Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 10:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 22, 2017 3:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 193
Hårdmetall Bjarne. Om du skall testa. Dock ett helsike att bearbeta!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 4:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Vi har fått ut 230 hästar okorrigerat och 220 korrigerat med 50:or och C2 kam.
217 med portade 45:or så nu är det nåt annat som bromsar.
Blir nog till att testa den 48-40 topp till appK som jag har liggande.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 6:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
220 förgasarhästar i en lekbil är ju ändå inte helt fel om körbarheten finns där :-)

Men nu har den väl inte så mycket att göra med 2150 längre så en egen tråd om fortsättningen i sugmotordelen kanske kunde vara på sin plats :thumbright:

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 11:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Ja, att det skrevs här var väl för att grabben tyckte det var synd att hans topp inte kom till sin rätt i Jens test.
Nu har han visat för sig själv och andra att toppen funkar och nu är det dags att gå vidare med en ny topp.
Vi kanske startar en dynotråd här eftersom det alltid står en bil på rullen som det körs tester på.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 27, 2017 10:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 502
Ort: lycksele
Starta gärna en egen dynotråd :thumbright: tror många skulle vilja följa den


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 9:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 414
Ort: Växjö
CÅ skrev:
Starta gärna en egen dynotråd :thumbright: tror många skulle vilja följa den


+1

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 9:23 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
ja starta gärna en tråd och lägg upp alla data på er 2150 motor och lite broms diagram det är kul att få höra vad som gör att den fungerar nu. det va en bra topp men inte på min motor tydligen än fast jag värkligen försökte få den fungera men kamaxeln va nog lite för vass i kombination med låg kompa? sen ett insug med liten aria.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 10:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 502
Ort: lycksele
Då det gäller din motor jens stannade inte alla 3 provade toppar på ca196hk oavsett kam med kl insuget och förlängningen? Det är iaf vad som sagts i tråden.
För det ni bromsade över 200 var väll med dco48 och e85?
Synd du inte hade dom förgasarna när Erlands topp provades


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 12:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
det va alla olika tester och kombinationer. den planade standard 531 toppen gav nå sånt med den vassa turbo kamaxeln.

sen gav den typ 206hk med mina special fajs E85 48:or och special 270 graders kamaxeln med 37mm tryckare in och 33 ut med holbergarns 530 på ca 185 cfm/14mm men det va med ett kortat steg 4 grenrör också så den va långt ifrån vridet på lägre varv kring 4500rpm som kl insuget gav på andra testet med längre rör. men motorn va väldigt slut då på slutet men gav ändå bra effekt och skapligt register och väldigt fin känsla på gasen.

allt hör ihop och påvärkas av varandra det gäller att hitta rätt i kombinationen för att det ska bli riktigt bra i en motor, är nått fel så blir det inte riktigt bra. det som gör det spännande också! kommer tilbaka en vacker dag med en ny 2150rc test motor med inbakade erfarenheter av alla tester då jäklar :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 10:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Så märkvärdigt är det inte att få effekt i en motor.
Men om det sitter en effektpropp nånstans så går det inte att komma vidare.
Insprut är inte tillåtet på 2150 så det är meningslöst att ens prova.
Att sen behålla ett super vrid 4500 insug när man trimmar vidare blir ju en effektiv effektpropp.
Det blir till att köra en snäppet vassare kam i den motorn och se hur den svarar, sitter en C2 i nu.
C2 är förresten en gammal Enem 2150RC kam.
Mer om det i en ny dynotråd.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 12:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
erland vore kul om ni lägger upp lite info i en ny tråd om era bromsningar på er 2150 motor.

