Sida 26 av 42
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 nya motorn testad nära 100hk/L s
Postat: mån jan 14, 2019 4:49 pm
av thomass
Imponerande! Ska bli riktigt kul att få se vad den presterar vid lite mer påfrestning
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 nya motorn testad nära 100hk/L s
Postat: mån jan 14, 2019 7:45 pm
av whilliam
Hej Jens!
Kul att det blir sånt drag i den gamla Volvon
Hoppas du får till det med turbintömning så att det går o starta med denna turbo också, ska själv få liv i en 1800cc men den är 16v så jag kanske klarar mig med en högre stallspeed ist, för turbintömning.
Holset har ju slutat att lägga in verkningsgradsöar i sina kompressormappar, kanske du som ÅF kan tjata dig till en som har såna "öar"?
Vore kul att räkna på var du ligger i mappen ungefär som görs i den översta tråden på avancerat
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 nya motorn testad nära 100hk/L s
Postat: tis jan 15, 2019 4:31 pm
av Jens Gustavsson
Hej jo den kommer inte gå att stalla upp som det är nu på långa vägar men jag jobbar nu lite här för mer effekt mellan 6800-8800rpm så ska jag försöka att lösa det med lådan sen i bilen annars får jag sätta tillbaka den snällare kamaxeln. det är vid 3000rpm på transbrake den inte orkar sen går det bra upp till stall speed kring 7000rpm/3bar ladd före start.
jag har några diagram men bryr mig inte så mycket om exakt verkningsgrad i compressor diagrammet det blir ingen större skillnad inom vissa ramar bara man kan bra laddkylare och låga avgastryck värkar det som i dynon och på banan. de ser iallafall ut att ha likande siffror som många av de andra turbo tilvärkarna eller bättre.
en liten dyno film
https://www.youtube.com/watch?v=ZP_01LgI-40
sen lite mer laddtryck här
https://www.youtube.com/watch?v=1A7XfGn ... e=youtu.be
ca 1.2 bar avgastryck vid 2.29bar ladd vid toppeffekten.
27 grader tändning på varv.
lamda 0.78.
ca 80% duty cykel på spridarn.
61 grader C vatten temp
20 grader MAT
mvh jens
så här känns det då man släpper transbraken till slut haha
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 574hp/8500rpm/2.29bar
Postat: ons jan 16, 2019 6:53 pm
av whilliam
Jens skrev:
"jag har några diagram men bryr mig inte så mycket om exakt verkningsgrad i compressor diagrammet det blir ingen större skillnad inom vissa ramar bara man kan bra laddkylare och låga avgastryck värkar det som i dynon och på banan. de ser iallafall ut att ha likande siffror som många av de andra turbo tilvärkarna eller bättre."
Det är faktiskt ganska viktigt med "procenten" i kompressormappen, det går inte att "rädda" med en intercooler utan de procent som är sämre där gör ju att avgassidan belastas hårdare (kompressorn ska ju drivas också, fast den går tyngre) Tänk på förlusterna som är hela vägen från avgasventil -->grenrör --> Wastegateuttag --> Avgashus --> Turbinhjul --> lager, så det krävs ganska mycket mer energi om kompressorn ligger lite fel.
(kolla mer om detta i den galna turbodjupdykningstråden på avancerat)
Förr hade Holset verkningsgrad ute, men den såg faktiskt lite sämre ut än de andras på höga laddtryck och nuförtiden anger de inte verkningsgrad
Jäkligt häftigt med sånt pulver i Gammal B18
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 574hp/8500rpm/2.29bar
Postat: tor jan 17, 2019 7:12 am
av Jens Gustavsson
hej jag håller med om resonemanget ditt men jag ser ju på avgas medeltrycket samt effekten att det är bra harmoni och effektivitet i turbosystemet nu och det är egentligen ännu viktigare i slutändan (för mig och min tävlings satsning iallafall).
jag ska läsa hela den tråden nån kväll.
mvh jens
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 574hp/8500rpm/2.29bar
Postat: tor jan 17, 2019 5:44 pm
av Jens Gustavsson
Hej har gasat några pull i dag och fått 629hk vid 8400rpm (släppte där) vid 2.54 bar ladd.
560nm.
1.3 bar avgastryck
88% duty
känns bra den gillar laddtryck bättre nu!
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 629hp/8400rpm/2.54bar
Postat: mån jan 21, 2019 5:26 pm
av Jens Gustavsson
Nytt B18-B20 rekord nu i dag i bänken med 655hk och 600nm ur den lilla 1789cc B18 på 8200rpm och 2.69bar ladd.
