SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Postat: tis jun 03, 2014 11:18 am
Hej tänkte berätta om vårt nyaste projekt här i sävar som jag och Kjell Persson min praktikant håller på med.
Det är en enkel test B21 sugmotor som vi ska prova lite olika grejor på som är riktat åt 2150cc RC klassen som är populär.
Tanken är inte att bygga den värsta 2150RC motorn som någonsin är byggd kanske tvärt imot ska vi jobba fram ett enkelt motor koncept som vanligt folk kan bygga som vi ska försöka få att gå bra utan att lägga ned allt för mycket tid eller pengar på men den ska i en bra bil och med en bra förare ändå ska kunna vinna tävlingar.
vi börjar från början och hoppar inte över några steg till den slutgiltiga motorns koncept så i sin första utförande blir den så enkel som möjligt, följande recept...
1 block och kolvar från en gammal -77 245 som är borrat utan stressplatta nån gång för flera tusen mil sen med lite vänd kanter 92.5mm borr standard 80mm slag och standard M stakar, ej balanserad.
2 topp standard 531 planad ca 2.0mm till 12:1 i kompa ungefär, standard sätes jobb och ventiler. (kompan ändrades före start till E85 och 142mm höjd når vi ca 13.7:1)
3 omslipad sts standard tryckar kam med 13+mm lyft och ca 265 grader dur/1.25mm och 108 nock och anpassade steg 2 dubbel fjädrar och våra alu retaners.
4 lite små portat KL racing 8v insug med våra fina 875cc spridare ,98 oktan preem och dynons vems (jo vi vet att man inte får ha EFI men vi ska nu först testa motor delar och då vill vi ha stabil lamda kurva)
5 enklare 4-2-1 grenrör med 44-51-2.5" 90cm grenrör.
vi håller på att topdäcka blocket 0.8mm för ca 0.3mm kolv uppstick nu och en liten honing sen efter helgen kan vi nog börja montera ihop det hela.
obs vi kommer inte snacka så mycket namn på kamaxlar och motordelar och andra förares motorer och andras bromsbänkar. det blir bara sandlåda av allt då vi håller detta lite vetenskapligt men ändå med trevlig ton och vi tar bort inlägg som bryter mot detta. vi har endel värsting volvo 2150cc motorer att jämföra med men vi gör det lite försiktigt senare.
steg 1 är att få igång den och det är minst nån vecka bort då det är en sug motor här som ska dynas först och främst.
mvh jens och kjell P
Det är en enkel test B21 sugmotor som vi ska prova lite olika grejor på som är riktat åt 2150cc RC klassen som är populär.
Tanken är inte att bygga den värsta 2150RC motorn som någonsin är byggd kanske tvärt imot ska vi jobba fram ett enkelt motor koncept som vanligt folk kan bygga som vi ska försöka få att gå bra utan att lägga ned allt för mycket tid eller pengar på men den ska i en bra bil och med en bra förare ändå ska kunna vinna tävlingar.
vi börjar från början och hoppar inte över några steg till den slutgiltiga motorns koncept så i sin första utförande blir den så enkel som möjligt, följande recept...
1 block och kolvar från en gammal -77 245 som är borrat utan stressplatta nån gång för flera tusen mil sen med lite vänd kanter 92.5mm borr standard 80mm slag och standard M stakar, ej balanserad.
2 topp standard 531 planad ca 2.0mm till 12:1 i kompa ungefär, standard sätes jobb och ventiler. (kompan ändrades före start till E85 och 142mm höjd når vi ca 13.7:1)
3 omslipad sts standard tryckar kam med 13+mm lyft och ca 265 grader dur/1.25mm och 108 nock och anpassade steg 2 dubbel fjädrar och våra alu retaners.
4 lite små portat KL racing 8v insug med våra fina 875cc spridare ,98 oktan preem och dynons vems (jo vi vet att man inte får ha EFI men vi ska nu först testa motor delar och då vill vi ha stabil lamda kurva)
5 enklare 4-2-1 grenrör med 44-51-2.5" 90cm grenrör.
vi håller på att topdäcka blocket 0.8mm för ca 0.3mm kolv uppstick nu och en liten honing sen efter helgen kan vi nog börja montera ihop det hela.
obs vi kommer inte snacka så mycket namn på kamaxlar och motordelar och andra förares motorer och andras bromsbänkar. det blir bara sandlåda av allt då vi håller detta lite vetenskapligt men ändå med trevlig ton och vi tar bort inlägg som bryter mot detta. vi har endel värsting volvo 2150cc motorer att jämföra med men vi gör det lite försiktigt senare.
steg 1 är att få igång den och det är minst nån vecka bort då det är en sug motor här som ska dynas först och främst.
mvh jens och kjell P