verklig NA WHP i ur b230??
verklig NA WHP i ur b230??
satt å diskuterade lite med en bekant för ett tag sen, tycker man hör/läser lite titt som tätt om b230 "rallymotorer" osv om b230is som lämnar "herrejösseseffekter"
(tex från gubbar ute på arbetsmarknaden vars son/granne/bekanta osv som kör volvo med 250-350 hästars motorer i skogen osv
själv är jag ju däremot "uppväxt" i en lite annan värld med överladdning och bänkningar i uteslutande modernare bänkar (navbänkar och rullande landsvägar)
har hittills inte hittat några "bekräftade" vurstingeffekter som anger WHP i sånna typer av bänkar och dessa motorer , inte alls många som verkar komma så långt över 200 whp som max i volvos med b230. (dock hittar jag ju ingen som faktiskt köpt en sån här "värstingmotor och faktisk kört den i en modern hjulbänk desvärre)
lite som jämförelse så har jag vart med vid mapning/bromsning vid ett stort antal bilar som är uppgivna till 500-1000 hästar från dittan å dattan trimföretag, som sedan i en bänk faktiskt bara visar 60-80% av det på uppmätt hjuleffekt,,,
är det så att man faktiskt på riktigt förlorar så jäkla mycket mellan en mätning på veven i en ren motorbänk till däckens friktion mot rullarna?? helt klart mycket som kan skilja många förluster på vägen från ett luftkonditionerat laboratorium till en motorn som gått antal timmar på "mackbränsle" lagom insliten drivlina , stora tunga däck som ska dra runt rullar osv osv.
ang detta så fick jag höra från en källa som jag litar på till fullo att i en bromsbänk för MC (rullande landsväg) så kan det skilja uppemot 10% mellan bara två olika däck på samma hojj samma dag bara däckbyte (typ hårda gatdäck mot flong nya slicks)
någon som har nått att hänvisa till ang detta??
(tex från gubbar ute på arbetsmarknaden vars son/granne/bekanta osv som kör volvo med 250-350 hästars motorer i skogen osv
själv är jag ju däremot "uppväxt" i en lite annan värld med överladdning och bänkningar i uteslutande modernare bänkar (navbänkar och rullande landsvägar)
har hittills inte hittat några "bekräftade" vurstingeffekter som anger WHP i sånna typer av bänkar och dessa motorer , inte alls många som verkar komma så långt över 200 whp som max i volvos med b230. (dock hittar jag ju ingen som faktiskt köpt en sån här "värstingmotor och faktisk kört den i en modern hjulbänk desvärre)
lite som jämförelse så har jag vart med vid mapning/bromsning vid ett stort antal bilar som är uppgivna till 500-1000 hästar från dittan å dattan trimföretag, som sedan i en bänk faktiskt bara visar 60-80% av det på uppmätt hjuleffekt,,,
är det så att man faktiskt på riktigt förlorar så jäkla mycket mellan en mätning på veven i en ren motorbänk till däckens friktion mot rullarna?? helt klart mycket som kan skilja många förluster på vägen från ett luftkonditionerat laboratorium till en motorn som gått antal timmar på "mackbränsle" lagom insliten drivlina , stora tunga däck som ska dra runt rullar osv osv.
ang detta så fick jag höra från en källa som jag litar på till fullo att i en bromsbänk för MC (rullande landsväg) så kan det skilja uppemot 10% mellan bara två olika däck på samma hojj samma dag bara däckbyte (typ hårda gatdäck mot flong nya slicks)
någon som har nått att hänvisa till ang detta??
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: verklig NA WHP i ur b230??
En vis man skrev = ca 5% förlust i varje kuggväxel.
om du har två växlar, växellåda och bakaxel(1 växel om du har 1:1 i lådan)
dock inte addera ihop summorna utan först dra av 5% från vevaxelhästarna, sen ta av 5% från hästarna på utgående axeln på lådan, osv osv.
Friktionen mellan rulle och däck är dock väldigt svår att ange.
Därav anser jag navdynos ge konsekventare siffror än rullar.
Dock en högre siffra, och här gör en del fel. de räknar samma förlust med navdynos som rullar.
Brukar bli lite roligare/skämtsamma ponnys då i motorn *S*
edit: skrev fel ovan.. jag menar först 5% från lådan, sen 5% från pinjong/kronhjul.