100hk/litern sugmotor :thumbright
97% duty cykel.
5.5 bar soppa tryck före filtret (2.77bar DP) ser inte ut att falla ska prova högre.
avgastrycket ligger kring 1.4-1.5 bar på 2.7 bar laddtryck (helt otroligt bra och det som gör denna 8v motor så glad på laddtryck).
har aldrig sett nån annan turbo som ger så fina avgastryck som holset. ni som testat vad bruka ni ha? jag har kört BW av flera modeller de brukar i bästa fall ligga 0.3 bar under ladd men sen komma i kapp laddtrycket vid max rpm men det va inte senaste SXE modellen de kanske är bättre?
kommer mer info och kanske en film i morgon.
mvh jens
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 655hp/8200rpm/2.69bar
Postat: mån jan 21, 2019 6:06 pm
av whilliam
Tar sig bra nu ser jag
91 Nm/Bar/liter är inte illa när det är så här höga varvtal!
Med HX40 såg det ut som att du kunde få de 600 Nmetrarna vid 6500rpm orkar den det fortfarande eller kommer laddet för sent för det nu?
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 655hp/8200rpm/2.69bar
Postat: tis jan 22, 2019 7:10 am
av Jens Gustavsson
Hej den ger 96nm/ liter sugmotor och 335nm/liter turbo vid 7000rpm och vid 2.5bar laddtryck.
jag håller igen med både laddtryck, tändning och lamda target under 7000rpm annars vore pik vrid vid 6600 skulle jag tro och betydligt högre.
mvh jens
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 655hp/8200rpm/2.69bar
Postat: tis jan 22, 2019 7:38 am
av Jens Gustavsson
en liten film från 655hk bromsningen (speciellt sista 2-3 minuterna)
https://www.youtube.com/watch?v=XVMgDhETv5I
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 655hp/8200rpm/2.69bar
Postat: tis jan 22, 2019 7:59 am
av Jens Gustavsson
vems logg
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 655hp/8200rpm/2.69bar
Postat: tis jan 22, 2019 8:29 am
av Jens Gustavsson
avgastrycket ligger kring 1.4-1.5 bar på 2.7 bar laddtryck (helt otroligt bra och det som gör denna 8v motor så glad på laddtryck).
har aldrig sett nån annan turbo som ger så fina avgastryck som holset.
ni som testat mycket i bil och bänk vad bruka ni ha? jag har kört BW av flera modeller de brukar i bästa fall ligga 0.3 bar under ladd men sen komma i kapp laddtrycket vid max rpm men det va inte senaste SXE modellen de kanske är bättre?
vist avgastrycket är inte lika noga på en nyare 4v motor med snällare kamaxlar men viktig och jag står för att detta är en viktig parameter än om det bara är ett medel tryck före turbon.
egentligen om man ska va lite petig så är det bara ett medel tryck man ser i pleniumen på insugs sidan också kan pulsera en del men där pratar men inte så mycket om det. sen i runnersen är det riktigt pulserande tryck men det är som i grenröret nått man måste ha rätt tunig på då det är svårt att mäta (men kommer snart va ganska enkelt tror jag att mäta med allt snabbare loggar och minnen).
mvh jens
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 629hp/8400rpm/2.54bar
Postat: tis jan 22, 2019 12:49 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:97% duty cykel.
5.5 bar soppa tryck före filtret (2.77bar DP) ser inte ut att falla ska prova högre.
Hur mycket mer går det att höja bränsle trycket?
Sen är det väl större spridare gäller
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 655hp/8200rpm/2.69bar
Postat: tis jan 22, 2019 2:07 pm
av Jens Gustavsson
jag har höjt soppatrycket nu och har mer duty men höjde laddet också så nu är jag uppe på 98% igen
har kört ca 15 pull till nu närmare 3 bar men inte riktigt fått till det perfekta pullet, men har sett 685-696hk flera gånger vid ca 8250rpm och 3 bar ganska exakt.
har lite strul med soppa systemet och lamda värdena vid 3 bar måste kolla upp spridare, lamda sonden, pumparna mm. men det lutar mot att pumparna är för små helt enkelt nu.
men detta är nu iallafall den vassaste B18-B20 som körts i dyno och det känns bra
inga omräkningar på väder eller drivline förluster mm och inga pik siffror räknat med och väl kalibrerad våg!
mvh jens
Re: Comp ET/A B18:n Del 2 696hp/8200rpm/3.01bar
Postat: tor jan 24, 2019 11:28 am
av DanielW
Men så fränt, ska du fortsätta eller räcker det?
Blir kul att se till sommaren.