SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Magic thomsson »

Okej det förstår jag :) .
Roger (Magic T) Thomasson
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Jag har en 240 som jag har som "lekbil" som jag på senare tid har provat lite olika bestyckningar på i vår rullande landsväg. Jag hade först en B21 med portad 530 och K-kam men byggde sedan en ny motor på en renoverad original bottendel och bestämde mig för att använda toppen vi skickade till Jens för test på 2150-motorn. Nu är detta en 2,3-liters men kan vara intressant ändå. Ingenting är gjort med toppen efter att vi fick den från Jens så förbränningsrummet är lite för litet för 96 i borr men det fungerar hyfsat. Jag bifogar 3 bromskurvor: den röda är med KL Racings KLR S/T5 kam och dom två andra är Enem C2 med och utan styrservo. AFR-kurva för C2:an finns även med. Specen på motorn är:

B230 block honat med nya ringar och lager med svarvade A-kolvar och block deckat för 3-4 tior i uppstick samt 1,3 mm tjock toppackning
531 46-35 gjord för 2150 med dubbla ventilfjädrar
Misabs korta Weber-insug portat till en annan topp men med hyfsad passform
Fajs 45:or från KL racing med 40:ans halsring, portad spridare och 70 mm långa trattar
Okänt 4-2-1 grenrör med 41-51-2,5" i dimensioner (längd kan kollas upp) med 2,5" avgassystem
KLR S/T5 med 300 rated/265@0.050" i duration med 108 graders lobseparation och 12.9 mm lyft
Enem C2 med 292 grader rated enligt Enem (tror det var 302 eller 312 i verkligheten) och antagligen 260-270 grader@0.050" med 104 graders lobseparation och 13.9 mm lyft

Kammarna vet jag inte vad dom står på då dom är satta rakt upp och sen flyttade tills bästa kurvan hittats. Det krävdes förställning av båda.
KL-kammen är bromsad med en fördelare med omgjort utslag så "botten" på kurvan ger ingen rättvis jämförelse då C2:an har mindre tändning där nere. Tändningen är satt på 30 grader fullt ut för att kunna köras på 95 oktan och har bromsats med detta.

Bestyckningen på förgasarna är:

70 F5 lågfart - det enda som fungerade över huvud taget med dom 5 progressionshål som fanns i Fajs 45:orna men jag har pluggat dom två sista progressionshålen för att "platta" AFR-kurvan. Detta rör fungerade för delgaskörning och ekonomi med bibehållen accelerationsförmåga. Med alla hålen öppna var den fortfarande rätt fet på minimal gasöppning och gick sen till mager och sen till jättefet så det gick inte att köra med. F8 och F9 provades men fungerade inte alls om man inte körde full attack hela tiden. Jag skulle även vilja prova F3.

F14 emulsionsrör - det enda rör som i princip inte har någon emulsion och som teoretiskt sett skulle magra AFR-kurvan under transitionen och detta stämde också. Den feta delen av kurvan blev ca 0.5 men på vissa punkter 0.8 AFR magrare med detta rör. Vet dock inte hur det funkar annat än i bänken. Körde innan jag testade detta rör F16, F9, F2 och F7 med hyfsade resultat men detta rör gav bäst AFR-kurva (i bänken).

170 main jet/170 luft - Det verkar vara svårt att få till kurvan då den svarar på huvudmunstycket hela vägen - därav F14 för minskad emulsion. Dock så syns inte detta på AFR-kurvan när man kör på vägen trots många test med olika belastning/varvtalsintervall/acceleration men detta huvudmunstycke ger hyfsat rätt AFR runt max effekt. Den svarar inte längre på luftmunstycket så det går jag inte upp i mer trots fetheten i slutet. Trots att den är så fet i mellanregistret vinner jag ingen effekt när jag testat att leana ut den där men fetheten på slutet tappar den mycket på. Tror att det beror på att förgasarna är för små eller att kammen verkligen inte vill varva mer.

Accmunstycke 45 och noll i bottenplugg - Jag har kört mycket accelerationstester och det krävdes noll i bottenplugg för att motorn skulle ta full gas från 1500-2000 varv i alla växlar och rullande. Från stillastående krävs det ca 2500 varv i startvarv för att den ska svara. Mer än det så spinner den bara och under det så boggar den.

Bild

Nästa steg är att testa dual stack trattar ( https://www.google.se/search?q=yoshimur ... 80&bih=609 ) fast med annan bottentratt och Fajs 50:or.

Synpunkter och frågor mottages gärna!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Powerjet munstycken kanske skulle kunna hjälpa dig?
Då välja nåt emulsionsrör som ger ganska linjär bränslekurva och sedan låda powerjeten addera bränsle vid vridmax(mellanregistret)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Både Bjarne och jag behöver en omvänd power jet, mer luft på slutet.
Fast kurvan ser mager ut vid vridmax så tappar vi på att feta där.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl så de fungerar?
De drar mindre soppa då gashastigheten går ned.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Magerheten har nog även att göra med att effektiviteten är som högst vid vridmax. En kam som den här som verkligen inte vill varva får man nog aldrig rätt på på slutet även om jag tror att 50:orna kommer fungera bättre.

Jag kan inte ha ett emulsionsrör som är mer linjärt än F14. :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänker att med en riktigt fungerande powerjet kan ni magra av hela kurvan och låta powerjet berika upp till den nivå ni har nu på vridmax.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jag provade med power jet innan men när den väl gått igång så stängdes den inte av.
Detta för att magra i botten.
Jag kör så litet huvudmunstycke jag kan med litet luftmunstycke, 185-130.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Man får labba med var den ska sitta och hur den ska vara dimensionerad.
Jag har god erfarenhet av att dopa gamla su förgasare på det viset istället för svarva nålen.
Löser sig inte det kan man ha elektroniskt aktiverad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Flottörhöjden är för högt upp på Weber jämfört med SU och Mikuni.
Krävs nog nåt luftläckage för att få hävertverkan att släppa.
Ska ju gå att lösa för det sitter power jet i Dellorto för turbo bruk.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Tore Bjerke »

Tidlig 90 kom Mikuni med powerjet som stengte på høge varv. Eletrisk styrt ventil.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Sätt ett gammalt su flottörhus bredvid som powerjeten drar ur.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Problemet med powerjeten är att kurvan är rätt svår att styra. Den kommer nog att feta jättemycket med mot slutet och att sätta en massa elektroniska styrenheter känns inte lönt. Tror som sagt att det rättar till sig med förgasare som inte chokear.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Thunderbo1t »

Nån skrev på Sävarforumet att Fajsarna drar soppa ur accmunstyckena, kan det ställa till det?
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Bjarne Cox »

Det gör dom. Även Webrarna. Tanken är att försöka göra en ny vikt till att ersätta nuvarande vikten ovanför kulan för att få bort power jet effekten men det är svårt att hitta ett material med högre densitet än nuvarande. Tungsten och guld är dom enda alternativen och då blir den inte mycket tyngre ändå. En fjäder kan också vara en lösning.
Skriv svar