Men bara om det inte körs 1:1 i lådan.
om du har två växlar, växellåda och bakaxel(1 växel om du har 1:1 i lådan)
dock inte addera ihop summorna utan först dra av 5% från vevaxelhästarna, sen ta av 5% från hästarna på utgående axeln på lådan, osv osv.
Friktionen mellan rulle och däck är dock väldigt svår att ange.
Därav anser jag navdynos ge konsekventare siffror än rullar.
Dock en högre siffra, och här gör en del fel. de räknar samma förlust med navdynos som rullar.
Brukar bli lite roligare/skämtsamma ponnys då i motorn *S*
edit: skrev fel ovan.. jag menar först 5% från lådan, sen 5% från pinjong/kronhjul.
Men bara om det inte körs 1:1 i lådan.
Senast redigerad av Kadett4wd den tor mar 27, 2014 7:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: verklig NA WHP i ur b230??
jag tycker man ska skilja på de olika effekterna i olika typers dynos på grund av att man inte kan räkna om dem med en miniräknare! det finns många parametrar man bara kan gissa så det är lika bra att låta bli!
vevaxel effekt (motor effekt) är en!
Bak hjuls hk med däck är en annan!
nav dyno effekt är en tredje!
men ska man sen krångla till saker ännu mer så mäter alla olika dynos även i samma typ på olika sätt så det är mycket svårt för folk att jämföra effekt.
i grund och botten så ska man kalibrera bänkarna på bästa sätt med exakta vikter sen kalibrera och avläsa korigerings parametrarna för luften och friktionen för de olika standarderna på ett korrekt, ärligt och vetenskapligt sätt då får man effekt som ändå har nått med verkligheten att göra.
mvh jens
vevaxel effekt (motor effekt) är en!
Bak hjuls hk med däck är en annan!
nav dyno effekt är en tredje!
men ska man sen krångla till saker ännu mer så mäter alla olika dynos även i samma typ på olika sätt så det är mycket svårt för folk att jämföra effekt.
i grund och botten så ska man kalibrera bänkarna på bästa sätt med exakta vikter sen kalibrera och avläsa korigerings parametrarna för luften och friktionen för de olika standarderna på ett korrekt, ärligt och vetenskapligt sätt då får man effekt som ändå har nått med verkligheten att göra.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: verklig NA WHP i ur b230??
har skummat igenom trådarna nu lite halvsnabbt,.
men det jag var ute efter var mer om någon kan hänvisa till någon sida eller några siffror med något exempel på dem "vassaste" rally/racing/långlopp osv bilarna mätta på någon modern bromsad rullande landsväg, å vad dem får ut på hjueleffekt i en säg rally 240/940 lr liknande jämnfört mot vad dem anges lämna från motorbyggarna när dem köper en "färdig" motor liksom??
men det jag var ute efter var mer om någon kan hänvisa till någon sida eller några siffror med något exempel på dem "vassaste" rally/racing/långlopp osv bilarna mätta på någon modern bromsad rullande landsväg, å vad dem får ut på hjueleffekt i en säg rally 240/940 lr liknande jämnfört mot vad dem anges lämna från motorbyggarna när dem köper en "färdig" motor liksom??
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: verklig NA WHP i ur b230??
En sak jag funderat på är hur en navdyno typ dynapack funkar. Exakt hur mäter dessa effekten? Flöde och hydraultryck? Kompenserar de för
Sliten pump,varm olja, luft i oljan? Gammal olja osv.
För sitter väl ingen lastcell på dessa?
Jag tror att många av dessa motorer har glädjesiffror från motorbyggarna. Är ju lite så bland många rallyåkare iaf att de har köpt en motor från något känt namn. Men har egentligen noll koll på vad de har. De vet bara siffror på vad motorn ska ge.
Sliten pump,varm olja, luft i oljan? Gammal olja osv.
För sitter väl ingen lastcell på dessa?
Jag tror att många av dessa motorer har glädjesiffror från motorbyggarna. Är ju lite så bland många rallyåkare iaf att de har köpt en motor från något känt namn. Men har egentligen noll koll på vad de har. De vet bara siffror på vad motorn ska ge.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: verklig NA WHP i ur b230??
knotan skrev:har skummat igenom trådarna nu lite halvsnabbt,.
men det jag var ute efter var mer om någon kan hänvisa till någon sida eller några siffror med något exempel på dem "vassaste" rally/racing/långlopp osv bilarna mätta på någon modern bromsad rullande landsväg, å vad dem får ut på hjueleffekt i en säg rally 240/940 lr liknande jämnfört mot vad dem anges lämna från motorbyggarna när dem köper en "färdig" motor liksom??