här kör vi test motorn igen (i ny skepnad) och den går riktigt fint nu faktiskt :thumbright:

https://www.facebook.com/swedishracingm ... 90/?type=3

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 9:12 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
För min del blir det trimning av en Chevrolet 350 framöver men även fler Volvo tester.
Volvo banbilarna har fått sällskap av 3 Camaro cup bilar, en gen 3 och 2 gen 4.
Det blir gen 3 bilen som det mekas med först, de andra är nämligen för breda för mitt släp.
Jag har varit och kört bana 2 gånger redan och på tisdag är nästa körning.
Men till början blir det chassijusteringar så att jag kan köra fullt med den motorn som sitter i.
Det är en bil helt efter 90 talets Camaro cup reglemente med lite trimmad 305 , super T 10 och Dana 44:a med 3,42.
Går helt OK faktiskt och jag är redan bara 1 sekund från Volvons bästa tid men jag har slicks på denna.
Köpte en massa billiga slicks för R däck tar slut på 2 träningar.
Blir alldeles för dyrt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 1:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
Hej åter upplivar denna tråd och motor nu under våren om det går enligt planen. målet är att bygga en enkel men väl genomtänkt motor som man själv kan bygga om man är normal händig utan att låna upp på huset men ändå med kapacitet att vinna stora tävlingar med. (hjälper gärna till med delar och tuning i bänken om man vill bygga nå liknade).

fokus lagt på att den ska va "väldigt körbar" både på full gas och på delgas över ett brett register samt hållbar. (inga rekord i toppeffekt jagas). inga F1 delar men bättre på en massa olika sätt än tidigare.

jobbar ihop en nyrenoverad bottendel med nya mahale 92.5 kolvar och 1.75-2-4 mm ringar som hamnar i ett block som är borrat med stressplatta denna gång och fin honing. M stakar 145mm C-C.

toppen är nu samma 531 som i början av tråden med standard ventiler men nu med frästa insugs säten lite djupare samt lite portning i innerradien och lite bräddning i svängen på "inner sidan". maxflödet är ca 204cfm över 11-12mm. den når 125cfm vid tdc med kamaxeln på 103 grader. har inte ökat arian nämnvärt.

kamaxeln blir en snäll kam med ca 302 graders dur in och ca 305 ut vid ventilspel och 107 nock vinkel, ca 15.5mm lyft in 14.4 mm ut.

kompan blir lite lägre nu då jag vill öka avståndet lite mellan ventil och kolv ca 13.5:1.

insugs ventilen ligger 6.75mm djupt i toppen. avgas 6.3mm djupt (siktar på ca 0.9mm mellan kolv och topp) kolven ned i block ca 0.75mm vid 10 grader från tdc)

blir att köra med mina weber 48dco E85 gasare.

kommer mer info eftersom!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 1:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 502
Ort: lycksele
Alltid roligt att höra :thumbright:
Är toppen fortfarande helt orörd med standard ventilsäten på avgas?
Om den inte är hemlig så hör ja gärna mera om kammen
Lät som någorlunda lika värden som på den tilltänkta kammen till min 2150
Har du valt 107gr nock eller är det slipat absolut max på typ ett H ämne så man blir begränsad?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 1:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
kul att du gillar tråden!

ja den är helt standard på avgas ännu men kanske ger den en 20 min rundning av inner radien och lite kanter just under ventilen innan jag monterar ihop den? den flödar nu 129cfm/28 tum över ca 13mm. vill inte göra avgas kanalen större bara bättre flöde.

går inte ut med exakta namn på kamaxeln här men som sagt ingen jätte vass vill ha en väldigt lätt körd motor framförallt. insugs ventilen stänger 105 grader före tdc på komp takten vid ventil spel så det kommer bli bra med tryck på kompa mätaren. 18-19 bar skulle jag gissa (kräver e85)

vid ventil spel blir det dessa tider, öppning ca 48 grader före TDC stängning 75 grader efter BDC.

nock vinkeln är 107 grader istället för mer vanliga 105 på grund av det mindre förlossningsrummet. ju mer kompa ju mindre över lapp behövs normalt! kommer att grund inställa insugs nocken på 103 grader där toppen flödar ca 121cfm (intresant att veta tror jag :) )

slipas på råämnes kam. ska köra 37 tryckare in och ut men avgasprofilen går inte max långt ut på tryckaren.

ska testa med 46x37 senare!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010