Sida 1 av 41

SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Postat: tis jun 03, 2014 11:18 am
av Jens Gustavsson
Hej tänkte berätta om vårt nyaste projekt här i sävar som jag och Kjell Persson min praktikant håller på med.
Det är en enkel test B21 sugmotor som vi ska prova lite olika grejor på som är riktat åt 2150cc RC klassen som är populär.

Tanken är inte att bygga den värsta 2150RC motorn som någonsin är byggd kanske tvärt imot ska vi jobba fram ett enkelt motor koncept som vanligt folk kan bygga som vi ska försöka få att gå bra utan att lägga ned allt för mycket tid eller pengar på men den ska i en bra bil och med en bra förare ändå ska kunna vinna tävlingar.

vi börjar från början och hoppar inte över några steg till den slutgiltiga motorns koncept så i sin första utförande blir den så enkel som möjligt, följande recept...



1 block och kolvar från en gammal -77 245 som är borrat utan stressplatta nån gång för flera tusen mil sen med lite vänd kanter 92.5mm borr standard 80mm slag och standard M stakar, ej balanserad.

2 topp standard 531 planad ca 2.0mm till 12:1 i kompa ungefär, standard sätes jobb och ventiler. (kompan ändrades före start till E85 och 142mm höjd når vi ca 13.7:1)

3 omslipad sts standard tryckar kam med 13+mm lyft och ca 265 grader dur/1.25mm och 108 nock och anpassade steg 2 dubbel fjädrar och våra alu retaners.

4 lite små portat KL racing 8v insug med våra fina 875cc spridare ,98 oktan preem och dynons vems (jo vi vet att man inte får ha EFI men vi ska nu först testa motor delar och då vill vi ha stabil lamda kurva)

5 enklare 4-2-1 grenrör med 44-51-2.5" 90cm grenrör.

vi håller på att topdäcka blocket 0.8mm för ca 0.3mm kolv uppstick nu och en liten honing sen efter helgen kan vi nog börja montera ihop det hela.

obs vi kommer inte snacka så mycket namn på kamaxlar och motordelar och andra förares motorer och andras bromsbänkar. det blir bara sandlåda av allt då vi håller detta lite vetenskapligt men ändå med trevlig ton och vi tar bort inlägg som bryter mot detta. vi har endel värsting volvo 2150cc motorer att jämföra med men vi gör det lite försiktigt senare.

steg 1 är att få igång den och det är minst nån vecka bort då det är en sug motor här som ska dynas först och främst.


mvh jens och kjell P

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 11:51 am
av Karl V
Trevlig tråd kommer följas!

/Karl

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 12:55 pm
av T Landholm
Detta kommer helt klart följas då man förhoppningsvis ska ut och härja något i 2150cc klassen i höst när motorn är ihop :thumbright:

Kör hårt :mrgreen:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 4:55 pm
av Erland Cox
Ska du hona den och har en riktig hon med mothåll så dra på en deckplatta.
Det brukar jag göra med alla gamla motorer så blir cylindern rund och man får racingspel.

Erland

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 5:18 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev: 5 enklare 4-2-1 grenrör med 44-51-2.5" 90cm grenrör.
Hur mycket testande blir det på avgassystemet?

Hjälper en rally åkare i stan och vi har testat 2 olika avgassystem på en Golf,
hela vägen från toppen till sista ljuddämparen.

Vi blev minsta sagt :shock: när vi såg skillnaden efter att bränslet
var mappat till samma värde på dom olika systemen :hihi:
Mattias har sett effekt och moment kurvor.

//Nisse

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 5:48 pm
av Jens Gustavsson
jo avgasystermet är viktigt men ändrar man inte mappingen så blir det fel utslag i testerna därför väljer vi vems så vi kan optimera bränslet och tändning efter motorn och inte blir tvungna att göra tvärt om som är vanligt med förknasare. vi har lite grund värden att gå efter då vi dynat lite olika motorer.

mvh jens

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 6:18 pm
av vinkelkapen
Följer :)

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 6:29 pm
av Jens Gustavsson
Erland Cox skrev:Ska du hona den och har en riktig hon med mothåll så dra på en deckplatta.
Det brukar jag göra med alla gamla motorer så blir cylindern rund och man får racingspel.