jag hörde talas nyligt om en 940 rally B230 8v motor med (från minnet) 293hk och 318nm men då är det omräknat hit och dit så man vet inte så mycket men det ska va motor hk men omräknat från hjul hk och diagramet visa inga varvtal vara km/t och inga utväxligar eller däck höjder presenterades heller. säkert en väldigt fin motor säger inte att effekten inte stämmer men det låter lite opålitligt då det är många omräkningar. varför inte säga att den gav säg typ 248hk och 276nm vid xxxx rpm på hjulen med xxxx däck och utväxling på en xxx bänk så hadde det sagt nått iallafall.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: verklig NA WHP i ur b230??
jag är inne lite på samma spår det var däri diskussionen jag hade låg
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: verklig NA WHP i ur b230??
Har ett litet test jag gått och klurat på ett tag... Testa rullmotståndet med olika däcktryck..
Men nu kom jag på att om växellådan har 1:1 på någon växel så kan man se om det gör någon skillnad i transmissionsförlust. Testobjektet är i detta fallet min brukis s40 1,8 med m56???? är det 1:1 på 4an i den??
Ska koppla in odb läsaren och kontrollera så insugstempen ligger lika innan varje test..
Men nu kom jag på att om växellådan har 1:1 på någon växel så kan man se om det gör någon skillnad i transmissionsförlust. Testobjektet är i detta fallet min brukis s40 1,8 med m56???? är det 1:1 på 4an i den??
Ska koppla in odb läsaren och kontrollera så insugstempen ligger lika innan varje test..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: verklig NA WHP i ur b230??
Jag har gjort lite eftersökningar och det skiljer i runda slängar 5-10 (!) % mellan bromsade rullar och nav monterat lite beroende på märke (vissa har ju enkel rulle man står uppepå och andra modellen med två rullar man spänner ner bilen mellan)
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: verklig NA WHP i ur b230??
M56 har inte 1/1 på 4an..dundersmurfen skrev:Har ett litet test jag gått och klurat på ett tag... Testa rullmotståndet med olika däcktryck..
Men nu kom jag på att om växellådan har 1:1 på någon växel så kan man se om det gör någon skillnad i transmissionsförlust. Testobjektet är i detta fallet min brukis s40 1,8 med m56???? är det 1:1 på 4an i den??
Ska koppla in odb läsaren och kontrollera så insugstempen ligger lika innan varje test..
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: verklig NA WHP i ur b230??
Jag tror inte transmissionen ger nån större effektförlust.
Det är bara att räkna om den påstådda förlusten i kW mot värme.
Hur snabbt hade då inte 1,5-2 liter växellåds och bakaxelolja kokat?
Däcken är största förlusten och det har med hastigheten att göra.
På bänkar som mäter utrullning så man man se att vid 150km/h är förlusten under 25 hästar och över 200km/h är man snart över 60 hästar.
Och då kör vi alltid vanliga 195/60/15 gatdäck med 2,5 bars tryck.
Kan bero på att det är en dubbelrulle som bilen spänns ner och att däcket deformeras in mellan rullarna vid hög hastighet.
Jag har hört om en Volvo som angavs till 294 hästar men i navbänk gav den 250 hästar.
Snällt räknat gav den max 260 hästar vilket är jävligt mycket för en 230 även om den är på 2,5 liter.
En riktigt bra 531topp flödar 260 CFM vid 16mm utan förgasare så mycket över 250 hästar är svårt att få.
Evo toppen är tyvärr helt felgjord så den flödar inte bättre trots bättre kanal.
Gjorde precis en och den flödar också 260 CFM vid 16mm.
Utan ventil, (bara skaftet) flödar den 299 så det är en för stor ventil (49mm) som sitter för nära cylindern.(3mm).
Mycket jobb att flytta en sån topp med nya ventiluttag i kolvarna.
Har en sån topp här som jag ska göra om och testa lite med.
Erland
Det är bara att räkna om den påstådda förlusten i kW mot värme.
Hur snabbt hade då inte 1,5-2 liter växellåds och bakaxelolja kokat?
Däcken är största förlusten och det har med hastigheten att göra.
På bänkar som mäter utrullning så man man se att vid 150km/h är förlusten under 25 hästar och över 200km/h är man snart över 60 hästar.
Och då kör vi alltid vanliga 195/60/15 gatdäck med 2,5 bars tryck.
