Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 5:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 492 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 22, 2017 3:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 178
Hårdmetall Bjarne. Om du skall testa. Dock ett helsike att bearbeta!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 4:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Vi har fått ut 230 hästar okorrigerat och 220 korrigerat med 50:or och C2 kam.
217 med portade 45:or så nu är det nåt annat som bromsar.
Blir nog till att testa den 48-40 topp till appK som jag har liggande.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 6:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
220 förgasarhästar i en lekbil är ju ändå inte helt fel om körbarheten finns där :-)

Men nu har den väl inte så mycket att göra med 2150 längre så en egen tråd om fortsättningen i sugmotordelen kanske kunde vara på sin plats :thumbright:

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 11:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Ja, att det skrevs här var väl för att grabben tyckte det var synd att hans topp inte kom till sin rätt i Jens test.
Nu har han visat för sig själv och andra att toppen funkar och nu är det dags att gå vidare med en ny topp.
Vi kanske startar en dynotråd här eftersom det alltid står en bil på rullen som det körs tester på.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 27, 2017 10:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 429
Ort: lycksele
Starta gärna en egen dynotråd :thumbright: tror många skulle vilja följa den


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 9:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 402
Ort: Växjö
CÅ skrev:
Starta gärna en egen dynotråd :thumbright: tror många skulle vilja följa den


+1

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 9:23 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
ja starta gärna en tråd och lägg upp alla data på er 2150 motor och lite broms diagram det är kul att få höra vad som gör att den fungerar nu. det va en bra topp men inte på min motor tydligen än fast jag värkligen försökte få den fungera men kamaxeln va nog lite för vass i kombination med låg kompa? sen ett insug med liten aria.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 429
Ort: lycksele
Då det gäller din motor jens stannade inte alla 3 provade toppar på ca196hk oavsett kam med kl insuget och förlängningen? Det är iaf vad som sagts i tråden.
För det ni bromsade över 200 var väll med dco48 och e85?
Synd du inte hade dom förgasarna när Erlands topp provades


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 12:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
det va alla olika tester och kombinationer. den planade standard 531 toppen gav nå sånt med den vassa turbo kamaxeln.

sen gav den typ 206hk med mina special fajs E85 48:or och special 270 graders kamaxeln med 37mm tryckare in och 33 ut med holbergarns 530 på ca 185 cfm/14mm men det va med ett kortat steg 4 grenrör också så den va långt ifrån vridet på lägre varv kring 4500rpm som kl insuget gav på andra testet med längre rör. men motorn va väldigt slut då på slutet men gav ändå bra effekt och skapligt register och väldigt fin känsla på gasen.

allt hör ihop och påvärkas av varandra det gäller att hitta rätt i kombinationen för att det ska bli riktigt bra i en motor, är nått fel så blir det inte riktigt bra. det som gör det spännande också! kommer tilbaka en vacker dag med en ny 2150rc test motor med inbakade erfarenheter av alla tester då jäklar :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 10:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Så märkvärdigt är det inte att få effekt i en motor.
Men om det sitter en effektpropp nånstans så går det inte att komma vidare.
Insprut är inte tillåtet på 2150 så det är meningslöst att ens prova.
Att sen behålla ett super vrid 4500 insug när man trimmar vidare blir ju en effektiv effektpropp.
Det blir till att köra en snäppet vassare kam i den motorn och se hur den svarar, sitter en C2 i nu.
C2 är förresten en gammal Enem 2150RC kam.
Mer om det i en ny dynotråd.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 12:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
erland vore kul om ni lägger upp lite info i en ny tråd om era bromsningar på er 2150 motor.

här kör vi test motorn igen (i ny skepnad) och den går riktigt fint nu faktiskt :thumbright:

https://www.facebook.com/swedishracingm ... 90/?type=3

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 9:12 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
För min del blir det trimning av en Chevrolet 350 framöver men även fler Volvo tester.
Volvo banbilarna har fått sällskap av 3 Camaro cup bilar, en gen 3 och 2 gen 4.
Det blir gen 3 bilen som det mekas med först, de andra är nämligen för breda för mitt släp.
Jag har varit och kört bana 2 gånger redan och på tisdag är nästa körning.
Men till början blir det chassijusteringar så att jag kan köra fullt med den motorn som sitter i.
Det är en bil helt efter 90 talets Camaro cup reglemente med lite trimmad 305 , super T 10 och Dana 44:a med 3,42.
Går helt OK faktiskt och jag är redan bara 1 sekund från Volvons bästa tid men jag har slicks på denna.
Köpte en massa billiga slicks för R däck tar slut på 2 träningar.
Blir alldeles för dyrt.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 492 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010