verklig NA WHP i ur b230??

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av dundersmurfen »

Hmm skumt, får forska lite mer i detta nästa gång jag dynar volvon. Kan det gå trögare i friläge än frikopplat kanske? Blir lite fel att prata motorvarv också när man låter drivlinan snurra, beror ju på växel vilket varvtal det blir. Ska göra fler test och försöka redogöra tydligt iaf.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av The »

Med 1:1 på växeln så snurrar hela drivlinan med motorvarv, bortsett från drivaxlarna då.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av dundersmurfen »

Ja precis, menar bara att det känns bakvänt att prata motorvarv i drivlinan. Så därför kör jag på hastighet i km/h. Några förslag på vilka test som borde göras?

Sedan kör jag aldrig volvosugis på annat än 2an i stort sett. Tar aplång tid att få snurr på ex 4an. Kurvorna brukar faktiskt bli nästintill identiska på sugisar på olika växlar. 1an används inte för det ger inga fina kurvor och för snabbt svep
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av Erland Cox »

Jag använde varv eftersom det är det som står på bromsdiagrammet.
Km/h hade varit betydligt bättre för det är med hjulhastigheten rullmotståndet ökar.

Erland
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av wuffee »

om evotoppen inte flödar mer än en 531a varför lämnar de då bra med effekt?
de lämnar ju alltid mer effekt när de bytt från 531 till evo.. dåligt gjorda 531?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av Erland Cox »

Evo toppen har bättre kanal men för mycket avgasflöde och för trångt runt insug i sidled.
531 lämnar mer effekt under max effekt och jag tror nog att det finns 531 som funkar bättre än Evo.
Har man större cylinder än 97mm så kommer Evon mer till sin rätt.
Man skulle också kunna sidoförflytta Evo toppen och köra med en mindre avgasventil.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av Jens Gustavsson »

wuffee skrev:om evotoppen inte flödar mer än en 531a varför lämnar de då bra med effekt?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

det är större dim på lyftarna bland annat och då blir det mycket mer aria på en given duration och lyft.

jag håller med erland! inga undervärk med tanke på att det är en helt ny topp från grunden så levererar de inte så bra vrid eller effekt jämfört med en bra 2.4L 405/531 som bara ligger just efter vad jag hittills har sett i min bänk. men på en +3L motor med stort borr så blir den säkert mycket bättre och det är väll kanse det som är va de är gjorda för?

mvh jens
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av Bjorn C »

Erland Cox skrev:Evo toppen har bättre kanal men för mycket avgasflöde och för trångt runt insug i sidled.
531 lämnar mer effekt under max effekt och jag tror nog att det finns 531 som funkar bättre än Evo.
Har man större cylinder än 97mm så kommer Evon mer till sin rätt.
Man skulle också kunna sidoförflytta Evo toppen och köra med en mindre avgasventil.

Erland
som Erland skriver så på tex en 2400cc motor så kan till å med en 531 vara bättre än evo toppen men sen går de isär och evo toppen går utnytja mer än en 531 så evotoppen ska sitta på 2,4 liter å uppåt om den ska göra rätt för sig

en 16 ventilars evo däremot är inte nå bättre än en bra portad std stomme 16 ventilare
däremot passar ju inte en std stomme på dom nya 3,2 liters blocken från kent k så man får ju oftast köpa hela kakan å dom är ju stadiga så evomotorerna är inget dåligt val men mest effekt ger dom inte de finns värre men oftast håller dom ju lite sämre också så kent har säkert fått ut ca 400 ur sina värsta också men backat tillbaka dom lite för att få dom stadigare

jag vet av massor av tester på motorer som är bromsade i både vanlig bänk och så brukar man finköra registret i rullande landsväg och de brukar inte skillja så mycket utan ca 12-16 % som på vanliga bilar

rallycrossfolket är i regel inte så mycke för å lämna ut uppgifter å sånt på nätet så de kan nog vara lite svårt å få tag i många papper men vist finns dom i många gömmor ;)

mvh
totto
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jan 23, 2011 8:49 am
Ort: sunne

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av totto »

hej


Det är samma toppar på nya och gamla blocket från kent. bultdelningen är lika, men möjligt med större
borr på de nya blocken. men som sagt det passar med std topp på nya blocket.

mvh totto
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av Bjorn C »

nja där har du nog fel totto

bultdelningen i sig är kanske samma men på nyare blocken är cylindrarna separerade mellan 2-3 tror jag de är så även om toppen passar i bultdelningen så är förbränningerummen flyttade och då fungerar de ju inte som de ska där av är de bla specialgjorda topplocks packningar mm till dessa motorer

nu talar jag alltså om 3,2 liters blocket som funnits i typ 2 år och inte de gamla evoblockena på 3 liter

Med vänlig hälsning
totto
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jan 23, 2011 8:49 am
Ort: sunne

Re: verklig NA WHP i ur b230??

Inlägg av totto »

hej


100% säker på att det används rena std stommar på de nya mds blocken.(iaf de som byggs på mds)

har skruvat ihop ganska många nu :)

har inte hört/sett någon special gjutning på 16v stommen de senaste 4 åren iaf, men så klart kan det
finnas saker jag inte sett där. Dock är ventilkåpan nygjuten så det kan förvilla lite.

men du har rätt att de nya block finns med centrerade 2-3 cyl (finns med std mått ochså...)

stålpackningar är givetvis anpassade efter cyl centreringen.

topparna görs på b204 stommar och förbränningsrummen byggs efter blocken.

går oftast alldeles utmärkt att bygga om äldre motorer till det nya blocket och behålla den samma toppen.

de gamla r blocken från mds kördes med 99,7-100.1 och de nya blocken körs oftast 101-101.8.

fråga gärna om det är nått så uppgifterna blir rätt.

mvh totto
Skriv svar