Kan bero på att det är en dubbelrulle som bilen spänns ner och att däcket deformeras in mellan rullarna vid hög hastighet.
Jag har hört om en Volvo som angavs till 294 hästar men i navbänk gav den 250 hästar.
Snällt räknat gav den max 260 hästar vilket är jävligt mycket för en 230 även om den är på 2,5 liter.
En riktigt bra 531topp flödar 260 CFM vid 16mm utan förgasare så mycket över 250 hästar är svårt att få.
Evo toppen är tyvärr helt felgjord så den flödar inte bättre trots bättre kanal.
Gjorde precis en och den flödar också 260 CFM vid 16mm.
Utan ventil, (bara skaftet) flödar den 299 så det är en för stor ventil (49mm) som sitter för nära cylindern.(3mm).
Mycket jobb att flytta en sån topp med nya ventiluttag i kolvarna.
Har en sån topp här som jag ska göra om och testa lite med.
Erland
Re: verklig NA WHP i ur b230??
Hej,
Bromsade min 2.4 RC-bil för några veckor sedan.
B230 2360cc, 531-topp som Erland gjort, AGAP 275-16 kam. 50mm spjällhus, typ3 grenrör kortat 2dm.
Den gav i Järbo alltech rullande landsväg med dubbla rullar 185kW på hjulen. Körde på 4:an 1:1 i lådan 5,63:1 i bakaxeln. 195/65-15 sommardäck.
Toppeffekt vid 7500rpm, låg över 180kW från 6500rpm och sjönk ner under 180kW runt 8000rpm.
Den bänken kompenserar inte för väderlek. Var vid bromsningen lågtryck(regn) och runt 10C.
/Micke
Bromsade min 2.4 RC-bil för några veckor sedan.
B230 2360cc, 531-topp som Erland gjort, AGAP 275-16 kam. 50mm spjällhus, typ3 grenrör kortat 2dm.
Den gav i Järbo alltech rullande landsväg med dubbla rullar 185kW på hjulen. Körde på 4:an 1:1 i lådan 5,63:1 i bakaxeln. 195/65-15 sommardäck.
Toppeffekt vid 7500rpm, låg över 180kW från 6500rpm och sjönk ner under 180kW runt 8000rpm.
Den bänken kompenserar inte för väderlek. Var vid bromsningen lågtryck(regn) och runt 10C.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: verklig NA WHP i ur b230??
Så stora förluster alltså, jag har mätt i min 244 -18whp vid 180km/h (frikopplat med växel i). Det minskar stadigt när farten avtar. Men det är klart att sådant beror ju på temp nerspänning tryck och massa annat.
Om ni menar motorbroms så stämmer värdena bättre kanske
Om ni menar motorbroms så stämmer värdena bättre kanske
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: verklig NA WHP i ur b230??
Ur växel och utrullning så fort det bara går. Bara rullmotstånd.
Här är förlusterna för min 142:a från 1000 till 8000 varv med 1000 varv mellan:
2 - 5 - 12 - 18 - 25 - 34 - 47 - 67.
Jag läser av en kurva i ett diagram så det slår på nån hk men det sticker iväg rejält på slutet.
Detta är en bänk med dubbla rullar.
En M3 3,2 som bromsades samtidigt som min gav 310 motorhästar.
Den hade ca 60 hästars rullförlust och jag hade ungefär 47 hästar vid 7000 varv, 212 i motorn då enligt bänken.
Detta är med 4.11 i bakaxeln och på 4:an med 1:1.
Med 5.38 hade hastigheten blivit 76% alltså motsvarande vid 5300 varv och 25 till 27 hästar.
Där brukar de flesta rallybilarna hamna i förlust.
Erland
Här är förlusterna för min 142:a från 1000 till 8000 varv med 1000 varv mellan:
2 - 5 - 12 - 18 - 25 - 34 - 47 - 67.
Jag läser av en kurva i ett diagram så det slår på nån hk men det sticker iväg rejält på slutet.
Detta är en bänk med dubbla rullar.
En M3 3,2 som bromsades samtidigt som min gav 310 motorhästar.
Den hade ca 60 hästars rullförlust och jag hade ungefär 47 hästar vid 7000 varv, 212 i motorn då enligt bänken.
Detta är med 4.11 i bakaxeln och på 4:an med 1:1.
Med 5.38 hade hastigheten blivit 76% alltså motsvarande vid 5300 varv och 25 till 27 hästar.
Där brukar de flesta rallybilarna hamna i förlust.
Erland