG ligger på 525hk original.

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 8:59 pm
av nkro
Klarade inte 044an högre tryck när det var 2 st i serie. Iof blir det många pumpar och mkt ström.

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 9:22 pm
av kickassford
Kadett4wd skrev:Tips.. Kolla bränslepumpen på lite äldre mercor, det är en pierburg pump...
Ja sedär, det är pierburg 7.00228.51.0 eller MB 0004781701.
Data på denna länk: http://www.wilmink.nl/pierburg/Pierburg ... pompen.pdf

Ca 240 lph @ 8 bar

En 044 verkar leverera just under 200 lph

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 10:01 pm
av Jens Gustavsson
va bra drag i den aem 380 pumpen. ser ut som de trimmat upp en 044.

4.5 liter styck vid 8.5 bar är bra :thumbright:

ska flödes testa mina pumpar så fort jag hinner.

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: fre dec 28, 2018 10:31 pm
av Kadett4wd
kickassford skrev:
Kadett4wd skrev:Tips.. Kolla bränslepumpen på lite äldre mercor, det är en pierburg pump...
Ja sedär, det är pierburg 7.00228.51.0 eller MB 0004781701.
Data på denna länk: http://www.wilmink.nl/pierburg/Pierburg ... pompen.pdf

Ca 240 lph @ 8 bar

En 044 verkar leverera just under 200 lph
Fördel med pierburg är att den ska vara knäpptyst också ;)

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: lör dec 29, 2018 10:24 pm
av mattias
AEM 380 kom för några år sedan, det är AEM 400 som gäller nu. Den ska klara E85/E90 men på 100% etanol "kan" livslängden förkortas.
Det är trevligt att den har samma formfaktor som en 044.

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: lör dec 29, 2018 10:57 pm
av kickassford
Ja kolla, trodde det var samma pump då 380n har benämnts som 400 också.

https://www.aemelectronics.com/products ... -fuel-pump

Bild

Ca 5,4 liter/min @ 8 bar..

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: sön dec 30, 2018 5:56 pm
av Jens Gustavsson
har plockat isär B18 i dag för inspektion och uppdatering. fyller i lite data för min egna skull så jag mins eftersom här.

allt såg bra ut med kam och lyftare, inga slitage alls trots höga fjäder tryck! (comp2900)

toppackning såg bra ut inga tendenser till lekage.

lite nötnigar på stötstängerna men mins inte riktigt hur de såg ut före? men lite va sen tidigare också? (böjt sig på höga varv och laddtryck)

såg lite nött ut axial lagret till kamaxeln. stål acc lager (0.25mm)

cc förbränings rum på sommarens "24 timmars reserv toppen" 53cc ( ändas rikt planad) ca 8.15:1-8.2:1 i kompa förhållande med 4cc i kolv och 0.90mm klämspalt med 1.1mm packning (kolv upstick 0.05mm)

packning glaser H03818-00

toppens höjd 87.7mm

ventiler 42x37mm vp och kg ut 8mm skaft och adapter styrningar. vikt 91/82 . 4100in och 4033ut

reserv toppen/ 2014-2018toppen
2 45 46
4 82 84
6 109 115
8 132 138
10 150 158
11 159 168
12 154 165
14 150 169
16 xx 168
18 xx 168






cc förbränings rum 2016 comp toppen 42cc men den hadde kolv som vände 1.75mm under däck plan och ca 1.8mm koppar marin packning ungefär ca 7.8:1 och med 0.85mm packning 8.5:1

toppens höjd 84.4mm

40x35 vp med 8mm skaft adapter styrningar och K-line. vikt 78/76g

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: tis jan 01, 2019 8:54 am
av Jens Gustavsson
nu är förbrännings rummet planat ned ned till ca 46cc (86.5mm) och det ger ca 9.0:1 i kompa. känns bra med den nyare vassare kamaxln samt det bättre E100 GOAT FUELS bränslet jag nu ska köra.

ska fin lira ett par saker i toppen sen börja skruva ihop med den nya kamaxeln i morgon.

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: tis jan 01, 2019 12:50 pm
av Kadett4wd
kör mer komp ;)
Nya bmw/toyota 6an har ju 11-1 i komp std med turbo och går på 95 eller 98 macksoppa.
Så nog bör den ta 10-1 med E100 iaf.

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: tis jan 01, 2019 1:41 pm
av Jens Gustavsson
hej det är svårt än fast jag nästan inte portat förbräningsrummet nått att komma dit i kompa utan att börja kompromissa topackningens hålbarhet är jag rädd (styv heten i toppen). sen skiljer det mycket på en B18 och i en modärn 4v förbränings rum hur mycket kompa man kan ha utan problem.

men tänk på hur man jobbade på 80 -90 talet för att sänka kompan i turbo motorer, nu är det tvärt om med dagens bränsle, efi, lamder och turbos :thumbright:

tips! mer kompa då man har mer kamaxel lika som på en sugmotor!

Re: Comp ET/A B18:n Del 2 dec 2018 dyno. bränsle test!

Postat: tis jan 01, 2019 8:52 pm
av Kadett4wd
Jo jag är medveten om förbränningsrumsskillnader, därav jag angav att nyare maskiner trots allt kör med 11-1 och blyfri 95
med E100 så vidgas väl tuningfönstret än mer?(jämfört mot e85), så du kan köra den lite fetare ändå för att minska spikbenägenheten
Du kan säkert köra ned mot lambda 0.70-0.73(gissar lite nu) och med det kunna ladda än mer, eller höja kompet.