Inlopp till vattenpump

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Inlopp till vattenpump

Inlägg av lyyski »

Tjenare!

Är i stora hela klar med bromsbänken nu, Är dock lite fundersam på inloppet till matarpumpen..

Tanken kommer stå ca 3m bort och ca 2m högre än vad pumpen står, hur grovt behöver rör/slangen vara för man inte ska riskera att tillräckligt med vatten kommer fram?

Vad har ni andra för ledningar till matarpumpen?

Med vänlig hälsning,
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av jacobson_se »

Vad är det för pump du har?
Ju större sugledning desto bättre men man behöver ju inte överdriva.

/Christer
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av primer »

jag har 2.5tum mellan tank och pump sen efter pump har jag 1 tum slang fram till bromsen sen delar det sig till 2 st 19mm in i bromsen
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av 900hasse »

Hej!

Vi har en pump som vi tänkt ska ha ett konstant arbetstryck på ca 4bar som matar bromsen, detta för att regleringen ska bli enklare.
Tror dimensionerna är lika de Primer men det är inte testat ännu!

Hur reglerar ni varvtalet på bänken?

Våran plan:
1. Pulsgivare på bänken till en PLC
2. PID regulator i PLC
3. Proportionalventil som styrs av PLC för att reglera flödet till bromsen

I PLC'n ökar vi börvärdet för regulatorn i den takt vi vill eller om vi vill hålla den vid något varvtal.

Begränsningen är Cykeltiden på PLC'n men vi ska nog kunna köra reglerloopen för PID'en med ca 10ms intervall.

För jag antar att hur fort man låter motorn öka i varvtal är ganska noga för att det ska bli lika varje gång?

Mvh Hans
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av primer »

jag reglerar varvet med en vanlig vatten ventil och 4.5bars tryck svårt att få till samma svep varje gång men funkar!
låter intressant med plc har funderat på det åxå men har ingen kunskap om det tyvär
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av 900hasse »

Hej!
jag reglerar varvet med en vanlig vatten ventil och 4.5bars tryck svårt att få till samma svep varje gång men funkar!
låter intressant med plc har funderat på det åxå men har ingen kunskap om det tyvär
Jag har relativt goda kunskaper inom PLC programering då jag jobbar med det, detta ger mej ju lite försprång;)
Det svåra är att komma över rätt saker, ska man köpa allt nytt blir det gärna välldigt dyrt!

Vi har tänkt att ha reglerventilen in i bromsen och en bypass med en tryckregulator för att få ett konstant tryck på tillflödet av bänken.

Hur hade du tänkt det om du skulle ha automatisk styrning på det, finns ju ganska billiga alternativ av PLC?

Mvh Hans!
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av primer »

jag hade tänkt samma som du men måste vara en väldigt snabb propitionalventil jag hade tänkt köra med en servomotor som styr en ventil men blir mycket grejer att fixa åxå!
har fixat servomotor och driver till den men har som sagt inte kunskapen
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av 900hasse »

Hej!
jag hade tänkt samma som du men måste vara en väldigt snabb propitionalventil jag hade tänkt köra med en servomotor som styr en ventil men blir mycket grejer att fixa åxå!
har fixat servomotor och driver till den men har som sagt inte kunskapen
Behöver den vara så snabb altså?
Vet inte hur snabb våran kan vara men det är nog inte den snabbaste, men har lite svårt att tro att en elstyrd ventil är långsammare än när du reglerar för hand? rätta mej om jag har fel...

Vi har ju inte provat än så vi vet ju tyvärr inte än...

