SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:hej jag menade hur många tum under tryck kan du köra som max på en volvo 8v topp? jag kan testa upp till kring 50-52 tum på en sån här topp. kanske 48 tum på en riktigt bra 280cfm?

jag kör en performanc trend bänk med pilot rör. 3" rör samt 7 damsugar motorer. ca 500cfm/28"

mvh jens

Om jag kör dubbla 28", 56" så kan jag köra en topp som flödar 268" vid 28", det blir strax under 380 CFM, sen får jag lyfta skalan.
Har du gjort nån 531 som flödar 280 CFM? Jag har gjort en enda och den är väldigt ändrad mot original och med 50mm ventil in.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har inte gjort nån men jag har flödat två som min medhjälpare kjell P har portat.

49mm ventil och svetsat förbränings rum men std ventil planering och ej svetsad insugs kanal är nog grovt sett hur de har set ut.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Har du flödesvärden på dom? 280CFM utan att flytta, då har du inte flödet förrän vid 20mm.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tänker inte lägga upp mer info på dem. inte mina toppar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vart ett litet bak slag då blocket visade sig inte ha några gängor i toppen på en bult men vi demontera och ska helicoil på måndag.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu sitter toppen där igen med 20nm- 60nm och 90 grader sen är kamaxeln ställd på 104 grader insug (108 kam) eller 4.4mm med 0.35 grader v-spel inräknad.

kommer bli rätt mycket "tryck" inbyggt i denna kombination med ca 305 grader ventilspels duration och 263 grader vid 1.27mm/104 grader och 13.7:1 i kompa :)

förövrigt gjord för vanliga 33 mm lyftare som är slipad på en vanlig a kam men inte nån folkrace slipning utan en riktigt modärn profil och snyggt gjord med fasningar och mangan fosfatering. 13.5mm lyft!

12.4mm lyft med ventilspel mm inräknat vid de viktiga 76 graderna där kolvhastigheten är som högst.

mvh jens och kjell p


Bild
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av T Landholm »

Ska bli kul att se vad den lämnar sedan!
Ännu roligare hade varit att se den på bana i bil och
Se hur den hade gjort sig där, finns det några sådana planer? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi börjar med att se vad den går för sen om det blir lyckat kan man nog få hyra den om man vill prova på tävlig.

jag har dynat många riktigt fina 2150rc motorer så jag har mycket att jämföra med så siffrorna säger nog det mesta.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

insug och grenrör på plats. kjell svarvar nya teflon bustningar till 80amp generatorn nu. hoppas på uppstart på fredag.
nån som vet vad rund axel fördelaren satt i för bil? behöver en ny rotor.

usch va ful den är men den är rätt fin på insidan och det är väll det som räknas?

mvh jens och kjell p

Bild
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av T Landholm »

240 med lh 2.4 borde det väl vara ..? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja du har nog rätt! va det efter -89 fram till slutet 92 tro då hade den insprutningen? de hade ju modärnaste insprutet men fördelare på blocket som bara fördelar ut gnistan inga andra givare eller kablar i den och helt stum. lite lägre är den med och därför valde jag den så vi ska testa olika förgasare senare.

mvh jens
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av T Landholm »

Japp det bör stämma!

18-EVL134 skall vara rätt på Mekonomen. Det skall vara för den tunnare axeln. EVL029 heter den som verkar vara grövre, För typ B23a osv. :thumbright:
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av Roger Berglund »

jensa jag har nog en sådan fördelare liggandes i bra å ha lådan :)

en fördelare utan givare å dylikt.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej vi har startat motorn och grov kört lite grund soppa mappning i dag.
196nm/3400rpm

200nm/4000

pik 215-219nm/ 5200

pik 179/hk vid 6600

166hk vid 7500rpm

tändningen fortfarande på ca 32 grader (ej ut testad så mycket ännu)

lamda target ca 0.85

kompa tryck mellan 18-nästan 19 bar på biltema mätaren.

leakdown 2.5bar av 5.5bar på cyl 1 och 2 :thumbdown: men det är en extra känslig mätare med litet munstycke men en bra liknade snik moto bruka va på 4.5-5bar på 6 bar.


lite kuriosa är att med stum 37 grader på 2000-3000rpm där vi kollade så tändningen va rätt och lite dåligt mappad soppa så hörde man tydliga spikningar då man med väldigt liten last på bara typ 20nm tvär gasade lite :) men med 19bar på kompa mätaren så är det nog fina tryck i burkarna. men lite senare med lite mappning på soppan och mer mot 28-30 grader där nere så hör man inget,

det ända vi kan skryta med hittills är vridet på låga 3000-4000 varv och att den är så mjuk och fin i registret möjligtvis.


tuning fortsätter till veckan, vridet över 4500rpm måste upp mycket mer!
mvh jens och kjell
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (179hk 6600rpm 216nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har fixat generator och lamdan till vems sprutet och en bättre temp givare hinner kanske testa lite i morgon?

Bild
Skriv svar