SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Ett kortare rör till accpump-spridarna flyttar dem närmre förgasarkroppen, det bör minska powerjetfunktionen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Jag funderade på att plugga hålet i accmunstycket och borra ett nytt längre upp men det finns kanske kortare från Weber?
Senast redigerad av Bjarne Cox den mån feb 06, 2017 9:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har för mig det faktiskt gör det.
Jag har sett långt tillbaka några rör som knappt stack ned nåt alls genom halsringen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Ok, ska kolla upp det!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Tror det var nåt reportage i nån blaska.
De hävdade att fördelen var att man sköt bränsle strålen över spjällbladet istället för rakt på.
Men det bör ju även som sagt minska prowerjetfuntionen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jag är lite nyfiken varför Jens inte kommenterat?
Hur kan vi få effekt i toppen med snäll folkrace kam och 45:or när det inte gick hos dig?
2 saker var fel i ditt test, insuget och kammen.
Kammen och insuget var totalt felmatchade särskilt tillsammans.
Vi la ner jobb på att göra och skicka upp en topp som du kunde testa så det var synd att du inte gjorde det ordentligt.
Varför körde du inte med 16mm:s kammen i nästa topp du testade?
Där körde du istället en mycket bättre anpassad kam, varför körde du inte den i min topp?
Varför provade du inte min topp med förgasare som man måste ha i 2150 enligt reglementet?
Det hade varit kul att veta varför?
Det var de tester jag trodde att du skulle göra annars hade jag aldrig lagt nån energi på det.

Erland
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av dahla »

Inte vara butter nu :-) det är väl bara att Jens skickar en topp till Skåne för samma typ av test istället.
Patrik Dahlström
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Vi har ju gjort en test nu som visar åtminstone hur stor skillnaden är i själva resonemanget. Kringkomponenterna fungerar ju uppenbarligare mycket bättre med toppen, som i sin tur visade sig ha mycket större potential trots att Jens dömde ut den. Och vi kör inte ens någon massekompensering.
Senast redigerad av Bjarne Cox den mån feb 06, 2017 6:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Caddyman »

Bjarne Cox skrev:Jag funderade på att plugga hålet i accmunstycket och borra ett nytt längre upp men det finns kanske kortare från Weber?
Jag har den korta modellen liggandes om du behöver.
Storlek 40.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jag har redan originaltoppar så det behövs inte.
Det var ju det den skulle jämföras mot, en planad originaltopp.
Men hade nån gjort sig besväret att skicka nåt till mig efter att vi gjort en överenskommelse så hade jag respekterat det och brukat allvar.
Nu ska Bjarne se vad han kan få ut ur den toppen med enkla medel.
Det var han som gjorde den så att Jens kunde testa.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jan ju vara kul att kolla om bränslerkurvan ändras med det korta accmunstycket.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av nkro »

Prova större gasare. Kom ni inte fram till att gränsen med 45or ligger ungefär där på b20 topp tävlingen.
Niklas
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

50:orna ska dit efter att jag provat annat accmunstycke och dual stack trattarna. Gränsen för 45:orna är i princip nådd och 50:orna brukar ge 15-20 hästar.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av dahla »

Hur är det tänkt att dual stack trattarna ska funka?
Patrik Dahlström
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Ja du, jag tror att dom hjälper till att fylla ut flödesbilden genom att suga in luft utmed väggen via nån typ av ejektorverkan men det kan även ha med pulstuningen att göra. Dom gav i alla fall 8 hästar mer på en annan bil och då använde vi bara 3 st då bromsservon var i vägen för den bakersta så dom fungerar onekligen. Vill även minnas att kurvan blev rätt mycket bättre där nere. Tyvärr hittar jag inte bromsningen nu då där är väldigt mycket bestyckningstester också.
Skriv svar