Mvh Hans
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av primer »

Vet bara att när motorn börjar bygga laddtryck så behövs vatten snabbt och exakt rätt mängd för att motorn inte ska dö och inte skena!
Men med elektronik som justerar så är ju allt enklare!
Testa ventilen det kan mycket väl fungera
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av S1NN3S »

Jag har själv experimenterat med ventil och servon. Kört ett stort rcservo som styr en reglerkulventil (Kulventil byggd för reglering) med
lyckat resultat med hjälp av ett arduino. Funkar bra men är inte snabb nog (den är snabb och de funkar, repeterbara svep men för slö för MIN smak)
så nu går tankar till att kör ett arduino och PWM styra en solenoidventil. Jag tror de är vägen att gå, jag ska sära min broms (Stuska XS-211)
och borra rotorn efter DEPAC's rekommendationer. Om tiden räcker till och allt går som de ska ska de testa i sommar eller till hösten.

Jag får för mig att de blir betydligt enklare att dosera och du kan snabbt skicka på mer vatten vid t.ex. snabbt ökat laddtryck över en kort
tidsrymd som vid liten motor och stor turbo, jag tror ni förstår vad jag menar.

Primer, den bromsen du byggde är ju enormt lik stuska (ett stort paddelhjul). Hur upplever du responsen i din ?
Hur ser ditt inlopp ut ? Stuskan har ju problemet med att inloppet sitter på ena sidan så vattnet måste färdas
runt till andra sidan innan full effekt uppnås. De löser depac och även andra tillverkare på så sätt att man
hålborrar rotorn för att få vattnet "på andra sidan" snabbare. Electrolux hade även de som standard om jag
minns rätt under tiden man byggde vattenbromsar.



För att inte komma ifrån topic så kör jag en Grundfos tryckstegringpump med 5bar i vattentryck. Regleras med en gammal audiwastegate.
76mm (2.5") som sugledning ifrån tanken och 48mm matarledning till en 1 1/4" ventil innan bromsen.


Jag har även funderat lite på att byta servot på nuvarande setup mot en stegmotor och köra likt land and see's ventil men jag ser mer
fördelar med en solenoidventil för stunden.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av lyyski »

Jag löste iaf matningen till min pump med vanliga tryckärlsrör 42mm, är 38mm invändigt?

Ni som bromsar med vattenbromsar,

Hur får ni repeterbara svep? Jag tycker det är riktigt svårt att få till något bra..

Ska bygga om ventil å gasreglage till Manuela doningar nu till en början å se ifall det blir bättre..

Just nu reglerar jag inte vattentrycket alls,(returen som styr trycket) vid fullt öppen kulventil har jag 2bar och stängd 4,5bar.. Osäker på om det höga trycket vid små öppningar av ventilen gör skada för turbin?

Kanske får ta å göra returen större å reglera med en wg,

Med vänlig hälsning,
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av S1NN3S »

På stuska har du en fast strypning ut sen får du ha reglerventil för vatten in.

Jag fick bra repeterbara svep så efter att man fått lite känsla för hur man ska skicka in vatten.
De tar några svep sen vet man. Man får lite känsla. Kolla i loggern vilken svephastighet du får
sen vet du hur pass repeterbara svep du får. Jag körde 600nm på en oöppnad B230 i över 200
svep innan jag byggde om min reglering med ett arduino.

Allt går, de handlar bara om känsla fast en manuell lämpar sig tyvärr dåligt när vi
pratar turbomotorer som ökar effekt snabbt. För mig tog de iaf 2 svep vid ökat
ladd innan jag fick känsla för hur jag skulle öka vattenflödet in innan jag fick de
att fungera.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av Daniel 850 »

hur mycket vatten flöde är de vi snackar om att behöva reglera? och vid vilka tryck?


mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av lyyski »

Något som fixar svepen vore ju helt klart fint, då jag är Nollad på elektronik å programering så är de ju rätt uteslutet för mig:)

Ska se först å främst va Manuella ventiler gör för repeterbarheten..
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Inlopp till vattenpump

Inlägg av S1NN3S »

Daniel 850 skrev:hur mycket vatten flöde är de vi snackar om att behöva reglera? och vid vilka tryck?


mvh Wigge
Min pump flödar 500l/minut alltså 30kubik / timme på full mutter vid 5 bar.
Skriv svar