Erland
hej vi vill inte öka spelet för mycket det blir så mycket leekdown då ring gapet ökar x 3.14 då man ökar spelet. vad brukar du åka för kolv spel med vanliga volvo kolvar erland?

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 7:53 pm
av Erland Cox
Jag ser det som viktigare att få cylindern helt rund och hona bort hela vändkanten.
Jag honar tills honen slutar slå och blocket är helt runt.
Då brukar kolv cylinderspel ligga på runt 10-15/100 delar men det fungerar utan problem.
Har sett många som slutar hona innan vändkanten är helt borta men det måste ju vara sämre.
Om jag hade borrat med gjutna kolvar och honat med platta så hade jag gått upp från 3,5 till 7 hundradelar.
Alla 230 som jag har delat har skuffat på kolvskörten och det är ett tecken på att spelet är för litet original.
Det plus att cylindern slår sig rejält när man drar toppen om man inte använder platta.

Erland

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 7:56 pm
av Jens Gustavsson
hur gör du med kolvrings gapet då du honar så mycket? blir ju 0.35mm större eller ungefär 0.75mm totalt (huvudräkning)

mvh jens

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 8:01 pm
av Erland Cox
Jag har haft 0,7 i gap med nya ringar utan att blocket andas.
Det är nog viktigare med en rund cylinder än ett litet kolvringsgap.
Kör man för litet gap och ändarna möts så slits ringen enormt vid sidorna om gapet.
Ta och lys på en ring som sitter i cylindern underifrån med en ficklampa.
Viktigt är att ha minst en tia mer gap på andraringen.

Erland

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 8:11 pm
av Jens Gustavsson
känns fel med hål förbi ringarna :) men jag förstår hur du menar. vad har du för leekdown i en sån motor borde bli 25% ungefär eller, men det är nog inte hela sannigen heller? du har inga cfm på vevhuset på max vrid?

mvh jens

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 8:19 pm
av Erland Cox
Dom trycker inte ut olja nånstans men visst, det är inte optimalt.
Men det är bättre med 3 tior större gap på ett ställe än att det läcker förbi halva ringen vid vändkanten.
Min CFM mätare lånade Johannes Persson för 15 år sen och den har jag inte fått tillbaka.
Får väl skaffa en ny sån och prova med.
En bil som jag bara bytt topp på och inte rört blocket på, en 240 med 230 trycker upp oljestickan i huven vid full gas.
Hoppas att ny olja ska få ringarna att täta lite bättre men förutom det går den riktigt bra.
Putsad 530 topp med V kam.

Erland

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 8:30 pm
av Jens Gustavsson
ok. men annars vist blir det en intressant motor erland? kul att få börja nästan på ruta 1 och verkligen se vad som gör vad i topp väg? helt standard 531 bara planad till rätt kompa, prova någa kamaxlar sen ta insug till lite bättre flöde utan att röra avgas sen ta upp till större avgas ventil utan att röra nått annat i toppen och så....

mvh jens

Re: Sävar 2150cc test motorn

Postat: tis jun 03, 2014 8:55 pm
av Erland Cox
Om det är KL:s plenuminsug så är det för kort om du inte tänkt varva 10000.
Men visst är det kul att labba, en original 531 topp putsad med bra säten borde räcka till 200 hästar.
Ska du prova ett bra insug så prova ett svanhals till K-jet.
Ett steg upp på dom är frontmonterat spjäll men dom funkar väldigt bra även standard.
Det är lite mer rätt längd på kanalerna på ett sånt också men du måste svetsa dit spridarhylsor..

Erland