Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Hej hej!
Tänkte bara berätta att min cosworth nu blivit bromsad och mappad hos Dahlbäck racing i Borlänge.
Han som mappade hette Tobbe och var en trevlig prick.
Min spec på motorn är följande:
Portad topp
original kolvar
vevstakar kan vara original? kulpenad kanske.
WRC topppackning
arp topp bult
Kammar?
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
Walbro gs450 bränslepump
E85
Jag är glad över att bilen höll ihop då jag inte haft isär bottendelen för att titta hur det ser ut.
Det jag inte vet är om det är original kammar eller nått vassare? Han som mappade tyckte dem var riktigt stygga för att vara original.
Jag har mailat dem för att få ett utförligare bromspapper med laddtryck mottryck osv. Återkommer med detta.
Jag stannade på 505 whp då det var det jag ville ha + att jag inte riktigt har koll på bottendelen i motorn. Tyvär vred vi inte mycket på kammarna då jag inte riktigt visste hur mycket innan ventilerna skulle ta i kolvarna. Tanken var att få motorn o gå som den ska denna sommar för att i höst riva och se över allt samt mäta in och byta till en rockigare turbo, körde med denna då den i det närmaste var gratis här på jobbet.
505whp uppnådes vid 1,7bars laddtryck med ett mottryck på ca 1,5 bar vid varvstoppet.
Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.
Tyck gärna till.
mvh Eric
Tänkte bara berätta att min cosworth nu blivit bromsad och mappad hos Dahlbäck racing i Borlänge.
Han som mappade hette Tobbe och var en trevlig prick.
Min spec på motorn är följande:
Portad topp
original kolvar
vevstakar kan vara original? kulpenad kanske.
WRC topppackning
arp topp bult
Kammar?
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
Walbro gs450 bränslepump
E85
Jag är glad över att bilen höll ihop då jag inte haft isär bottendelen för att titta hur det ser ut.
Det jag inte vet är om det är original kammar eller nått vassare? Han som mappade tyckte dem var riktigt stygga för att vara original.
Jag har mailat dem för att få ett utförligare bromspapper med laddtryck mottryck osv. Återkommer med detta.
Jag stannade på 505 whp då det var det jag ville ha + att jag inte riktigt har koll på bottendelen i motorn. Tyvär vred vi inte mycket på kammarna då jag inte riktigt visste hur mycket innan ventilerna skulle ta i kolvarna. Tanken var att få motorn o gå som den ska denna sommar för att i höst riva och se över allt samt mäta in och byta till en rockigare turbo, körde med denna då den i det närmaste var gratis här på jobbet.
505whp uppnådes vid 1,7bars laddtryck med ett mottryck på ca 1,5 bar vid varvstoppet.
Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.
Tyck gärna till.
mvh Eric
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Kullagrad presicion snurra. 62 till 64mm nånstans så borde allt bli bättre..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
du skulle mätt upp kamaxlarna. sen bruka det va väldigt låg kompa ofta på de motorerna. borde komma lite tidigare tycker jag om allt fungerar som det ska.
jag har fullt tryck på min B20 vid 4000rpm om man sveper långsamt med min super hx 40 med 14# avgashus.
men far och kör lite och känn hur den känns där den kan komma tidigare i verkligheten. skulle tro den käns stark men va rädd om drivlinan
mvh jens
jag har fullt tryck på min B20 vid 4000rpm om man sveper långsamt med min super hx 40 med 14# avgashus.
men far och kör lite och känn hur den känns där den kan komma tidigare i verkligheten. skulle tro den käns stark men va rädd om drivlinan
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Om det var orginal kolvar ligger komp förhållandet på 8:1.
Niklas
Niklas
Niklas
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Det är bara bra på Fordarna om effekt och vrid kommer lite senare? Allt i drivlinan verkar ju vara i porslin... fin effekt ur 2liter!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Joo det har du ju iof rätt i.
Har gjort iordning lådan nu så den ska vara skottsäker till 700nm.
=)
Har gjort iordning lådan nu så den ska vara skottsäker till 700nm.
=)
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
GTX3071R-A/R0,63 klarte nesten 500 Nm på 3500 o/min. på 98 blyfri.erki87 skrev:Hej hej!
Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.
Tyck gärna till.
mvh Eric
Mer info: http://fordentusiasten.no/topic/126-capri-mk1/page-4
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Senast redigerad av Love den tor sep 03, 2015 7:39 am, redigerad totalt 5 gång.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Är det från englunds gamla escort det där?
Re: Bromsning Ford Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar
Ja.Johan Lindberg skrev:Är det från englunds gamla escort det där?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.